18 januari 2020

Den bästa nyutgivna fadon på cd under 2019

Som vanligt vid denna tid på året gör jag en genomgång av de bästa skivorna med fadomusik som utkommit under föregående år eller som jag kommenterat i bloggen då. Listan bygger inte på några objektiva kriterier – hur nu sådana skulle se ut – utan enbart på mina egna uppfattningar. Enstaka nya skivor kan ha fallit utanför mitt synfält, men sannolikt har jag fått med det mesta av det bästa som kom ut under ett år som inte var särskilt märkligt när det gäller nyutgiven fado. Snarare mediokert.

I listan finns skivor med nyutgiven fado, inte samlingar med äldre material. Dock ska sägas att albumet på plats 8 till hälften innehåller återutgivningar från 2000-talet, till hälften nyinspelningar. Jag har tidigare beskrivit skivorna i bloggen och i stället för att upprepa mina omdömen ger jag hänvisningar till de aktuella datumen. Ett fåtal av årets bästa skivor är så pass nya att jag inte ännu tagit upp dem i bloggen.

Alla topplistor börjar bakifrån. Denna är inget undantag.

10.  Carlos LeitãoCasa Vazia. Montepio. ***
Uttrycksfull sångare med en fado av traditionellt snitt. Skivan kommenterades den 3 januari 2020.



9.José da CâmaraEstrelas-guia. Sony Music. ***
En veteran som behållit sin entusiasm och levererar en trevlig skiva. Även denna presenterades den 3 januari 2020.



8. Florbela EspancaO Fado. Seven Muses. ***1/2
En av Portugals ledande poeter vars dikter ofta blir fadotexter. Den enda antologin på listan kommenterar jag i bloggen inom kort.



7. Pedro MoutinhoUm Fado ao Contrário. EGEAC/Museu do Fado. ***1/2
En av fadons bästa sångare med en lite annorlunda skiva, men Pedro Moutinho är ändå lätt att känna igen. Se bloggen den 26 april 2019.



6. Gaspar VarelaGaspar. EGEAC/Museu do fado. ****
Mycket ung musiker som låter oväntat mogen och rutinerad. Presenterades den 9 juni 2019.



5. Isabelinha.Canta João Ferreira-Rosa. TEJ. ****
En mindre känd sångerska i en överraskande lyckad produktion. 15 september 2019.



4. Francisco Salvação BarretoHoras da Vida.EGEAC/Museu do Fado. ****
Övertygande debutskiva där sångaren har stöd av ett förstklassigt komp. 16 april 2019.



3. Matilde CidPuro. EGEAC/Museu do Fado. ****
Här anar man ett av fadons framtida stora namn i energisk, uttrycksfull musik. Ännu inte kommenterad i bloggen.



2. Aldina DuarteRoubados. Sony Music. ****1/2
Rutinerade Aldina Duarte överraskar med att inte sjunga traditionell fado. En presentation av skivan fanns i bloggen den 13 januari 2020.



1. Camané/Mário LaginhaAqui Esta-se Sossegado. Parlophone. *****
Ett förtjänstfullt samarbete mellan en ledande sångare och en intressant pianist. Den bästa fadoskivan från 2019 får också snart en kommentar i bloggen. 





2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för det här. Jag lyssnar fortfarande 'bara' på Cristina Branco och Ana Moura. Kul att uppdatera fadolistan! Har inte läst alt du skriver om Portugal och fado men jag kommer att göra det när jag har tid i framtien. Obrigado. Vänliga hälsningar

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentaren. Cristina Branco är en personlig favorit, men hon sjunger inte lika mycket fado nu som förr. Men det finns ju många andra duktiga sångerskor, och flera kommer hela tiden. Här kan förhoppningvis bloggen ge en del tips.

    SvaraRadera