Fadosångerskan Maria
Ana Bobone har konsert i Stockholm den 14 december. Platsen är lite ovanlig
i sammanhanget, och jag skulle tro att det är första gången fado framförs på
jazzstället Fasching på Kungsgatan. Det blir också första gången sångerskan
uppträder i Stockholm. Hon har sällskap av Bruno
Mira, portugisisk gitarr, Pedro
Pinhal, spansk gitarr, och Rodrigo
Serrão, kontrabas.
Maria Ana Bobone är född 1974 och en av de sångasrtister som
har varit med längst sedan fadon fick ett nytt uppsving med nya artister i
början av 90-talet. Hon medverkade på en skiva redan 1994 och har sedan gjort
några egna album där speciellt Fado &
Piano från 2012 är intressant. Här kompar hon sig själv på piano när hon
sjunger, i egna arrangemang.
Maria Ana Bobone kommer ursprungligen från Porto och är en
lyrisk sopran med en pålitlig publik i hemlandet, där hon ofta uppträder på
fadoställen i Lissabon. Hon är en av de bästa sångerskorna i den nya fadon men
inte lika berömd utomlands som exempelvis Mariza,
Cristina Branco, Carminho eller Katia Guerreiro, något som mest förklaras av att hon varit mindre
aktiv på skiva och med utlandsturnéer. Hon har en gedigen musikutbildning och kom in i fadon utifrån, och hon
berättade om detta när jag intervjuade henne för min bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag 2013).
Därför citerar jag ett kort avsnitt ur intervjun här.
”Jag har ingen familjeanknytning till fadon vilket annars är
vanligt bland artister. Men jag brukade sjunga för mitt eget nöjes skull och i
kyrkan i en kör och spelade piano när jag gick på konservatoriet. Jag kommer
från en musikalisk familj. Det som hände var att fadosångaren João Braga tyckte att jag skulle kunna
sjunga fado. Och han är en mycket viktig person, för han bjöd in många av de
nya artisterna att sjunga med honom och han lyfte fram nya röster för publiken.
Rodrigo Costa Félix, Mafalda Arnauth, Mariza, Cristina
Branco och många andra ... de sjöng alla med João Braga.
Han bjöd in mig till en av sina konserter
och jag var inte alls förberedd för det. Inom fado bör man känna till
traditionen och det gjorde inte jag. Men jag blev gripen av musiken och orden
och började intressera mig för det. Jag fick fler och fler inbjudningar till
konserter, så jag måste lära mig.
Man säger att fadon är något man har inom
sig, man har den med sig. Det hör du direkt hos en artist som Carminho, man hör
att hon har växt upp med musiken. Jag sjöng enkelt, så jag måste lära mig att
sjunga de ornamenteringar som är typiska för fadon. Men det är inte bara en
fråga om teknik utan också känsla och stämning. Genom att arbeta med musiker
som var djupt förtrogna med fadon, som Joel
Pina, Carlos Gonçalves och Fontes Rocha, lärde jag mig av deras
råd och anvisningar.”
För Maria Ana Bobones övriga tankar om sin
musik och fadon hänvisar jag till boken. Allt talar för att det blir en fin
konsert på Fasching!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar