27 mars 2014

Fado på cd: Recensioner i repris (7)

Gonçalo Salgueiro
Gonçalo Salgueiro (2009)
CNM
*****
Gonçalo Salgueiro blev först uppmärksammad då han medverkade i musikalen Amália (om Amália Rodrigues liv) för ett tiotal år sedan, och hans första cd präglades starkt av sångerskans repertoar. Vissa äldre fadosångare har varit generösa med superlativer om hans musik, men själv har jag inte fattat hur bra han är förrän med denna tredje cd, som till större delen innehåller traditionell fado till Salgueiros egna texter. Kompmusikerna är fenomenala – främst Ângelo Freire, portugisisk gitarr, men också Diogo Clemente eller Rogério Ferreira, spansk gitarr, och Filipe Larsen, bas. Gonçalo Salgueiro är en förstklassig sångare med en vacker ljus röst som får störst lyskraft i höga lägen, en obekymrad sångteknik och en variationsrik, ornamenterad frasering. Röst, sångteknik, uttolkning och känsla når här en sällsynt förening. Det finns gott om begåvade unga sångartister i dagens fado, men knappast någon på den manliga sidan överträffar Gonçalo Salgueiro. Skivan är jämn, på en ytterst hög nivå. Lyssna!

Teresa Tapadas
Traços de Fado (2012)
iPlay
****

Teresa Tapadas är en av den nya fadons skickligaste sångerskor. Dock svår att hitta på skiva och därför väckte denna hennes andra cd min förväntan. Det kan snabbt konstateras att Tapadas har en vacker, klar och smidig röst, ett uppmärksamt texttolkande sångsätt och en fin sångteknik. Urvalet av sånger är den vanliga blandningen av gammalt och nytt. Att ett par av standardnumren tillhör de mest söndertolkade i modern fado kan ge ett konventionellt intryck, men spelar mindre roll eftersom de här är starkt personligt präglade. Ovanlig är den känsligt tolkade religiösa sången Ave Maria. Trots att mycket gott kan sägas om Tapadas är skivan ingen fullträff. Kompmusikerna låter kompetenta men har i vissa spår en så tillbakadragen roll att man kan förstå att de inte nämns på omslaget. Musiken stannar upp, tappar sin rytm, sin energi. Det mera aktiva och understödjande komp som andra artister omger sig av önskar jag också Tapadas på nästa skiva. I väntan på den kan man njuta av en ovanligt vacker röst i en mjuk, nyanserad och lyrisk fado.

Raquel Tavares
Bairro (2008)
Movieplay
***
Raquel Tavares är en ung fadosångerska, uppmärksammad för sin skönhet och sensuella utstrålning. Lyckligtvis är den dekorativa ytan förenad med ett seriöst fadointresse och ett tålmodigt sökande efter en egen profil.

Ännu har hon en bit kvar. Tavares har en röst i lägre mellanregistret som inte speciellt utmärker sig för styrka, omfång, smidighet eller klang. Med begränsade vokala resurser gör hon en lågmäld fado som ibland kan bli en aning sträv, med lite trubbig frasering. Hon sjunger mest nytt material som anknyter till traditionell fado. Hon behöver stöd av en aktiv, livfull gitarrist, och här kan man inte klaga på unge Bernardo Couto på portugisisk gitarr, eller på Diogo Clemente, spansk gitarr, eller Yami, basgitarr.

Det ska sägas att Raquel Tavares inte tillhör den nya fadons allra bästa sångerskor. Men hennes musik vinner i längden. Det man kan höra här är en ung artist mitt inne i ett sökande efter en egen röst. Och Bairro är en respektabel lägesrapport.

Duarte
Aquelas Coisas da Gente (2009)
JBJ & Viceversa
***

Duarte är ett vanligt efternamn i Portugal; flera kända fadomusiker heter så. Den unge sångare som bär Duarte som enda (artist)namn kommer säkert också att bli omtalad. Hans nya, andra cd är intressant och helt hörvärd. Det finns förvisso ståtligare röster än Duartes, men han sjunger känsligt, vekt och omsorgsfullt, kan påminna om kolleger som António Zambujo och Marco Oliveira. Kompmusikerna är välkända och skickliga: José Manuel Neto och/eller Bernardo Couto på portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença på spansk gitarr, och Daniel Pinto, basgitarr. Här och var är klangen utfylld med andra instrument; jag gillar särskilt tillskottet av Luís Clodes cello i några spår. Duarte kan mer än sjunga – han har skrivit nya texter till de traditionella fados som dominerar skivan och – framförallt – svarar han för ett par betagande melodier i Mistérios de Lisboa och Évora Doce. Särskilt den förstnämnda tror jag kan bli en Duartes signaturmelodi, om den inte redan är det. Det tycks även musikerna anse, för den finns också med i en instrumental version. Som helhet är det här en fin produktion av en av fadons många lovande unga artister.

Antologi
Fados do Fado (2011)
Movieplay, 24 separata cd
****

Portugisiska Movieplay är säkert det skivbolag som har mest fado i sina arkiv. År 1998 gav man ut Fados do Fado, en serie på 50 cd med lite äldre fado, skivor som nu är svåra att få tag på. Nu kommer en ny cd-serie med samma namn. Sex av skivorna är antologier kring film-, teater- och gitarrmusik, desgarradas (växelsånger), humoristisk fado och ”musiker ur det gamla gardet”. På var och en av de övriga 18 finns fyra artister med vardera fyra inspelningar.

Man skulle kunna tro att detta är en kortare version av den äldre cd-serien, men så är det inte. En del inspelningar finns med i båda, men mest är det olika material. Den förra utgåvan innehöll mest förbisedda äldre musiker, medan den nya också ger plats åt en rad av fadons största namn. Redaktören, sångaren och fadokännaren José Manuel Osório, som tyvärr avled i augusti i år, har premierat traditionell fado till gitarrkomp. Den populärmusikaliska fado till orkester som är mindre gångbar i dag undviks nästan helt. Tonvikten ligger på fado från 60- och 70-tal.

Musikaliskt är utgåvan mycket varierande. En del av musiken kan man ha och mista, annat är mästerligt. Det framgår tydligt att de mest etablerade namnen också förtjänar att vara det. Men här finns också mindre berömda musiker som ger glada överraskningar, till exempel Estela Alves, Anita Guerreiro, Miguel Silva och António dos Santos. I utgåvan ingår många fina inspelningar som inte går att hitta någon annanstans. Självfallet är denna cd-serie värdefull för dem som intresserar sig för fadon när den var som mest populär och inspelad.