3 juli 2015

Klassiska nedslag (17): Fartein Valen, Symfoni nr 3



Den norske tonsättaren Fartein Valen (1887–1952) fullbordade fyra symfonier, men det vara bara en, den tredje, som han fick höra uppförd. Valen menade själv att denna symfoni var lättare att ta till sig än de två föregående, och han såg den som ett slags pastoralsymfoni. Men den komponerades i skuggan av kriget, som under arbetet kom skrämmande nära. I albumkommentaren till utgåvan med Bergens filharmoniska orkester och dirigenten Aldo Ceccato skriver Jan Maegaard och Arvid O. Vollsnes om symfonins vackra långsamma sats, Larghetto:

”Denne satsen mener Gurvin (Valens elev och förste biograf, min anm.) er tenkt till minne av dem som falt i krigen. I desember 1944 upplevet Valen en intens bombing av viktige mål nära Valevåg, och to båter ble truffet i Bømmelfjorden mens han satt ved skrivebordet og arbeidet. Eksplosionen var så nær at han ble kastet på gulvet, og han kunne høre jammerskrikene fra de sårede og skibbsrudne. Detta var like før han begynte på Larghettoen.”

Närheten till havet anses ha påverkat Valens musik, och kriget i Norge fanns där som en fond i hans verk från de åren. Detta kan vara intressant att känna till och kan påverka upplevelsen av musiken, men Valen var ingen programtonsättare som ville beskriva något utommusikalsikt i toner, så associationerna till havet och kriget är inte självklara för den som hör musiken. Han nämner som utgångspunkt för sitt skapande Bach, Brahms, Palestrina, Schönberg och Webern. Namnen antyder en formsträng, föga svärmisk eller publikfriande konst.

I sina symfonier ansluter valen till den klassisk-romantiska symfonin vad gäller den fyrsatsiga formen och den vanliga tempoföljden snabb-långsam-snabb-snabb. Ytterligare ett citat från kommentartexten:

”De fire symfonier som Valen nådde å fullføre, rommer ikke de store kontraster og i det hele tatt bare lite av det man i alleminnelighet forstår ved symfonisk utvikling. /…/ Musiken henter nok stadig sin styrke i den melodiske dynamikk som er nedlagt i det kontrapunktiske linjespill.”

Valen var måttfull när det gäller klanger, dynamik och orkesterns storlek. Det finns något inåtvänt, nästan kammarmusikaliskt i hans symfoniska musik där olika melodiska slingor möts, bryts mot varandra, stegras och faller tillbaka och ofta löper kontrapunktiskt. Han talade om en ”dissonant kontrapunkt”, inspirerad av Arnold Schönbergs tovtonsmusik.


Valen komponerade sina viktigaste verk på familjegården Valevåg i Hordalands fylke i södra Norge. Där bodde han under sina sista fjorton år. Hans föräldrar var missionärer och han fick med tiden en gedigen musikutbildning i Norge och Berlin, där bland andra Max Bruch en tid var hans lärare. Han levde mycket tillbakadraget. Hans egensinniga musik, som i sin stränghet och avsaknad av effekter anses vara svårtillgänglig, har aldrig medfört någon större popularitet. För de flesta, även i Norge, har han varit ganska anonym. Däremot är det tydligt att hans musik överlevt och kan fascinera en modern publik. Den är säregen och hemlighetsfull, formsträng, koncentrerad och spröd. Jag är förvånad över hur ofta jag återkommer till hans symfonier, särskilt den tredje, och hur jag inte upphör att fängslas av denna individuella och allvarliga röst i Nordens musik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar