9 januari 2016

Vem döljer sig i gatunamnet? (11)


Bellmansgatan ligger i närheten av Maria kyrka på Söder. Den är naturligtvis uppkallad efter nationalskkalden Carl Michael Bellman (1740–95), som föddes och växte upp i trakten, närmare bestämt i ett hus som kallades Dauerska huset vid Hornsgatspuckeln. Huset låg i hörnet av Hornsgatan och Bellmansgatan och revs 1901. Namnet Bellmansgatan antogs 1871. Bellman är egendomligt nog inte begravd på Maria kyrkogård utan vid Klara kyrka i centrum av Stockholm.

Bellman är en av våra största diktare, tillika kompositör som tonsatte sina dikter (även om en hel del av melodierna stals från olika källor). I sina sånger, varav många är samlade i Fredmans epistlar och Fredmans sånger, rör sig diktaren i olika miljöer i och kring Stockholm. Stockholm var en liten stad under Bellmans tid, och det var möjligt för en person att ha kontakter både vid hovet och på enkla krogar. Det är anmärkningsvärt vilken populartitet som Bellman fortfarande åtnjuter, i hur hög grad hans kända sånger ännu sjungs.



Bellman är så välkänd att han knappast behöver någon presentation här. Jag vill emellertid hänvisa till en trevlig sajt med massvis med information om skalden; titta in på http://www.bellman.net och lär mer! Bellmans mycket omfattande verk finns tillgängligt i sin helhet på http://www.samladeverk.bellman.org.

Den som tittar in i Bellmans produktion på jakt efter mästerverk i stil med Fredmans epistlar kommer att märka att Bellman ägnade ett ämne särskild uppmärksamhet: hur roligt och härligt det är att supa. Detta var han visserligen inte ensam om i äldre svensk diktning. Men mängden av dikter kring drickandet känns mer än tillräcklig, och det är synd att han inte fick flera tillfällen att visa upp sin poetiska talang i person- och miljöskildringar. Många sånger i de båda Fredmanvolymerna är lysande poesi, full av träffsäkerhet, komik och djupt allvar. Och i hans skildringar av människor och av naturen kring staden samsas återkommande figurer som Movitz, Mollberg, Fader Berg och Ulla Winbladh med gestalter ur antikens mytologi. Träd fram, du nattens gud är hämtad från Fredmans sånger.



Träd fram, du nattens gud, att solens lågor dämpa!
Bjud stjärnan på din sky mot afonrodnan kämpa!
    Gör ljumma böljan kall!
Slut ögats förlåt till, kom, lindra kval och krämpa
    och blodets heta svall!

Ditt täcke gömmer allt ... Betraktom Floras gårdar!
Här skönsta höjder fly, där mörka griftevårdar
    på svarta kullar stå;
och under uvars gråt mullvadar, ormar, mårdar
    ur sina kamrar gå.

Vid källan allt är tyst; knappt rör sig minsta myra,
när mot dess klara djup Timantes i sin yra
    bespeglar månens klot.
På grenen av en alm Alexis hängt sin lyra
    och slumrat vid dess fot.

Det späda vattensorl, som ned i mossan spelar
och uti rännlars språng kring fältet sig fördelar,
    gör ögats sömn så söt,
att döden liksom känns var droppa blod förstela
    i själva hälsans sköt.

En ljum och kylig blåst emellan löven susar
och under trädens rusk den mörkblå böljan krusar
    kring roddarns blanka år.
Mot klippan vid ett plump, dit strömmen inåt frusar,
    den glupska gäddan slår.

Där ligger jägarn trött, med hatten under öra –
vid bössan, mot hans arm, att minsta buller höra,
    sig hunden lagt i ring;
och fiskarn nyss begynt sin not i vassen snöra
    och plaska stranden kring.

På trädgårdssängens brant, som nedåt viken drager,
den trevne åbon syns vid månens halva dager
    med vattenkannan fylld.
Hans täppa syns så grön, var planta frisk och fager,
    försilvrad och förgylld.

Vinrankans duvna prål åt muren vill sig luta –
tulpanens skrumpna blad sig mer och mer tillsluta
    vid regnets glesa skur.
Längst utåt ängens rymd hörs sista gången tuta
    vallhjonet i sin lur.

Nu sitter lärkan tyst, sin gröna dörr tilltäpper –
i rågskyln någon gång den svarta fågeln knäpper
    vid syrsans fräna ljud.
Helt lågt syns svalans flykt, när Pan dess vingar släpper,
    till regnets förebud.

Ur gräset skymtar fram ringblomman och vitsippan,
just där sädsärlan sprang, den skogens nippertippan,
    med sina snabba tripp ...
Hör sparvens späda kval och ungarna på klippan:
kip kip, kyp kyp, kip kip!

Kring nattens majestät sig allt i dvala sänker –
mot rodnan ur ett moln en åldrig urna blänker
    uppå en ättehög.
Bland drakar där på gods, bland gyllne bloss och skänker
    sig Plutos skugga smög.

Nu råder nattens frid och ögat vill sig sluta –
lägg bort din pipa, Pan! Alexis, tag din luta
    och sjung i skogens valv!
Cykloper, fauner, tyst! Hålt, gastar, opp att tjuta
    vid storm och jordeskalv!

Bjud, Eol, vid ditt spel, att vädrens ras förvilla,
bjud tystnad upp i skyn, bjud Neptun sitta stilla
    på sina mörka grund!
Befall att klippans spets må tysta floder spilla
    på denna dyra stund!

Tillåt najaden ej vid stranden sig få löja,
bryt den tritonens arm, som brottas om dess slöja
    och grumlar flod och älv!
Må sunnanvädret ej den minsta ilning röja –
    Apollo spelar själv.

Arakne, fäll din nål och låt din ränning stanna!
Kan du ditt ömma bröst mot lutans våld bemanna?
    Nej, lyssna vid hans slag!
Vulkan, lägg släggan ner, håll handen för din panna!
    Men nu ... nu somnar jag.


Scheelegatan, som ligger mitt på Kungsholmen och förbinder Fleminggatan med Hantverkargatan, är uppkallad efter Carl Wilhelm Scheele (1742–86), den svenske kemisten som upptäckte flera grundämnen, som klor, syre, mangan och molybden. Ordet grundämne fanns inte på Scheeles tid, utan han skulle kanske själv ha sagt att han undersökte olika kemiska substanser. Scheele var född i Stralsund. Han bodde i Malmö, Stockholm och Göteborg och slog sig till slut ner i Köping, där han var verksam som apotekare.


Lindstedtsvägen ligger vid Tekniska högskolan och är uppkallad efter Anders Lindstedt (1854–1939), som var professor i matematik och teoretisk mekanik vid högskolan. I sju år var han dessutom rektor för Tekniska högskolan. Han är även känd som astronom. Lindstedt är en av de ledande i de utredningar som ledde till att Tekiska högskolan byggdes. Den blev klar 1922.


Vem är Strindbergsgatan uppkallad efter? Kan det möjligen vara författaren August Strindberg (1849–1912)? Strindberg bodde under många år på Östermalm, och namnet har en lokal anknytning genom att den ligger nära Karlaplan och är en tvärgata till Erik Dahlbergsgatan.


Precis som Bellman är Strindberg oerhört välkänd. För de flesta är han vår störste författare. Strindberg tillhör de få svenska diktare som har en internationell berömmelse. Till hans viktigaste verk hör Mäster Olof, Röda rummet, Hemsöborna, Fadren, Giftas, Tjänstekvinnans son, Det nya riket, Fröken Julie, Dödsdansen, Ett drömspel och Till Damaskus. Han hade en stor produktion, och många av hans romaner, noveller och dramer är så välbekanta att det är lätt att glömma att Strindberg också var en betydande poet (och bildkonstnär!). 



Dikten Esplanadsystemet är en lovsång till omdaningen av Stockholm som skulle leda till flera öppna ytor, breda avenyer, mer ljus i staden … däremot är den inte avgörande för vad Strindberg skulle ha haft för åsikt om den aktuella ombyggnaden av Slussen.

Där gamla kåkar stodo tätt
och skymde ljuset för varandra,
dit sågs en dag med stång och spett
en skara ungfolk muntert vandra.

     Och snart i sky
     stod damm och boss,
     då plank och läkt
     de bröto loss.

     Det ruttna trät,
     så torrt som snus,
     det virvlar om
     med kalk och grus.

     Och hackan högg
     och stången bröt
     och väggen föll
     för kraftig stöt.

     Och skrapan rev
     och tången nöp,
     att taket föll
     och skorsten stöp.

     Från kåk till kåk
     man sig beger,
     från syll till ås,
     allt brytes ner.

En gammal man går där förbi
och ser med häpnad hur man river.
Han stannar; tyckes ledsen bli,
när bland ruinerna han kliver.

”Vad skall ni bygga här, min vän?
Skall här bli nya Villastaden?”
”Här skall ej byggas upp igen!
Här röjes blott för Esplanaden!”

”Ha! Tidens sed: att riva hus!
Men bygga upp?– Det är förskräckligt –”
”Här rivs för att få luft och ljus;
är kanske inte det tillräckligt?”

Hela Strindbergs verk finns tillgängligt på http://runeberg.org/strindbg/.


Man skulle kunna tro att Hedinsgatan har fått sitt namn efter Sven Hedin, den svenske upptäcktsresanden som korsade ökentrakterna i inre Kina och vars namn sedan solkades ner av hans beundran för den tyska nazismen under Hitler. Men så är det inte. Gatunamnet syftar i stället på Adolf Hedin (1834–1905), en liberal politiker och publicist som talade för allmän rösträtt och mot imperialism. Han satt i riksdagen i många år. Där var han de förste som drev frågan om allmän olycksfallsförsäkring och pension för arbetare. Hedinsgatan ligger vid Tessinparken på Östermalm, inte långt från Strindbergsgatan.


Polhemsgatan på Kungsholmen är en tvärgata till Hantverkargatan och har fått sitt namn efter mekanikern, industrialisten och uppfinnaren Christopher Polhem (1661–1751). ”Den svenska mekanikens fader” var född på Gotland och avled i Stockholm. Polhem var mycket verksam inom gruvdindustrin och många av hans uppfinningar blev tillämpade där. Polhem var mycket produktiv som uppfinnare. 

Jag citerar här ett par meningar ur Wikipedias artikel, ett avsnitt som följer efter redovisningar av Polhems insatser för gruvnäringen och armén: ”Bland Polhems textilmaskiner märks strumpvävstolar, bandvävstolar, en spolmaskin, en kardmaskin, överskäraremaskin, tvinnmaskin, repslagarmaskin och klädespress. För jordbruket konstruerade han en såningsmaskin, tröskmaskin, hackmaskin, hackelsemaskin, tuvplog, ’mullbråka’, ’stenbråka’ (för stenbrytning) och en ’tegelbråka’. Han utförde även förbättringar av väder- och vattenkvarnar. Mest berömda blev dock hans ur- och låskonstruktioner.”


Prins Eugens väg ligger i närheten av Prins Eugens Waldemarudde på Djurgården. Prins Eugen (1865–1947) var son till Oscar II och drottning Sofia. Han  visade tidigt ett intresse för konst, sökte sig till Paris för konststudier och var sedan verksam som konstnär i Sverige, där han gärna sökte motiv i det mellansvenska landskapet och Stockholms skärgård. Prins Eugen hade, och har fortfarande, ett gott anseende som konstnär. Han var en ovanlig kunglighet både genom sin konstnärliga talang, sin vänskap med ledande kulturpersonligheter och sitt liberala och demokratiska sinne.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar