17 mars 2014

Fado på cd: Recensioner i repris (2)

Här fortsätter återpubliceringen av recensioner av fadoskivor. Recensionerna är ursprungligen publicerade i tidskriften Lira.

Ana Laíns
Quatro Caminhos (2011)
Difference
****
Ana Laíns fick berättigad uppmärksamhet för sin debut-cd Sentidos 2006. När hon nu återkommer är det med en ännu bättre produktion. Hon är en modern fadosångerska i den meningen att hon i sin musik gärna släpper in influenser från annan musik, som folkmusik, chanson och latinamerikanskt, och med de traditionella gitarrklangerna som bas öppnar för andra instrumentklanger i kompet, som piano, slagverk, klarinett och accordeon. Även om hon sjunger traditionell fado och äldre standardlåtar, domineras materialet på den här cd:n av nyskrivet. Hon har en ljus sopran och sjunger avspänt med stor säkerhet i alla tempon. Som bäst låter hennes musik som en förtätad, laddad lyrisk visa, och sånger som Parolagem da vida, A ti och Adeus är fenomenalt sjungna. Kort sagt: hon påminner på flera sätt om sin mera kända kollega Cristina Branco, men inte så mycket att de kan förväxlas. Diogo Clemente spelar spansk gitarr och har både producerat och arrangerat. Allt låter smakfullt, kompetent och skickligt – men faktiskt också djupt inspirerat.


António Chainho
LisGoa (2010)
Movieplay
***
António Chainho, 72 år, är sedan länge en av fadons ledande gitarrister. Men han tycks ha ett ännu mer passionerat förhållande till den portugisiska gitarren än till fadon. Förut har han visat intresse för brasiliansk och afrikansk musik; nu närmar han sig ett för fadon mer främmande område, den indiska musiken, och då i första hand folkmusik och populärmusik från området kring den gamla portugisiska kolonin Goa (därav skivans namn). Kring sig har Chainho samlat en skara skickliga musiker som spelar europeiska och indiska instrument samt sångerskorna Natasha Lewis, Isabel Noronha och Sónia Shirsat. Musiken blir en förening av portugisiskt och indiskt som ibland låter visartad, ibland mer exotisk med meditativa melodislingor och sång på ett indiskt språk (hindi?). Musiken är måttfull och behärskad. Chainho har alltid varit en elegant och smakfull musiker, så också här. Skivan ser jag som ett ärligt försök att förena musik från två kulturer och resultatet är gediget och njutbart, särskilt i numren med vokalinslag.


Carminho
Fado (2009)
EMI Music Portugal
*****
Den unga sångerskan Carminho har varit ett respekterat namn inom fadon länge innan hon nu debuterar på cd. Portugals bästa gitarrister flockas kring denna sångerska, och här förekommer sex stycken i olika konstellationer, med José Manuel Neto, Bernando Couto och Ricardo Rocha i spetsen, alla portugisisk gitarr. Diogo Clemente på spansk gitarr medverkar raktigenom. Denna jämna, väl förberedda produktion innehåller ett fint sammansatt urval sånger, flera baserade på traditionell fado. Carminho måste redan nu, 24 år gammal, räknas till de mest betydande namnen i dagens fado. Hon har en bra röst, men det märkliga med hennes musik är framför allt hennes totala närvaro i varje stavelse, hennes dynamiskt mycket varierade, rikligt ornamenterade linje och det energiska, temperamentsfulla sångsättet. Det är fado som verkar på djupet, starkt förankrad i fadons uttryckstradition, så autentisk den kan bli i dagens internationaliserade medievärld. Den bästa debut-cd:n inom fadon på många år!


Miguel Brito Rebelo
Quem Foi Que Te Fez Fado? (2011)
Montepio
****
Miguel Brito Rebelo har varit aktiv som fadosångare länge men av något skäl väntat med sin skivdebut. Av de tolv sångerna har han själv skrivit musiken till åtta, och de ansluter så nära till traditionell fado att de låter som gamla bekanta. Kompet med Custódio Castelo, portugisisk gitarr, Jorge Fernando eller Rebelo själv, spansk gitarr, och Filipe Larsen på basgitarr stöder effektivt en fadomusik som är okomplicerad, rättfram och framförd med självförtroende. Detta slags fado, med kraft och glädje men mindre finlir, har låtit ganska likartad genom tiderna, och därför påminner Rebelo om åtskilliga andra musiker. Han höjer sig en bra bit över genomsnittet genom sin tilltalande, fylliga och mogna röst – som gör honom till en av de allra bästa sångarna i dagens fado. Det finns något tidlöst och autentiskt i denna musik, som inte anstränger sig att vara trendig, inställsam eller originell. Vitalt, rutinerat och skickligt – en riktigt bra ny fadoskiva.


Vânia Duarte
Efeito de Fado (2010)
SPA
Fado
**
Ytterligare en sångerska sällar sig till den växande strömmen av skivdebutanter i fadon. Vânia Duarte har sällskap av de rutinerade Custódio Castelo på portugisisk gitarr, Carlos Garcia, spansk gitarr, och Carlos Menezes, kontrabas. Hon framträder genom sitt materialval som traditionalist, och mitt första intryck var att skivan liknar ett lyckat examensarbete. Sångerskan sjunger bra med smidig röst, men inte lysande. Hon kan sitt jobb och känner sin musik, som dock saknar den nerv och känslostyrka som ofta gör fado angelägen. Men vid förnyat lyssnande märker jag att hon i sina bästa stunder – som Tudo Por Tudo och A Rua Mais Lisboeta – har en charm och värme som är svåra att motstå. Och i Lenda das Algas dyker den stora fadosångerskan Celeste Rodrigues upp, 88 år i år, med den tyngd och auktoritet som Duarte ännu saknar, i sången som hon själv lanserade 1955. Vânia Duarte är bara drygt tjugo och kan inte avkrävas mästerverk som debutant. Detta är ändå en början som lovar mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar