Raquel Tavares. Raquel.
Sony Music. ***1/2
Raquel Tavares, född
1985, gav sin första skiva redan som fjortonåring, och efter ytterligare två
album är hon en av de mera välkända yngre fadosångerskorna. Nu kommer hennes
fjärde. Hon tillhör enligt min mening inte de allra bästa sångerskorna i dag och
är något begränsad i omfång, sångteknik och uttryck. Men man behöver inte vara
någon Cecilia Bartoli för att sjunga
fado övertygande, och jag tycker att denna nya skiva är ett steg framåt
eftersom Tavares hanterar sina resurser klokt och sjunger med självförtroende.
Och det är ett trevligt knippe melodier hon serverar här.
Som vanligt handlar det om en blandning av gammalt och nytt. Det gamla
utgörs av en ny version av en traditionell fado av Alfredo Marceneiro, vidare Eu Já Não Sei, en sentimental men vacker melodi som förknippas med Carlos Ramos, samt Frei
Hermano da Câmaras Rapaz da Camisola
Verde. Resten alltså nytt, och där fäster jag mig mest vid Tiago Bettencourts Gostar de Quem Gosta de Nós. Raquel Tavares har med en sång av Rui Veloso, och en av hans namne,
brasilianaren Gaetano Veloso, båda
musiker som inte i första hand representerar fado. Men jag tycker ändå att
Tavares är en sångerska som väl tar hand om fadons motiv, stämningar och
musikaliska uttryck. Hennes röst ligger ganska lågt i mellanregistret,
fraseringen är enkel och rakt på sak, men hon verkar tycka om och tro på det
hon sjunger, och det räcker en bra bit. Kompet med Ângelo Freire, portugisisk gitarr, André Ramos eller Bernardo
Viana, spansk gitarr, och Marino de Freitas, basgitarr, fungerar
bra och följsamt; några andra musiker medverkar i enstaka nummer.
Helder Moutinho. O Manual do
Coração. Sony Music. ****
Helder Moutinho, som
är född 1969, är yngre bror till Camané
och äldre bror till Pedro Moutinho,
som båda tillhör de allra bästa sångarna på dagens fadoscen. Det tycker jag också Helder Moutinho gör, fastän jag lyssnar lite oftare på hans bröders
skivor. Han har ett lite bredare verksamhetsområde, är lite av en mångsysslare
inom fadon, och hans skivbolag MH Música har givit viktiga bidrag till
utgivningen under senare år (företagslogon finns med på omslaget här och HM Música har tydligen samverkat med Sony om denna utgåva). Helder Moutinho är som sångare
mera lik Camané än Pedro; röstklangen och den omsorgsfulla hanteringen av
texten är klara likheter, men Helder Moutinho har en lite dovare, lite tyngre röst.
Alla tre värnar den
traditionella fadon och deras sätt att förnya fadon präglas av försiktighet;
jag tror man skulle kunna säga att de hellre går på djupet i fadons uttryck än
stökar om i ytan. Helder Moutinho är en eftertänksam och medveten musiker vars val av João Monge som genomgående
textförfattare säkert beror på att han vill visa fram en modern fadopoet med
viss utförlighet (annars är Helder Moutinho själv en fin textförfattare).
Texterna rör sig kring vanliga fadomotiv och är övertygande för mig som dock
har för begränsade kunskaper i språket för att förstå dem fullt ut. Helder
Moutinho sjunger koncentrerat och lite inåtvänt; hans röst är fyllig och
behaglig. Han kompas förtjänstfullt av Ricardo
Parreira, portugisisk gitarr, Marco
Oliveira, spansk gitarr, och Ciro
Bertini, basgitarr.
Skivan innehåller
enbart nykomponerade sånger. Men några av dem är konstruerade med den
traditionella fadon som grund, och Helder Moutinho försöker här uttryckligen
presentera ett slags ”ny traditionell fado”, det vill säga melodier som kan
fungera som traditionell fado framöver. Detta är inte det första försöket, och
det är inte lätt att lyckas. Men här tycker jag det finns förutsättningar, för
skivan innehåller flera starka, attraktiva melodier. Kompositörer som Mário Laginha, Pedro da Silva Martins, Manuel
Paulo, Marco Oliveira och João Gil är skickliga att skapa
bärkraftiga melodier, och det är mycket möjligt att några av dem kan leva
vidare utan att vara beroende av Helder Moutinho. Cara-Metade, Amor Sem Lugar, Garota da
Mouraria och Fado Triste heter
några av höjdpunkterna på denna skiva, som mindre kännetecknas av toppar än av
en ovanlig jämnhet. Angeläget och genomtänkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar