Under rubriken ”Omläsningen” kommer jag att ta upp äldre böcker som jag återkommit till. Vissa verk som man en gång tyckte var bra har tiden sprungit ifrån, andra kan ha mognat och förblivit läsvärda. Förhoppningsvis kan läsaren av denna blogg hitta ett och annat användbart tips.
Författarförlaget ägdes och drevs av svenska författare och
gick i konkurs i början av 80-talet. Ett skäl till det var säkerligen att flera
av de författare som var engagerade i förlaget gav ut sina bästsäljare på sina
ordinarie förlag och använde Författarförlaget för smalare och exklusivare
material, till exempel essäsamlingar. Innan förlaget gick under gav man ut några
titlar som i vad som kallades Författarbiblioteket: Författarnas litteraturhistoria i tre volymer, Författarnas djurbok och Författarnas
musikbok.
Den sistnämnda innehåller bidrag kring musik av ett
trettiotal författare. Att den klassiska musiken helt dominerar beror
förmodligen på de musikkunniga redaktörerna Erik Beckmans och Torsten Ekboms
styrning. Innehållet är tämligen brokigt. Även om det mesta kan kallas essäer
finns här också dikter och lite mer experimentella texter, som till exempel
Arvid Rundbergs om Beethoven, skriven som en ”kom-ihåg-lista inför en eventuell
dramatisering för scenen”.
Rundbergs bidrag är ett av de få exemplen på att 70-talets
vänsterdominerande debattklimat dröjer sig kvar. Han skriver: ”Musik är vad
lyssnaren gör den till. Konkret kan man förstå lite av den genom att studera
under vilka sociala och politiska förhållanden den skapades.” Det är förstås
sant och den dimensionen saknas inte heller i andra bidrag. Men Rundberg
betonar den så eftertryckligt att Beethovens musik nästan försvinner bland alla
sociala och politiska konflikter.
Bokens bidrag varierar mycket i kvalitet. De mest
insiktsfulla och välskrivna bidragen är dock så pass bra och många att en
musikintresserad allmänhet kan ha nöje av boken än. Tanken slår mig att
skönlitterära författare ibland kan göra musiken mera tillgänglig än fackfolk.
Till det bästa i den här boken hör Torsten Ekboms essä om Sjostakovitj, Bengt
Holmqvists om Alban Berg, Bengt Emil Johnsons om Charles Ives sånger samt inte
minst Augustin Mannerheims långa artikel om den särpräglade norske modernisten
Fartein Valen. Anna Westbergs artikel om 1700-talstonsättaren Johan Wikmansson
är anspråkslös men läsvärd. Några av inslagen är rent underhållande, som Ingmar
Hedenius både ironiska och kunniga genomgång av Mozarts Trollflöjten, där han, apropå Ingmar Bergmans bearbetning, är ofin
nog att säga att ”enligt min mening är alla Ingmar Bergmans ändringar till det
sämre”. Mer hejdlös är Åke Hodells Snarksymfonin,
ett fantasifullt påhitt av vilket man absolut inte lär sig något alls om
Dvořáks Från nya världen-symfoni som
står i berättelsens centrum.
Själv bidrog jag med en text om Johannes Brahms. När jag
läser den nu skulle jag helst vilja vara mindre tvärsäker i vissa
formuleringar, men inte särskilt många. Det bästa med artikeln är annars dess
placering före en utomordentlig essä om Anton Bruckner av Arne Törnqvist. När
jag läser igenom båda texterna tycker jag att de kompletterar varandra och ger
båda tonsättarna, placerade intill varandra, en tydlig relief.
Ulf, såg apropå Monteverdi, att du skrivit en diktbok med titeln Monteverdi. En dikt (1979). Kan du berätta mer om den?
SvaraRaderaHej! Jag hade hört Monteverdis Mariavesper på en kyrkokonsert och blev intresserad. Lyssnade mycket på hans musik och läste ett par böcker om honom. Eftersom jag skrev dikter på den tiden var det naturligt att fantisera lite i lyrisk form. Sedan gav Rabén & Sjögren ut detta som en lång svit. Boken uppmärksammades i många recensioner. Bland annat sablade Tom Hedlund ner den i SvD medan Bengt Holmqvist skrev uppskattande i DN liksom Erik Beckman i BLM. Det var tack vare boken som jag blev inbjuden att delta i Författarnas musikbok, Beckman ringde mig en dag om detta och förmodade att jag ville skriva om Monteverdi. Men då tyckte jag det fick räcka, så jag bad att få Brahms i stället.
SvaraRaderaIntressant, ska kolla upp diktboken, såg att den finns på Bokbörsen. Är inte säker på att jag har Författarnas musikbok, däremot tror jag att jag har Författarnas djurbok ...
SvaraRaderaOm du inte får tag på boken, hör av dig. Jag tror jag har några exemplar någonstans och kan i så fall leta upp ett och skicka dig. Fast Författarnas musikbok har jag bara ett ex av./ Ulf
SvaraRadera