28 juni 2017

Hasse Z (21). Sillen


Sillen är hämtad från samlingen Dörrplåten, Albert Bonniers Förlag 1949.



– Jag har rest jorden runt, säger Fågel, jag har träffat människor av alla fasoner. Jag vet vad de går för, men det vill jag säga, att högfärdigare folk än norrmän finns inte.  
   Y. reste sig, såg på klockan och sade:
– Det blir historien om sillen. Jag har hört den förut. Den är lögn från början till slut.
– Jag har också hört den, sade D., men jag tror på den, alltihop, utom det där med potatisen.
– Jag tror även på potatisen, sade T., i synnerhet på potatisen. Den är så lik Fågel.
– Om herrarna inte har något emot det, kanske jag kunde få höra historien, sade jag. För mig spelar det ingen roll om den är sann eller osann. Däri ligger ju inte en historias värde.
– Åja, åja, sade Fågel, det är väl på mig det beror. Jag säger ännu en gång, att norrmän är högfärdigare än alla andra nationer på jorden, amerikanare medtagna. Norge är störst, bäst och mest. Norrmän är jordens finaste, noblaste och duktigaste folk. På alla områden. Känner ni igen dem? Men jag har en gång gett dem, jag.
– Utmärkt, sade D., men du gick för långt med potatisen.
– Det var på en kappsegling utanför Kristiania, sade Fågel. Jag var där, naturligtvis, och naturligtvis var jag med och klådde de där norrmännen, som ingen nation på jorden kan besegra i någon sport. Vi klådde dem ordentligt och det kunde ju inte förnekas, fast jag tror att de var fullt övertygade om att de låtit besegra sig av artighet mot oss, som var deras gäster. Åtinstone lät det så på dem. Nå, vi var lika gentila tillbaka. Vi bjöd dem på middag ombord på Havstruten, en utvald samling damer och herrar, hyggligt och fint folk allesammans från början till slut. Det blev en verkligt glad middag med långa och vackra tal för gäster och värdar och Sverige och Norge och allt som det skall vara. Sommarkvällen var också så vacker, där vi låg för ankar i hamnen. Så, det måste jag ge dem rätt i att Norge är ett vackert land och Kristiania en stad för sig. Nå, efter middagen drack vi kaffe och punsch och mycket annat som fanns på den tiden – det var inte i går det här hände – och så flirtade vi med damerna, riktigt vackra flickor, och så helt plötsligt började någon tala om den norska sillen. Det var naturligtvis en av norrmännen, som började. När vi gått igenom den norska sillens alla utmärkta egenskaper, sade en av damerna:
– Jag har hört att sillen går ända in i Kristianias hamn. Är det sant?
– Absolut sant, sade alla norrmännen på en gång. Sillen går ända in i Kristianias hamn.
   Om någon sagt att den fördömda sillen gick upp på kajen och lade sig direkt i tunnan och saltade sig själv, så hade de svurit på att det var sant det med.
   Nå, jag satt och tänkte ett ögonblick för mig själv och så sade jag:
– Visst går den norska sillen ända in i Kristianias hamn, men vad som är ännu märkvärdigare, något som herrarna kanske inte vet och känner till, det är att det går in salt sill här i hamnen. Den går mycket djupt, nästan längst ned på botten. Den sillen är salt och fullt färdig att äta. Och ta en snaps till om man så kan.
   Norrmännen satt tysta och så sade de:
– Hur vet ni det där med den salta sillen, Fågel? Har ni sett den?
   De ville inte erkänna att de adrig hört talas om saken. Det var helt enkelt möjligt, ja i hög grad sannolikt att det gick salt sill in i Kristianias hamn. Varför skulle det inte göra det?
– Hur jag vet det, sade jag. Därför att jag själv flera gånger tagit upp sådan salt sill från bottnen. Jag har flera gånger dykt ned på bottnen och tagit upp den. Jag är ju en rätt skicklig dykare, så för mig är det inte så svårt. Jag tog upp en sill i går frukost.
   Det blev tyst och så sade en av de norska damerna:
– Säg, Fågel, skulle ni inte vilja ta upp en sådan där salt sill från sjöbotten åt mig. Jag vill så gärna ha en till minne av er.
– Numera går jag inte i vatten efter middagen, sade jag, men för er skull skall jag göra det. Jag skall dyka ned på havets botten och ta upp en salt sill åt er.
   Därpå lämnade jag däcket och gick ned i salongen och tog på mig min simdräkt. Redan medan jag tog av mig kläderna hade jag planen klar och jag var också fullt säker på att den skulle lyckas.
   Då jag var färdig, gick jag upp på däck, gjorde min entré för sällskapet och hoppade över bord. Jag dök genast ned under vattnet, men inte djupt, jag gick bara under båten och kom upp på andra sidan, styrbords sida. Där såg mig ingen, mer än gasten, de andra satt ju och stirrade ned i vattnet på babordssidan.
– Ge mig en salt sill från köket, viskade jag åt gasten, och det dröjde inte en minut förrän han kom och gav mig en. Han begrep skojet, den pojken. Jag stoppade sillen innanför simdräkten och så dök jag ned under båten igen. Jag kom upp på andra sidan precis där sällskapet satt och då höll jag sillen i handen. Man hjälpte mig ombord och så kastade man sig över sillen. Man skar itu och bet i den och smakade. Den var salt! Och norsk var den också för det stod på tunnan. Att den var stendöd tänkte man inte på.
   Naturligtvis blev de förvånade. Det såg jag på dem. Men bara ett ögonblick. Sedan var det den naturligaste sak i världen att det gick salt sill in i Kristianias hamn.
– Säg mig, Fågel, sade en av herrarna, när de funderat en stund, hur många sådana här tror ni att ni kan ta upp om dagen? Man skulle kunna starta en affär.
– Jag kan ju inte arbeta hela dagen i sträck, sade jag. Och så kan jag ju inte vara borta från min affär därhemma. Men nog kan jag väl ta upp en halv tunna om dagen, om jag arbetar med båda händerna och det inte är för kallt i vattnet.
– En halv tunna om dagen blir inte mycket, sade norrmannen och så satt han tyst och tänkte.
   Då fick jag plötsligt en idé, som kanske var lite för djärv, och sade:
– Det är en annan sak, som jag förut inte tänkte berätta. Men där nere på havsbotten växer det potatis, riktig, färsk potatis. Jag såg den, när jag var där nere, men jag kunde inte ta den för jag var ju upptagen med sillen.
– Potatis, sade sällskapet. Är det möjligt? Överdriver ni inte?
– Nej, riktig, levande potatis. Tänk er det. Sill och potatis på havsbotten. Salt sill och färsk potatis. En sådan nation behöver aldrig svälta. Bara den kan simma och dyka.
   Den unga damen, som bett om sillen, såg på mig med sina vackra ögon och sade:
– Herr Fågel, vill ni inte ta upp en potatis åt mig. Jag skulle bli så glad att få se en havspotatis.
– Jag skall göra det, sade jag. För er skull.
   Och så upprepade jag samma manöver som med sillen. Jag dök i vattnet, kom upp på styrbordssidan och fick två stora potatisar av gasten, som var en klipsk pojke, men en filur. Jag tog potatisarna i handen och dök tillbaka. Jag lät det dröja litet, innan jag gick upp på babordssidan, men när man väl hjälpt mig upp, lade jag de två potatisarna i knät hos den vackra flickan.
   Det blev en förvåning. Men den räckte inte länge. Den gick över i något annat. Jag förstod inte först, varför alla såg så allvarliga och stela ut, förnärmade, ja, förolämpade. Men då tittade jag på potatisarna, som flickan satt och höll i handen. Och den ena av dem var råskalad! Sabla gast!
   Jag smet ned under däck för att klä om mig och komma undan. Och när jag kom upp igen, hade sällskapet rott i land.
   Man skall aldrig gå för långt med en bra historia. Gasten svor på att han var oskyldig, men jag sa honom, att jag skulle gjort precis detsamma, om jag varit i hans kläder. Det finns saker, som man inte kan låta bli.
– Nå, sade jag, när Fågel slutat, den unga damen, fick hon sillen som minne?
– Nej, det fick hon inte, sade Fågel, men dagen därpå gick jag i land och köpte en stor bukett rosor, som jag skickade henne. Man är väl gentleman för tusan. Och svensk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar