26 januari 2017

Höjdpunkter inom fadon (28). Amália Rodrigues, Foi Deus

Foi Deus är utan tvekan en av Amália Rodrigues största sånger. Hon spelade in den första gången 1952 i Abbey Road-studion i London. Sången har sedan tagits upp av många andra artister, och de flesta efterföljande versioner har blivit påminnelser om Amália Rodrigues totala överlägsenhet, åtminstone när det gäller att tolka den här sången. Den skrevs – både text och musik – av Alberto Janes (1909–71), en musikintresserad farmaceut och apoteksdirektör som hade till hobby att skriva sånger. Han skickade några till Amália Rodrigues, som tog upp dem och i flera fall hade stor framgång med dem. Foi Deus förblir dock den mest kända av Alberto Janes sånger.


Raul Nery, Amália Rodrigues och Santos Moreira.


Não sei, não sabe ninguém
Por que canto o fado
Neste tom magoado
De dor e de pranto.
E neste tormento,
Todo o sofrimento
Eu sinto que a alma
Cá dentro se acalma
Nos versos que canto.

Foi Deus
Que deu luz aos olhos,
Perfumou as rosas,
Deu oiro ao sol
E prata ao luar.
Foi Deus
Que me pôs no peito
Um rosário de penas
Que vou desfiando
E choro a cantar.

E pôs as estrelas no céu
E fez o espaço sem fim,
Deu o luto as andorinhas
Ai, e deu-me esta voz a mim.

Se canto,
Não sei o que canto.
Misto de ventura
Saudade, ternura
E talvez amor.
Mas sei que cantando
Sinto o mesmo quando
Se tem um desgosto
E o pranto no rosto
Nos deixa melhor.

Foi deus
Que deu voz ao vento
Luz ao firmamento
E deu o azul às ondas do mar.
Foi Deus
Que me pôs no peito
Um rosário de penas
Que vou desfiando
E choro a cantar
Fez poeta o rouxinol
Pôs no campo o alecrim
Deu as flores à primavera
Ai!, e deu-me esta voz a mim.

Det finns flera inspelningar av Foi Deus med Amália Rodrigues på nätet. Detta är den enda av originalinspelningen från 1952 som jag funnit, tyvärr med ett litet besvärande eko, åtminstone när jag hör den på min laptop. Så jämför gärna med andra versioner. Amália Rodrigues kompas här av Raul Nery, portugisisk gitarr, och Santos Moreira, spansk gitarr.
https://www.youtube.com/watch?v=tb6BgMz0FNs

Jag vet inte, ingen vet
varför jag sjunger fado
på detta smärtsamma sätt
om plågor och klagan.
Och i denna pina,
allt detta lidande
känner jag att min själ
tröstas av verserna jag sjunger.

Det var Gud
som gav vinden röst,
som gav himlen ljus
och gjorde havets vågor blå.
Det var Gud
som satte i mitt hjärta
ett radband av smärta
som jag reder upp när jag gråter och sjunger.

Han gjorde näktergalen till poet
och planterade rosmarin på fälten. 
Han gav våren blommor
och, o, han gav mig denna röst.

Om jag sjunger
vet jag inte vad jag sjunger,
en blandning av lycka, längtan,
tillgivenhet och kanske kärlek.
Men jag vet att när jag sjunger 
känner jag att
om ens hjärta brister och man klagar
ser ansiktet ut att få tröst.

Det var Gud
Som gav ögonen ljus,
gav solen guld 
och månskenet silver.
Det var Gud
som satte i mitt hjärta
ett radband av smärta
som jag reder upp när jag gråter och sjunger.

Efter detta blogginlägg tar serien Höjdpunkter inom fadon en paus. Det är möjligt att jag återkommer till temat längre fram, men det kan också hända att pausen kommer att vara i evighet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar