9 mars 2016

Tavlan på väggen: Josefina Holmlund, Sommarlandskap med gärdesgård

För en tid sedan skev jag i bloggen om den aktuella utställningen på Prins Eugens Waldemarsudde, Ljusets magi, som preseneterar friluftsmåleri från 1800-talets slut och med en dominans av kvinnliga konstnärer. En målning som den här avbildade, Sommarlandskap med gärdesgård av Josefina Holmlund (1827–1905), skulle kunna platsa på denna utställning. Men alla målningar på det aktuella temat kan förstås inte tas med.


Josefina Holmlund sysslade med landskapsmåleri från mitten av 1800-talet och framåt. Hon studerade bland annat på Konstakademien för Edvard Bergh. Hon reste som många andra konstnärer till Düsseldorf under 1860-talet och gjorde senare flera studieresor i Sverige och Norge. Hon sökte sina motiv i Skandinavien, Holland, Frankrike och alpländerna. Josefina Holmlund var påverkad av den så kallade Düsseldorfskolans romantiska landskapsmåleri, ett inflytande som är som mest märkbart i de motiv hon fann i det norska fjord- och berglandskapet.

Hon kom från Stockholm och gjorde många landskapsmålningar i huvudstadens omgivningar, inte minst Stockholms skärgård. Jag tyckte direkt om målningen här för att den påminner om landskapet på den skärgårdsö, Blidö, där jag tillbringade några somrar som barn. I dag ser man kanske inte lika många gärdsgårdar, men grusvägarna och det öppna blandskogslandskapet har inte förändrats mycket sedan målningen gjordes under slutet av 1850-talet. Denna målning saknar den romantiska ton som präglar konstnärens motiv från Norge och Alperna. Snarare är det en lugn saklighet som kännetecknar landskapsbilden – ett motiv som skulle kunna vara hämtat från många platser i Mellansverige.


 Sommarlandskap med gärdesgård är ett tidigt verk av Holmlund. Hon är, sin yrkesskicklighet till trots, inget av de största namnen vid denna tid. Tavlan är kanske inte heller något av hennes bästa verk, och den är inte särskilt högt värderad. Men den väcker trevliga barndomsminnen för mig och är en påminnelse om det mellansvenska landskapets behag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar