16 juni 2016

Höjdpunkter inom fadon (15). Camané, Estranho Fulgor (2001)

Camané, eller Carlos Manuel Moutinho, som han egentligen heter, är den viktigaste manlige sångaren som framträtt inom fadon sedan 1990. Detta är ett påstående som få torde ifrågasätta. Camané har framträtt i över tjugo år och vid det här laget utgivit tio album med fado. Som artist slår han vakt om traditionell fado men har också lanserat ett stort antal nyskrivna sånger. Estranho Fulgor är en traditionell fado, Fado Franklin (sextilhas) av Franklin Godinho, med text av Pedro Homem de Mello, vars dikter använts mycket i fadon.



Deu-me Deus bodas vermelhas
E palavras como abelhas
Esquecendo-se de mim.
Deu-me a paz de alguns minutos
E palavras como frutos
Esquecendo-se de mim.

Deu-me as ideias formosas
E palavras como rosas,
Esquecendo-se de mim.
Deu-me a voz que persuade
Muito mais do que a verdade
Esquecendo-se de mim.

Mas um dia, veio a dor
Veio o castigo sem fim
Veio esse estranho fulgor
Apartando o bem do mal
E vi que Deus afinal
Já se lembrava de mim...


På inspelningen kompad Camané av José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, och Paulo Paz, kontrabas. Och inspelningen finns här:

Gud gav mig ett rött bröllop

och ord som bin,

men han glömde bort mig.

Han gav mig några minuters frid
och ord som frukter,
men han glömde bort mig.

Han gav mig storslagna idéer

och ord som rosor,

men han glömde bort mig.

Han gav mig en röst som övertygar
mycket mer än sanningen,
men han glömde bort mig.

Men en dag kom smärtan,

och bestraffning utan slut

och ett konstigt skimmer

som skilde det goda från det onda.
Och jag insåg att till slut
hade Gud äntligen kommit ihåg mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar