12 januari 2015

Fadoprofilen (66): Rodrigo Costa Félix

Rodrigo Costa Félix (1972) har varit sångare sedan omkring 1990 och är ett välrenommerat namn inom nyare fado trots få skivinspelningar. Utöver två egna album har han gjort inslag i flera samlingsvolymer. Han är en kunnig och kompetent sångare i traditionell stil. Han brukar ackompanjeras av sin fru Marta Pereira da Costa på portugisisk gitarr, en av de få kvinnliga instrumentalisterna i dagens fado.
Under arbetet med min bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag) intervjuade jag Rodrigo, som är en vältalig man med stora kunskaper om fado och många åsikter. Detta är bara ett kort utdrag ur den intervju som ingår i boken.

– Jag hörde mycket fado i barndomen eftersom min mamma var en stor beundrare av fado och min pappa var en amatörsångare som ett par år drev ett fadohus i Cascais tillsammans med José Pracana. Jag började sjunga fado i 16–17-årsåldern. När jag var yngre hade jag mycket fado omkring mig, men jag brydde mig inte om musiken då, jag skulle tro att den var för allvarlig och djup för att passa en elva– tolvåring. Och jag tycker fortfarande att fado är olämpligt för barn, man måste känna med musiken, och ett barn kan inte sjunga Povo Que Lavas no Rio ... Så jag började sjunga för över tjugo år sedan, och då var situationen helt annorlunda än nu. Det fanns en enorm generationsklyfta mellan 60- och 90-tal. På den tiden fanns bara de klassiska fadohusen i Bairro Alto, och inte ens de var särskilt bra, och ett par nystartade i Alfama och ett par till i andra delar av Lissabon. Jag sjöng tillfälligtvis på de ställena tills jag blev engagerad av ett ställe i Lapa när jag var 18 år.
Har du tänkt på att sjunga annat än fado?
– Jag hade till och med ett garageband och har alltid sjungit och spelat spansk gitarr. Fransk musik, pop ... men den enda musik jag identifierar mig med är fado. Detta för att jag är och känner mig som portugis. Jag är stolt över vår tradition och kultur, och fado är den enda musik där jag kan uttrycka mig fullt ut.
När jag frågar Rodrigo om det speciella med honom svarar han:
– Det är alltid svårt att prata om sig själv. Men jag tror det är att jag inte kopierar någon, jag tror jag har skapat min egen stil. Jag försöker inte sjunga som Fernando Maurício eller Alfredo Marceneiro eller ens som mina största influenser João Braga, Carlos Zel eller António Mello Correia. Jag tror det är viktigt att inte härma andra artister, för gör man det så uttrycker man inte sina egna känslor utan deras. Man är inte äkta.

Här är ett par Youtubefiler med Rodrigo:
På denna inspelning sjunger han tillsammans med Katia Guerreiro:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar