21 september 2014

Här är hösten!

Ett lågtryck drar in över Sverige och plötsligt är allt förändrat. Man känner verkligen att en gräns har passerats, markerad med häftigt regn och åska. Fram med paraplyer och tröjor! Sommaren kunde inte hålla emot längre och befinner sig nu långt borta, tidsmässigt eller geografiskt.

Sedan den förra bloggposten har jag varit i bokhandeln för att köpa några pocketböcker att fördriva tiden med under en kommande resa. Då såg jag en helt annan typ av pocketbok exponerad: Dikter & aforismer av Edith Södergran (Svenska litteratursällskapet i Finland och Atlantis Förlag). Detta är inte en bok man efter läsningen lämnar kvar på ett hotellrum, förvissad om att man aldrig vill återkomma. Det är en bok man slår i då och då, en besökare som ständigt återvänder.
Boken innehåller Södergrans kompletta produktion i lyrisk form på svenska. Hon dog 1923 och gav ut sina samlingar fram till 1920. Den postuma Landet som icke är utkom 1925. Dikterna är alltså nästan hundra år gamla. Det är förunderligt hur samtida de tycks nu, hur lite de har åldrats. Rika på bilder, sinnlighet, fantasi, eftertanke och känslor liksom formell balans och språklig precision tillhör Edith Södergrans verk det som lever vidare.

Liksom de två tidigare dikterna (se förra bloggposten) är Höstens bleka sjö från Dikter (1916). Om hösten ingår i Landet som icke är.


Höstens bleka sjö

Höstens bleka sjö
tunga drömmar drömmer
om en vårvit ö
som sjönk i havet.

Höstens bleka sjö,
hur din krusning gömmer
hur din spegel glömmer
dagar som dö.

Höstens bleka sjö
bär sin höga himmel högt och tyst,
såsom liv och död i ett ögonblick
i en somnad våg varandra kysst.


Om hösten

Nu är det höst och de gyllene fåglarna
flyga alla hem över djupblå vatten;
på stranden sitter jag och stirrar i det granna glittret
och avskedet susar genom grenarna.
Avskedet är stort, skilsmässan förestående,
men återseendet är visst.
Därför blir sömnen lätt när jag somnar med armen under huvudet.
Jag känner en moders andedräkt på mina ögon
och en moders mun mot mitt hjärta:
sov och slumra mitt barn, ty solen är borta. –




3 kommentarer:

  1. Utomordentligt vackert - både dikter och bild!
    Måste skaffa den boken.

    SvaraRadera
  2. Boken är en återutgivning i pocket, men den upplagan är helt ny, daterad 2014. Den finns nog lite varstans. Bilden är från Källtorpssjön i Nacka.

    SvaraRadera