Klassisk musik och
politik är ett besvärligt kapitel. Till skillnad från författare som arbetar
med betydelsebärande enheter, ord, sysslar tonsättare med ljud som inte betyder
något i sig. Musiken måste tolkas om man vill upptäcka ett innehåll, och då
handlar det oftare om känslor och stämningar än om konkreta budskap. Och finns
ett budskap, så vet man det för att tonsättaren har talat om det eller för att
det finns en accepterad uttolkning.
Tonsättarnas, och
även musikernas, förhållande till de diktaturer under 1900-talet som var
ansvariga för så mycket av lidande och förtryck i Europa har diskuterats mycket.
Det finns tonsättare var inställning till nazismen var otvetydigt negativ, som
i fallet Béla Bartók, och andra som kunnat fullfölja en framgångsik karriär
under diktatoriska system. Richard Strauss förhållande till nazistdiktaturen i
Tyskland tillhör de återkommande ämnena. Men att en konstnär är verksam
samtidigt med, och i samma geografiska område som, en politisk
förtryckarapparat innebär inte nödvändigtvis att han eller hon betraktade den
med välvilja eller sympati.
Dmitrij Sjostakovitj
(1906–75) var hela tiden verksam i Sovjetunionen. Att regimen inte tolererade
kritik eller fri debatt finns det gott om vittnesbörd om, till exempel många
författare som förpassades till arbetsläger i Sibirien, försvann eller
avrättades. Att Sjostakovitj lyckades överleva är en märklig bedrift, och
kanske bidrog det faktum att han arbetade just med musik, en mångtydig konstart
som är svår att anklaga för opposition eftersom ju en ton i sig inte betyder
något. Däremot fanns det myndigheter och ideologer i Sovjet som brännnärkte en stor
del av hans musik som formalistisk, kontrarevolutionär och nedbrytande och
tidvis förde kampanjer mot den. Sjostakovitj fick flera gånger krypa till
korset och göra musik som levde upp till de positiva, heroiska, nationalistska
eller ”socialrealistiska” tongångar som härskarna ansåg passade det
kommunistiska samhällets invånare. I offentliga sammanhang tvingades han
dessutom försvara denna syn, bland annat genom nedsättande omdömen om
Stravinsky. Av eftervärlden har han av vissa setts som en triumf för detta
samhälles sundhet och livskraft, medan en mera sammansatt bild där mänskligt
lidande och sorg under diktaturen blivit allt mera framträdande.
Sjostakovitjs
memoarer Vittnesmål (på svenska Rabén
& Sjögren 1979), ”nedtecknade och utgivna av Solomon Volkov”, vittnar om
ett liv av plågor, bitterhet och hopplöshet i kombination med ett konstnärligt
skapande av världsklass. Naturligtvis anklagandes Volkov att ha skapat ett
falsifikat, en nidbild av Sovjet med hjälp av dess störste tonsättares namn.
Boken är gammal men ännu värd att läsa som ett dokument om en konstnärs öde i
en diktatur. Om man tror på innehållet i varje enskildhet, eller i sin helhet,
avgörs inte bara av hur autentisk boken förefaller att vara, utan också av hur
man ser på Sovjetsamhället.
I Författarnas musikbok (som jag skrev om
i bloggen den 26 augusti 2013) har Torsten Ekbom en intressant essä om
Sjostakovitj. Ekbom menar att kamraterna i Kreml bara var intresserade av
Sjostakovitjs större verk, främst symfonierna. Symfonier är tonsättarnas
skyltfönster mot omvärlden. Exempelvis reagerade de styrande med missnöje och
kritik då symfoni nummer nio uppfördes. De hade föredragit ett storslaget och
omfångsrikt monument i Beethovens anda och inte den korta och ironiska komposition som tonsättaren
presenterade. Ekbom skriver:
”Det är med
symfonierna Sjostakovitj har utkämpat de stora slagen, som har fått honom att
åka berg- och dalbana på de växlande politiska konjunkturerna.
Men det finns en
annan sida av Sjostakovitjs produktion som aldrig på samma sätt som de stora
slagnumren har befunnit sig i blåsväder: kammarmusiken. /…/
I kammarmusiken gå
det inte att fuska. Där avslöjas allt som under ett förstoringsglas. Pompösa
fraser punkteras ohjälpligt, brister uppförstoras, den musikaliska substansen
framträder naket utmejslad. /…/ Kanske kan man våga förutspå att det är
kammarmusiken som kommer att stå sig i Sjostakovitjs produktion. När larmet
från de femton symfonierna har tystnat, kommer vi att höra musiken i de femton
stråkkvartetterna. Där finns vad man ofta efterlyser i de större verken, den
verklige Sjostakovitj, den ’sanna humanism’ han ofta talade om.”
Torsten Ekbom tar
inte bara upp stråkkvartetterna i sin artikel, utan lyfter fram pianotrion i
e-moll:
”Klavertrion op. 67,
i mitt tycke höjdpunkten i Sjostakovitjs stora och ojämna produktion, är ett
verk där musiken medvetet utgår från den klassiska traditionen. Men
Sjostakovitj undviker varje form av pastisch – annars så vanligt i så kallad nyklassisk
musik – genom den djärvt excentriska, förfinade instrumentationstekniken.
Säkerligen hade han med utbyte studerat Ravels a-molltrio för att nå fram till
samma glasklara, ödsligt klingande struktur: flageoletter i stråkarna,
utspridda parallella oktaver i pianot. Verkets tyngdpunkt är den tredje satsens
långsamt framskridande passacaglia med pianots tungt vilande ackord mot
stråkarnas sökande och melankoliska melodislingor.”
Det var Ekboms
artikel som gjorde mig intresserad av verket, och hoppas att tipset här kan
leda till nya lyssnare. I klassisk eferföljd har Sjostkovitj komponerat fyra
satser av kontrasterande karaktär. Särskilt lycklig musik är detta inte. De
snabbare passagerna kännetecknas mindre av glädje än av energi och envishet.
Flera väsenliga sidor i Sjostokovitjs verk finns att höra i den koncentrerade
pianotrion.
Så mycket mera
behöver här inte sägas om detta kammarmusikverk. Utom kanske att det
komponerades 1944 och tillägnades en av Sjostakovitjs närmaste vänner, Ivan
Sollertinskij, som undervisade vid Leningradkonservatoriet innan han gick bort
i början av året.
Jag har lyssnat till
inspelningen med Martha Argerich, piano, Gidon Kremer, violin, oh Micha Maisky,
cello (DG 1999).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar