3 juni 2015

Bästa albumen med ny fado (11): Plats 1


1. Carminho. Alma. EMI Music Portugal 2012.
Bernardo Couto, José Manuel Neto, Ângelo Freire, Luís Guerreiro eller Mário Pacheco, portugisisk gitarr, Diogo Clemente, spansk gitarr, Marino de Freitas eller Diogo Clemente, basgitarr, Mário Franco, kontrabas, ytterligare några musiker på pian och stråkar i enstaka spår.

När ett nytt fadoalbum ges ut är det vanligt att det säljs i flera varianter, förmodligen av något kommersiellt skäl. Av Carminhos Alma skaffade jag en version med två ”bonusspår” och en dvd där Carminho inför publik sjunger till stor del annat material än på cd:n. Men även utan dessa tillägg skulle Alma förtjäna sin plats på min lista. Att Carminhos nya album Canto inte finns med beror helt enkelt på att jag inte är lika van vid det ännu, plus begränsningen till två titlar per artist. Hennes två första album är nu så pass gamla att jag vet att de är skivor att ständigt återkomma till. Här är den recension jag skrev om skivan för tidskriften Lira:

”Sångerskan Carminho, som gjorde en fantastisk skivdebut 2009, återkommer nu med ett album som har vissa likheter med debuten. Även nu producerar Diogo Clemente, som spelar spansk gitarr tillsammans med Marino de Freitas på basgitarr och fem (!) mästare på portugisisk gitarr av vilka Bernardo Couto och José Manuel Neto förekommer mest. Sångerna är traditionella fados, sånger ur andra artisters repertoar, lite brasilianskt och resten nyskrivet. Den musikalitet, energi, närvaro och inlevelse som sångerskan visade på sin debutskiva finns här också – men både repertoaren och uttrycksregistret är något bredare. Ömsint och lugn är Chico Buarques och Edu Lobos Meu Namorado, i övrigt finns det mesta från rustik rytmkänsla till intensivt uttrycksfulla sånger där Carminho med sitt lite slingrande sångsätt borrar sig in i texten och skapar en rikt varierad melodisk linje, med säker känsla för form och balans. Bara i början av sin karriär är hon för mig den mest spännande och kreativa rösten i dagens fado, med rötterna i en lång tradition som hon för in i en helt samtida musik. Detta album förvandlar en starkt lovande sångerska till en mästare.”   

Som sagt förut: listan skulle kunna se något annorlunda ut om jag gjorde den i dag och inte för några veckor sedan, dock knappast vad gäller prispallen. Två helt nya album som säkerligen skulle platsa rätt högt är Camanés Infinito Presente och Cuca Rosetas Riû, som jag har presenterat i ett separat inlägg. Därmed stängs denna topplista, med förhoppningen att den som intresserar sig för ny fado har hittat något nytt och lockande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar