29 december 2014

Årets bästa nya fado på cd

2014 var inget särskilt bra år för nyinspelad fado på cd. Ganska få skivor kom ut, till skillnad från året före. Vad det kan bero på är inte lätt att säga. När jag ser tillbaka på 2014 och väljer ut de bästa skivorna, begränsar jag mig till sex stycken. Här har jag helt bortsett från nyutgivningar av äldre fado. Och eftersom skivorna har presenterats tidigare i denna blogg nöjer jag mig med hänvisningar till de datum då jag först skrev om dem.

1. Carminho: Canto (11 november)
1. Katia Guerreiro: Até ao Fim (11 december)

Förstaplatsen delar två sångerskor som tillhör eliten inom dagens fado. Skivorna är mycket olika, och jag har svårt att se den ena som överlägsen den andra.



 3. Carolina (5 maj)

Fin debut för Carolina, även känd som Lina Rodrigues.



4. Brincar aos Fados (11 december)

Trevlig antologi kring traditionell fado där några sångerskor svarar för höjdpunkterna.



5. Mensagens (19 oktober)

Coimbras akademiska fado som den låter med några av dagens bästa sångare och gitarrister.



6. António Laranjeira: Luz (11 november)

Ny sångare från norra Portugal som övertygar på denna skiva.


Nästa gång jag lägger ut något i bloggen är det 2015. Jag passar på att önska eventuella besökare ett gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar