Här är kyrkan som Fernando Mauricio sjunger om. |
Den musik som dagens fadomusiker presenterar kan
ibland bli ifrågasatt som alltför kommersiell, påverkad av annan musik eller
svekfull mot fadons traditioner. Sådan kritik behövde inte Fernando Maurício
(1933–2003) vara rädd för. Hans musik så ”äkta” och autentisk som någon kan
önska. Han föddes och växte upp under mycket fattiga förhållanden i Mouraria i
Lissabon, i den gränd där den legendariska sångerskan Maria Severa (1820–46) levde sina sista år. Han uppträdde på lokala kaféer och samlingslokaler
medan han ännu arbetade som skomakare och sjöng gärna om sin stadsdel Mouraria
i en repertoar som dominerades av traditionell fado. Hans expressiva,
lidelsefulla sångstil må erinra om bluesartisters men är enbart påverkad av de
föredömen han träffade på då han växte upp.
Fernando Maurício. |
Poeten Gabriel de Oliveira, som skrivit texten
till A Igreja de Santo Estêvão, kom
också från Mouraria och var god vän till Maurício. Melodin är en av de mest
utnyttjade traditionella fadomelodierna, Fado
Vitória, komponerad av en mycket ung Joaquim
Campos (1911–81). Denna textsättning används av många andra artister liksom
den textversion, Povo Que Lavas no Rio,
som Amália Rodrigues lanserade.
Na igreja de Santo
Estêvão,
Junto ao cruzeiro do
adro,
Houve em tempos
guitarradas.
Não há pincéis que
descrevam
Aquele soberbo quadro
Dessas noites bem
passadas.
Mal que batiam
trindades
Reunia a fadistagem
No adro da santa
igreja.
Fadistas, quantas
saudades
Da velha camaradagem
Que já não há quem a
veja.
Santo Estêvão,
padroeiro,
Desse recanto de
Alfama,
Faz um milagre
sagrado
Que voltem ao teu
cruzeiro,
Esses fadistas de
fama
Que sabem cantar o
fado.
Inspelningen av A Igreja de Santo Estêvão från 1982 har
blivit Fernando Maurícios mest spridda och ingår i flera antologier med fado. Den
är emellertid inte alls enastående i hans produktion, där det finns många
ungefär lika hörvärda stycken. Sankt Stefanskyrkan ligger mitt i fadokvarteren
i stadsdelen Alfama. Här är inspelningen:
I Sankt Stefankyrkan,
nära korset vid gården vid ingången,
var det ibland guitarradas.
Inga penslar kan måla
den underbara bilden
av kvällarna för länge sedan.
Trots treenighetsringningen
brukade fadosångare samlas
vid ingången till kyrkan.
Fadistas, så
mycket längtan
efter den gamla gemenskapen
som man inte ser nu.
Sankt Stefan, beskyddare
av detta hörn av Alfama,
utför ditt heliga mirakel:
så att de kommer tillbaka till ditt kors,
dessa berömda sångare
som vet hur man sjunger fado.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar