19 juni 2016

Anna Achmatova

”Anna Achmatova (1889–1966) är en av 1900-talets största ryska poeter. Hennes diktarliv blev långt – hon började skriva vid 11 års ålder och fortsatte så gott som fram till sin död, under ett liv som skulle kunna utgöra en katalog över vårt århundrades fasor. I och med den första diktsamlingen 1912 blev hennes berömmelse omedelbar och hennes diktning älskad – trots förföljelser och publiceringsförbud hade hon försvarare till och med inom partileden.

Achmatova anknyter i sin poesi till den stora ryska prosatraditionen – hennes lyrik är nästan genomgående uppbyggd kring ett tema som utvecklas novellistiskt, och den är till sin form enkel, talspråklig och relativt lättillgänglig. Men därutöver finns den dimension sm undandrar sig alla verbala formler – en oförliknelig konstnärlig personlig kvalité, som gjorde henne till den både mest älskade och mest omstridda poeten i sin generation.”



Jag gör det lätt för mig genom att citera ur baksidestexten till Anna Achmatovas Ett poem utan hjälte (W&W-serien 1978), dikter i urval och tolkning av Hans Björkegren, i stället för att formulera något själv. Det finns för övrigt mycket att läsa om Anna Achmatova på internet, till exempel här:

Och boken Ett poem utan hjälte inleds av ett intressant förord om författaren av Hans Björkegren. Det är en av de där böckerna som redan är gammal men som aldrig tycks åldras. En bok att återkomma till många gånger. Vilket jag hoppas att de här smakpoven på Hans Björkegrens tolkningar av poeten vittnar om.


Kärleken

Än ringlar den sig som en orm,
ett trolldomsnystan vid hjärtat,
än kuttrar den dagen lång
likt duvan vid förnsterluckan,

än gnistrar den rimfrostvit
och skymtar i lövkojans dvala.
Men hemligen vill den förjaga
all glädje och sinnesfrid.

Så milt och ljuvt kan den snyfta
i smäktande stråkmusik.
Förskräckt kan jag skymta den i
ett leende hos en okänd.
(1911)

* * * * *
                
Svart ligger havsträdgårdsvägen.
De gula lyktorna lyser svagt.
Jag är mycket lugn. Men helst
vill jag slippa tala om honom.
Trofaste, käre, vi skall bli vänner …
och vandra och kyssas och åldras …
Som snöstjärnor skall de lätta
månaderna flyga över oss.
(1914)

* * * * *
                
Ingen lysnar till sånger mer.
Den varslade tiden är inne.
Du, den sista, världen är inte längre
underbar. Krossa inte mitt hjärta.

Alldeles nyss var du fri som
svalan på sin flykt om morgonen.
Plötsligt var du en svulten tiggerska
Som knackar på främmande dörrar.
(1917)

* * * * *               

När en människa dör
förvandlas hennes porträtt.
Blicken blir annorlunda. Läpparna
ler ett annat leende.
Jag märkte det när jag återvände
från en poets begravning.
Sedan dess har jag ofta studerat det
och fått min känsla bekräftad.
(1940)
               






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar