15 mars 2014

Fado på cd: Recensioner i repris (1)

Sedan några år tillbaka har jag recenserat nya skivor med fado för musiktidskriften Lira. Här kommer jag nu att återpublicera några av dessa recensioner. Det är samma texter som ursprungligen publicerades, men jag har lagt till en uppgift om utgivningsår samt ett antal asterisker som ska visa hur pass mycket jag uppskattar skivorna nu. Ju fler asterisker, maximalt fem, desto bättre album.

De flesta av dessa recensioner är positiva. Naturligt nog – det är roligt att presentera något som man önskar att andra ska upptäcka. Däremot finns inget större behov att varna för sämre produkter eftersom de ändå inte kommer i kontakt med en svensk publik särskilt ofta.

Liksom inom bokbranschen är omsättningshastigheten hög. Även om dessa album bara är några år gamla kan jag inte garantera att alla ännu går att få tag på. Å andra sidan – om det finns en efterfrågan som kan de komma tillbaka i nyutgåvor, ofta till ett lägre pris än det ursprungliga.

Mafalda Arnauth
Flor de Fado (2008)
Universal
****
Mafalda Arnauth blev uppmärksammad vid skivdebuten 1999 för att hon skrev mycket av sitt material själv, sällan använde sig av fadons standardnummer. Och så har det fortsatt. På den nya, femte cd:n finns med ett par undantag bara originalsånger. I kompet står den spanska gitarren (Luís Pontes, Ramón Maschio) framför den portugisiska (Ângelo Freire), vilket ger en mjuk och fyllig klangbild.

Mafalda Arnauths musik har utvecklats mot en förfinad och nyansrik fado, och hon har på tio år blivit en mycket bättre sångerska. Om den här skivan ter sig lite ojämn, kan det bero på att toppar som Amor Abre a Janela och O Mar Fala de Ti når desto högre. Arnauth är en omsorgsfull sångerska som gör en musik med sammansatta och växlande uttryck. Rösten är ljus, valörrik, känsligt texttolkande. Hon tillhör fadons bästa sångerskor i dag och är en av dess mest artistiskt medvetna personligheter. Hon förtjänar uppmärksamma lyssnare, som har veritabla guldkorn att hitta på Arnauths hittills bästa cd.

Camané
Sempre de mim (2008)
EMI Music Portugal
*****

Sångaren Camané har medvetet byggt en egen repertoar som befästs genom många scenframträdanden. Cd:n Sempre de mim är den första på sju år där han lanserar helt nytt material.

Delvis baserade på traditionell fado låter de 16 sångerna både nya och vagt bekanta. Här finns exempelvis två förut outgivna sånger av Alain Oulman. Dennes Sei de um Rio tillhör tillsammans med Mar Impossível, Ser Aquele och José Mario Brancos Este silêncio och As Palavras höjdpunkterna på en skiva som saknar vågdalar.

Camané har alltid haft en bra röst. Hans tidigare något loja sångsätt har utvecklats mot en mera energisk texttolkning och större variation i diktionen. Sången vänder sig in mot orden. Och varför inte, med fina, reflekterande och centrallyriska dikter av några av Portugals bästa poeter?

José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, och Carlos Bica, bas, kompar diskret och säkert. Resultatet är imponerande, men framförallt njutbart, känsligt och väl varierat. En viktig fadoskiva.

Célia Leiria
Caminhos (2012)
Célia Leiria
***
Sångerskan Célia Leiria, som nu ger ut sin första cd i egen regi, tillhör det begåvade och hörbara mellanskikt av sångerskor som framträtt inom fadon under senare år. Någon blivande fadodrottning är inte detta, men Leiria har en bra röst i mellanregistret, kunnighet och en lugn säkerhet i sina framföranden av ett väl sammansatt knippe sånger. Hon har en klart traditionell framtoning, och de flesta av upphovsmännen är välkända namn ur fadohistorien. Hon gör ett gott jobb utifrån sina förutsättningar, men att detta har blivit en trevlig skiva beror mycket på kompet. Stundtals tycker jag att Pedro Amendoeira gör halva jobbet med sitt livfulla och aktiva spel på portugisisk gitarr, men även Pedro Soares på spansk gitarr och Paulo Paz på kontrabas är bra. Detta är en ambitiös, sympatisk debutskiva med ett starkt melodiskt material där jag särskilt vill framhålla två sånger av Alain Oulman, Nome da Rua och Amêndoa Amarga, i en ovanligt jämn produktion.

Marco Oliveira
Retrato (2008)
HM Música
***
Det blir allt större trängsel på den nya fadoscenen, också på dess manliga sida. Nu kommer Marco Oliveira, en ung sångare med viss rutin från Lissabons fadohus, med Retrato, utgiven på kollegan Helder Moutinhos skivbolag. Moutinho har också skrivit tre av texterna. Musikaliskt tycks Oliveira luta sig mot legenden Alfredo Marceneiro, som har gjort tre av melodierna.

Det är en fin debut. Oliveira har en ljus röst och sjunger känsligt och textnära. Han får fram en nyanserad, ömtålig fado som förmedlar en viss bräcklighet och sårbarhet. Det fungerar bäst i långsamma tempon som i Noite de Saudade eller Procuro e não te encontro. Kompet med Ricardo Parreira, portugisisk gitarr, Miguel Monteiro eller Diogo Clemente, spansk gitarr, och João Penedo, kontrabas, är bra utan att tränga sig på. Det rör sig om traditionell fado med höga textambitioner – till exempel ord av José Saramago och Florbela Espanca.

Marco Oliveira har inte debuterat för tidigt. Här är en ny fadoartist vars röst hörs tydligt.

Luísa Rocha
Uma Noite de Amor (2011)
David Ferreira Investidas Editoriais
****

Varje år debuterar några sångartister med egna cd, en del för att snart hamna i skymundan. Så blir det knappast med Luísa Rocha. Hon har varit med ett tag, är redan ett namn, och det visar sig i att en rad av fadons bästa musiker samlats kring henne. Carlos Manuel Proença på spansk gitarr har producerat skivan, Daniel Pinto spelar basgitarr och på portugisisk gitarr medverkar José Manuel Neto och fyra andra fina gitarrister. Musiken består av ett par traditionella fados, men mest nyskrivet material som ihärdigt kretsar kring temat kärlek. Luísa Rocha använder sin röst i lägre mellanregistret med stor känslighet och skapar hela tiden varierade, dynamiskt levande melodilinjer i nära samspel med orden. Hennes musikalitet och inlevelse gör hela materialet njutbart. Ackompanjemanget är nyanserat, luftigt, lyhört och fantasifullt. Jag vet inte vad som betyder mest – sångerskan eller kompet  – för att göra detta till en av de allra bästa och jämnaste debutskivorna inom fadon under senare år.