1 april 2014

Fado på cd: Recensioner i repris (8)

Mariza
Fado Tradicional (2009)
EMI Music Portugal
****
Med sin nya cd har Mariza vänt sig mot fadons rötter, den traditionella fadon – äldre melodier som länge använts till olika texter. Mariza har med sin utmärkta, starka röst, sin musikalitet och sin känsla goda förutsättningar för denna repertoar, som hon hanterar med säkerhet. Hon sjunger eftertryckligt, som om hon ville framhäva varje ord. Kompet är det bästa tänkbara. Unge Ângelo Freire är redan en mästare på portugisisk gitarr och Diogo Clemente på spansk gitarr och José Marino de Freitas på basgitarr är rutinerade och skickliga.

Mariza avslutar gärna sångerna med en effektiv stegring som rundar av, som i versionerna av Fado Varela och Fado Alexandrino, två av skivans bästa spår. Det är svårt att tänka sig bättre uttolkningar av dessa melodier. I andra fall, som Fado Vianinha och Fado Menor do Porto, finns överlägsna eller likvärdiga versioner av andra sångartister. Naturligtvis är ändå helheten djupt övertygande. Jag bedömer cd:n som Marizas näst bästa efter Transparente från 2005. 


Gisela João
Gisela João (2013)
Edições Valentim de Carvalho
****
Av de många nya sångerskor som framträtt inom fadon de senaste åren är det främst Carminho och Cuca Roseta som blivit uppmärksammade internationellt, och det med rätta. Här är nu en ny sångerska ut samma generation (född 1983 i Minho i nordligaste Portugal) som mycket väl kan vara nästa stora namn. Gisela João har en fallenhet för det dramatiska och sjunger energiskt. Hennes sång präglas av stora kontraster mellan starkt och svagt, ett intensivt uttryck och en noggrann texttolkning. Men sin rätt lågt liggande röst och sitt lite sträva, kärva sångsätt kan hon erinra om Ana Moura, men inte så mycket att de kan förväxlas. Ungefär hälften av materialet på skivan är välkända standardnummer, men Gisela João tolkar dem så personligt att de känns som nya. Kompet med Ricardo Parreira, portugisisk gitarr, Tiago Oliveira eller Rogério Ferreira, spansk gitarr, och Francisco Gaspar, basgitarr, fungerar bra med ett extra plus i kanten för den skicklige Parreira. Det är spännande modern fado med en sångerska som övertygar inte bara med sitt starka uttryck utan också med sin uppenbara musikalitet.


Ricardo Parreira
Cancionário (2010)
HM Música
***
Fadon under de senaste 20 åren kan inte bara visa fram en rad skickliga unga sångartister, utan också en ny generation av gitarrister. Ricardo Parreira är bara 24 år och kommer säkert att låta tala om sig framöver. Instrumentala fadonummer, som på konserter brukar bli bemötta av jubel, kan på skiva i värsta fall låta som andefattiga, enahanda virtuosnummer. Men Ricardo Parreira har undvikit monotonin genom att använda ett varierat material och även inbjuda vokalartister – särskilt sångerskorna Micaela Vaz och Vânia Conde, båda utmärkta – i flera av numren. Han har också med sig Marco Oliveira, klassisk gitarr, Yami, elbas, och Joaquim Teles, slagverk. De flesta av styckena har välkända namn inom fadon som kompositörer, men musiken är lika mycket påverkad av folkdanser och visor utanför fadon. Som helhet en trevlig, väl varierad skiva med duktiga musiker som tycks trivas ihop i en mestadels rätt glad musik. Och förstås: allt hålls samman av Ricardo Parreiras fenomenala gitarrspel.


Helena Sarmento
Fado Azul (2010)
Helena Sarmento
**
Helena Sarmento är en ung sångerska som debuterar med detta album som hon själv givit ut, en snygg och sober produkt där alla sångtexter – de flesta skrivna av en joão gigante-ferreira (utan versaler) – finns med, även i engelska översättningar. De flesta sångerna är baserade på välkända traditionella fadomelodier. Därmed väljer Sarmento att framträda som traditionsbevarare, och utsätter sig också för jämförelser med många andra fadosångerskor som använt samma melodier. I långsamma tempon fungerar det inte något vidare. Hennes röst är bra, men sångsättet något ängsligt och prydligt – och melodierna kräver mera av personlig frasering och variation mellan stroferna för att bli intressanta. I snabba tempon, där rösten vilar på en lätt rytm, är resultaten bättre. Samuel Cabral, portugisisk gitarr, Paulo Faria de Carvalho, spansk gitarr och Sérgio Marques, kontrabas, svarar för ett säkert komp, men jag tror sångerskan kunde haft nytta av ett mera aktivt, energiskt ackompanjemang.


Ana Moura
Desfado (2012)
Universal
****
På sina fyra föregående album har Ana Moura samarbetat med kompositören, poeten, gitarristen med mera Jorge Fernando. Det har blivit bra fado, men också album som är rätt lika varandra. Jag tror Ana Moura har känt behovet av förnyelse när hon nu (tillfälligt?) bjuder på en mer internationellt orienterad musik. Den briljante Ângelo Freire på portugisisk gitarr finns med, i övrigt kompas sångerskan av en samling ytterst kompetenta amerikanska musiker på en skiva med rejäl speltid, sjutton sånger varav tre på engelska. Musiken tycker jag kan beskrivas som en modern fado som öppnar sig för influenser utifrån. Det är inte alltid sådana möten blir lyckade, men här utstrålar allt professionalism: musiker, arrangemang och material. Jag har tidigare övertygats mer av Ana Moura på scen än på skiva, och jag tycker hennes speciella, sträva sångsätt och intensiva altröst inte tidigare har kommit till sin rätt på inspelningar. Fastän hon säkert siktar på en bredare publik en den enbart portugisiska finns det ingen inställsamt i denna musik. Snarare en viss kärvhet, ett motstånd. Det är fado mera till känsla än till form och klang. Jag tycker att Ana Moura har lyckats med denna förnyelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar