3 april 2014

Fado på cd: Recensioner i repris (9)

Mísia
Ruas (2009)
Universal
***
Mísia skivdebuterade 1991 och har alltid haft en lite intellektuell framtoning. Det visar sig i kräset textval och en närgången texttolkning. Musiken får ställvis en nästan deklamatorisk prägel. Hon sjunger nyanserat, och den rätt starka rösten utnyttjas över ett brett dynamiskt fält. Första hälften av denna dubbel-cd, Lisboarium, innehåller fados om Lissabon. Fadons släktskap med annan musik understryks genom närvaron av violin, som ger musiken ett vagt drag av tango. Alfredo Marceneiros sång Estranha Forma de Vida blir här till Fado Inventaire, som sjungs på franska till musettdragspel! Sångerna är lättast att uppskatta om man följer med i de utmärkta texterna, som även finns på engelska. På den andra cd:n, Tourist, är Mísia besökare i utländska musiktraditioner och sjunger på en rad olika språk. Det blir mera intressant än fullödigt, och en del av sångerna belastas av tunga elektroniska arrangemang. Bäst tycks hon trivas i latinska sånger. Men albumet visar också att fadon är hennes verkliga hemmaplan.

António Zambujo
Guia (2010)
World Village
***
António Zambujo, här med sin fjärde cd, har tidigare tagit intryck från brasiliansk musik och folkmusik från hemregionen Alentejo i södra Portugal. Nu tar han ut svängarna lite vidare. Cd:n innehåller bara ett par traditionella fados, resten är nykomponerat. De vanliga gitarrklangerna finns ofta med, men i några spår är de ersatta av för fadon så ovanliga instrument som till exempel tuba, trombon, trumpet och klarinett. En och annan kanske inte alls vill kalla denna vismusik för fado. António Zambujo har en behaglig klar, ljus röst, och han har utvecklats som sångare. Han sjunger lågmält, tankfullt och avspänt. Mestadels tar sångerna upp temat kärlek med ett återhållet vemod. Långsamma tempon dominerar. Musiken fungerar för mig bäst i enstaka sånger, medan helheten hade mått bra av en större variation. Guia betyder guide. Den som väljer Zambujo som sin vägvisare till dagens fado kommer att hamna i dess utmarker, i en ganska udda – men fullt respektabel – musik.

Carlos do Carmo
À Noite (2008)
Universal
****
Efter en karriär på över fyrtio år är Carlos do Carmo ett av fadons största namn. Han har lanserat många sånger som blivit standardnummer och är en stilbildare med en melodisk och poetisk fado, liksom en lysande uttolkare.

À Noite följer Carlos do Carmo fadons huvudspår, det som kallas fado castiço eller traditionell fado. Tre kompositörer delar på de tolv sångerna – Armandinho, Alfredo Marceneiro och Joaquim Campos, alla tre legendariska upphovsmän och musiker som blev kända på 1920-talet. Texterna är nyskrivna av nutida diktare.
Skivans material är starkt och mycket jämnt. Den 69-årige Carlos do Carmo har inte förlorat mycket av röstens fyllighet och värme, och han har sin musikalitet och det både lediga och engagerade sångsättet i behåll. Kompmusikerna José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, och José Marino Freitas, bas, är rena önskelistan för en fadosångare. À Noite visar upp en veteran som ännu kan vara en inspirerande förebild.

Cláudia Madur
Fado Sem Tempo (2009)
FNAC lojas consignação discos
***
Varje år kommer det till en handfull skivdebutanter inom fadon: några är dagsländor, andra håller sig kvar på scenen. Jag hoppas Cláudia Madur är en av dem vi kan få höra mera av framöver. Hon har en ovanligt vacker röst, som är klar, varm och med viss fyllighet. Hennes sång framhäver den melodiska linjen mer än de enskilda ordens innebörd, och musiken blir vårdad, jämn och avspänd. Till detta bidrar även ett mycket följsamt komp med José Luís Nobre Costa eller Carlos Caldeira, portugisisk gitarr, Artur Caldeira, spansk gitarr, och José Fidalgo, kontrabas. De bästa spåren på skivan – som Fado Sem Tempo, Longe Daqui och Meu Amor, meu Marinheiro – är högst njutbar fado. Urvalet sånger, till större delen traditionell fado, är ovanligt välgjort för en debutskiva. Det ska sägas att Cláudia Madur emellanåt har en lite tveksam tonträffning, men det förtar inte intrycket av ett sympatiskt och lyckat album. Sångerskan är 26 år och kommer från norra Portugal.

Marco Rodrigues
Tantas Lisboas (2010)
Universal
****
Marco Rodrigues, som 2006 gjorde en fin debut med Fados da Tristeza Alegre, återkommer  nu med Tantas Lisboas där han kompas av José Nanuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, och Yami, bas, musiker som finns på många skivor. Som vanligt spelar de oklanderligt. Här och var tillkommer andra instrument som diskret utfyllnad. Pianisten Tiago Machado, även producent, framstår alltmera som en av de mest begåvade sångkompositörerna i dagens fado. Marco Rodrigues har en bra, lätt beslöjad röst och sjunger koncentrerat, allvarligt och med påtaglig känsla. På denna skiva, som domineras av traditionell fado, tycker jag den definitiva höjdpunkten är Ausência, en ny textsättning av Francisco Vianas Fado Vianinha, en melodi som ”alla” sjunger, men sällan med sådan innerlighet som här. En duett med Mafalda Arnauth, Valsa das Paixões, är ett lyckokast. Skivan är jämn, seriös, välgjord. Först tyckte jag den var lite tråkig, men gillar den allt mera vid förnyat lyssnande.