24 september 2017

Fadoprinsessor (7). S–Y.

Sandra Correia *
Det kan vara stor skillnad mellan att höra en sångartist inom fadon på skiva och i verkligheten. Sandra Correias album Perspsectiva (Menezes Entertainment 2015) kan man ha nöje av att lyssna till, men hon ger ett mycket starkare intryck i verkligheten. Det beror på att hennes värdiga, allvarliga och chosefria uppträdande inför publik förenas med ett enkelt, rättframt sångsätt som går rakt in i hjärtat, som man säger. Sandra Correia har sina överkvinnor i röst och sångteknik, men det finns få andra som jag lika gärna går och lyssnar till. Hon sjunger på Clube de Fado i Alfama.

Sandra Correia på Clube de Fado. Mário Pacheco, portugisisk gitarr, Flávio Cardoso, spansk gitarr, Paulo Paz, kontrabas.




















Sara Correia *
Sara Correia är en ung sångerska som sjunger på fadohusen Fado em Si och Páteo de Alfama. Hon gjorde i lägre tonåren skivan Destino (Metro-Som 2008), men låter betydligt bättre i sina bidrag i antologin Urbanas (Tugaland 2013) och har sin bästa tid framför sig. Sara Correia har stora röstresurser och sjunger med kraft och attack. Ett av de största löftena inför framtiden.


Sara Correia,


Shina
Shina, som egentligen heter Cindy Peixoto, dök upp med en lovande skiva, Sinto-me Fado (SPA 2012) men sedan har jag inte märkt av henne. Vilket kan bero på att sångerskan är bosatt i Frankrike, på visst avstånd från Lissabons fadokvarter.




Silvia Filipe *
Sångerskan gav 2006 ut den skivan Canto Serena (Ocarna). De är en utmärkt produktion med bland annat anmärkningsvärda tolkningar av Fado Menor do Porto och Alain Oulmans Amêndoa Amarga. Silvia Filipe är en skicklig och uttrycksfull sångerska. Men enligt uppgift har hon dragit sig tillbaka från en aktiv sångkarriär och återgått till sitt yrke som lärare. Tyvärr finns det få Youtubefiler med henne.




Tânia Oleiro *
Tânia Oleiro är också lärare, men frågan är om inte sångkarriären snart tar över helt. Oleiro är uppmärksammad just nu, sedan hennes första album Terços de Fado (Egeac/Museu do Fado 2016) kom ut. Hon är en duktig sångerska som sjunger mjukt, lyriskt och innerligt, ofta med ett lite fladdrande vibrato som ger sången ett nervigt drag. Tânia Oleiro uppträder i Lissabon på fadoställen som Maria da Mouraria och Mesa de Frades.






Teresa Lopes Alves
Sångerskan har varit verksam länge och är ganska välkänd i Portugal. Hennes fado är ”modern” i den meningen att arrangemangen avviker från fadons konventionella med inslag av udda instrument och närmande till andra musikgenrer. Inte någon av de ledande inom fadon, enligt min mening.




Teresa Tapadas *
Nära slutet i den här översikten kommer vi fram till den sångerska som kanske är mest underskattad i dagens fado, delvis för att hon har varit sparsmakad på skiva. Albumet Traços de Fado (iPlay 2012) är mycket hörvärt på grund av Tapadas nyanserade och känsliga sånginsatser, som i Fado Malhoa och Frei Hermano da Câmaras Avé Maria, den senare något så ovanligt som en religiös fado. Teresa Tapadas har en vacker lyrisk sopran och sjunger med stor omsorg om detaljerna. Hon uppträder ofta på fadokrogen Fado em Si i Alfama.






Teresinha Landeiro *
Mycket ung sångerska som tills vidare finns på skiva enbart med ett spår på antologin Urbanas (Tugaland 2013). Har utvecklats starkt under senare år och uppträtt mycket flitigt på Mesa de Frades i Alfama. Stark röst och inlevelse.




Vanessa Alves *
Även Vanessa Alves finns med i antologin Urbanas. Sångerskan har varit med några år men är ännu ung. Hennes kunnighet, självförtroende och begåvning framgår väl av de inslag som kan hittas på Youtube.




Vânia Duarte
Vânia Duarte har också sjungit offentligt några år och är en kompetent fadista som uppträder ledigt med en hygglig röst och hemtamt inom fadons stiltradition. Hon sjunger på fadohuset Casa de Linhares i Alfama.




Yolanda Soares
Soares är en ovanlig sångerska som jag bara hört på ett par säregna skivproduktioner. Dels Music Box (Universal 2006), där hon försökt kombinera fadosånger med arrangemang i barockstil à la Händel eller Monteverdi, dels den nyare Royal Fado (Motepio 2016) där fadon serveras tillsammans med bland annat harpklanger. Underligt. Men i grunden är Yolanda Soares en duktig sångerska.



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar