João
Domingos Bomtempo (1775–1842)
var en portugisisk tonsättare, pianist och pedagog och son till en italiensk
musiker som var verksam vid det portugisiska hovet. Till skillnad från så många
andra tonsättare vid den här tiden var han ointressead av att komponera opera,
utan satsade i stället sin talang på att komponera pianomusik, däribland fem
pianokonserter och elva pianosonater. Dessutom finns två symfonier och ett
requiem. Det vanliga för portugisiska musiker var att söka sig till Italien,
men Bomtempo reste i stället till Paris och vistades även ett par år i London innan han återvände till
Lissabon där han var född. Under resorna kom han kontakt med de liberala
rörelser som under hans verksamhet stod i konflikt med konservativa idéer.
I kommentarerna till
skivutgåvan av Bomtempos två symfonier nämns att han i själva verket kan ha
komponerat hela sex stycken, men engelska Wikipedia nämner bara de två
symfonierna i Ess- respektive D-dur. Båda symfonierna är komponerade i närmast
wienklassisk stil, och de bör av den samtida publiken ha uppfattats som modern
musik. De ska vara de första portugisiska symfonierna.
Den första är ett
habilt verk utan större egenart. Men jag är imponerad av den andra symfonin. Med
cirka 45 minuters speltid är den ovanligt omfattande för en symfoni vid den
tiden. Tyngdpunkten ligger i den långa förstasatsen, som efter en långsam
inledning utvecklar sig till ett inspirerat stycke med tilltalande teman, ett
friskt melodiskt flöde och säker instrumentering. Det finns höga ambitioner i
denna musik, och de har resulterat i njutbar musik som tydligt visar fram mot
romantiken. Den långsamma andra satsen är också intressant med ett mellanparti
i långa melodiska linjer som påminner om en aria. De två avslutande satserna är
mindre originella men fullt kompetent genomförda.
Bomtempos andra
symfoni är ett förbisett verk som sällan framförs och som det inte finns många
inspelningar av. Jag har bara hittat inspelningen med Algarves orkester och
dirigenten Álvaro Cassuto. Detta är inte världens mest berömda orkester eller
dirigent, men jag tycker de gör ett bra jobb med att lyfta fram skönheten i
denna musik från Europas utkant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar