4 oktober 2015

Mariza på Konserthusets scen

När fadosångerskan Mariza uppträdde i Konserthuset i Stockholm i förrgår kväll var det efter en lång bortavaro från Stockholms scener. Jag hörde henne på Södra teatern när hon nyligen hade fått sitt internationella genombrott och något eller ett par år senare på Chinateatern. Dessa konserter ligger över tio år tillbaka i tiden. Marizas långa frånvaro från Stockholms konsertscener (däremot har hon uppträtt i Uppsala flera gånger under mellantiden) kan vara en förklaring till det stora intresset kring hennes konsert; lokalen var nästan utsåld, i alla fall upp till första balkongens platser.

Marizas ställning som den nya fadons mest omtalade artist, den ”nya fadodrottningen”, vilar förstås i första hand på hennes meriter som sångerska. Men hon fick i samband med debutskivan Fado em Mim (2001) en utmärkelse av BBC för den bästa europeiska skivan inom så kallad världsmusik, något som har varit en draghjälp för hennes genomslag även här. Som bekant har en utländsk artist svårt att slå igenom i Sverige utan att först göra det i Storbritannien eller USA. Framgången följdes upp av Mariza med ett mycket ambitiöst turnéprogram; enligt uppgift cirka 160 konserter om året, något som inte bara kräver energi och hängivenhet, utan också god fysik.


I mellantiden har vi kunnat höra Mariza på flera nya skivor. För mig är fortfarande hennes tredje album Transparente från 2005 det bästa, medan jag såg Terra från 2008 som mera halvhjärtad. Inget fel på sången, arrangemangen eller medmusikanterna, men jag tyckte då skivan var ny att kombinationen av fado med musik med starka afrikanska och brasilianska impulser kändes aningen hemlös, kanske också som en ängslig anpassning till en vidgad internationell publik. Jag tror att en och annan portugisisk röst har ansett detsamma, för då Mariza återkom med Fado Tradicional (2010) var det med en mycket mera ortodox fado som inte kan ha gjort någon traditionalist besviken. Sedan dess inget nytt, men inom kort utkommer Mundo, en titel snarlik Terra (mundo är ”värld” på portugisiska, terra ”jord” på latin).


Konserten i förrgår kväll lanserades i förhandsinformationen som en återblick på Marizas första 15 år på den internationella scenen, men blev i praktiken mer en lansering av den nya skivan, och jag tror att Mariza presenterade det mesta som finns med där i en osedvanligt lång konsert på två och en halv timme utan paus. Som sagt, god fysik samt koncentration krävs om inte publiken ska tappa intresset. Och den hade säkert inte haft något emot ytterligare någon timme.

Mycket nytt men också en del av de sånger som Mariza tidigare blivit känd för. Hon började med en sång ur Amália Rodrigues tidiga repertoar helt a capella, en lika djärv som originell upptakt. Sånger som Pedro Rodrigues Primavera och Barco Negro av brasilianarna Caco Velho och Piratini, med reviderad text av David Mourão-Ferreira, var också slagnummer för den eviga fadodrottningen Amália. Liksom Alfredo Marceneiros Maldição, i Marizas tolkning en magnifik och muskulös konstruktion av kraft och inlevelse. Amália Rodrigues skrev texten till Ó Gente da Minha Terra, Marizas speciella signaturnummer, och den ingick förstås också. Hon sjöng Jorge Fernandos Chuva, lanserad på debutskivan, i en version som avvek så starkt från inspelningen att man knappt kunde känna igen den (vilket den portugisiska delen av publiken gjorde ändå). Dessutom några nya fados i samma anda, och Mariza betonade också att fado inte alltid är sorgsen musik, vilket leddes i bevis med ett par snabbare, rytmiska nummer.

Från den nya skivan fanns också en del sånger från Afrika och Latinamerika, eller med starka influenser därifrån. Jag fäste mig speciellt vid det nummer som enligt Mariza var ett exempel på den musik som görs av dagens musiker i Lissabon med afrikansk bakgrund. Troligen kommer jag, med konserten i färskt minne, att gilla den nya skivan bättre än Terra. Anledningen kan vara så enkel som att Mariza i korta kommentarer gjorde klart varför hon valt just den musiken och hur starkt den är förbunden med hennes egen, och hennes familjs, historia. Med personliga anknytningar till både det afrikanska och det latinamerikanska har Mariza bättre förutsättningar än någon annan i dagens fado att kombinera drag från dessa olika musikkulturer på ett nytt sätt ­– även om de redan fanns med i fadon då den kom till i början av 1800-talet.


Det kan vara en tillfällighet, men repertoarvalet i förrgår kan möjligen tolkas som en framtida färdriktning. Inte en enda sång av fadons mest sjungne moderne kompositör Alain Oulman, en man med klassisk musikskolning (Cristina Branco sjöng sex stycken vid sin senaste Stockholmskonsert!). Inte heller något av teatermannen Frederico Valério. Det verkar alltså som om Mariza valt bort sådan fado som ursprungligen skrivits för revy eller film (Valério) och den sofistikerade fado som vetter åt litterär visa, ibland med slående likheter med klassisk romans (Oulman). Till förmån för de mer kraftfulla och intensiva rytmerna och uttrycken i afrikansk och latinamerikansk musik. Men om detta är Marizas framtid får just framtiden visa.

Mariza har alltid varit en utmärkt sångerska. Hon har en bra röst med en styrka som få kan konkurrera med, en utpräglad rytmkänsla och en förnämlig, närmast virtuos sångteknik. Att jag under konserten inte hörde henne sjunga en falsk ton beror säkert inte enbart på mitt bristande gehör. Marizas specialgren är hennes hantering av sångernas dynamiska förlopp, som blir rikt varierat och antingen leder till en avslutning som en brant krön, en klimax, eller till en lugn, avstannande vilopunkt. Ord som känsla, kraft, intensitet och energi är vanliga när hennes musik beskrivs. På denna konsert tyckte jag också att hon ofta visade fram en mera återhållen, dämpad och eftersinnande sida, och det är egentligen första gången jag reflekterat över vilken vacker röstklang hon besitter när hon avstår från att spänna de vokala musklerna.


Frågar man en fadosångare om vad som är viktigast i musiken, så svarar de alltid att det är att föra fram textens innehåll och poetiska kvaliteter. Detta kan vara av underordnat intresse för den som inte kan portugisiska. Vi får lita till vad musiken har att förmedla, vilket brukar räcka långt. Mariza sjunger med medvetna kontraster, pauser, förlängningar av vissa toner och ibland vidlyftiga melismer på enskilda stavelser. Hon kan skärpa uttrycket med tungspets-rrrr och väsande ssss-ljud som breder ut sig över ett par tre sekunder. Sådana sångtekniska detaljer bidrar till att texten i vissa fall kan bli svår att uppfatta även för portugiser, ungefär som att svenskar har svårt att höra operatexter även när de sjungs på svenska.

Mariza kompades denna gång av José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Pedro Jóia, spansk gitarr, Yami, basgitarr, och i några sånger av Vicky Marques, slagverk. Vi är vana från fadokonserter i Stockholm att kompet är av högsta klass, och det gällde förstås här också. José Manuel Neto har jag hört ganska många gånger och det är alltid roligt; utan större åthävor spelar han lyhört, fantasifullt och kreativt. Därför var det synd att konserten inte lämnade utrymme för ett rent instrumentalt nummer. Pedro Jóia är lite ovanlig på sin spanska gitarr. Med en utbildning på klassisk gitarr och med framstående spanska gitarrister i flamencotraditionen som pedagoger kan han bidra med accenter och speltekniker som är särskilt lyckade när Mariza tar sig an latinamerikansk musik. (Jag gjorde en liten intervju med Pedro Jóia före konserten, och den kommer i bloggen inom kort.)


För en svensk publik är fado ännu en lite exotisk musik. Vi vill gärna att den ska vara ”äkta” och ursprunglig, men inte så äkta och ursprunglig att vi exkluderas ur den musikaliska gemenskapen. En och annan Lissabonturist har irriterat sig över att det finns gott om andra turister på de fadoställen där man vill avnjuta den genuina portugisiska musiken. Men i dag är de fadohus som kan engagera de bästa artisterna beroende av en stor publik varav en betydande del är utländska besökare. Och den ursprungliga fadon serverades aldrig på konsertscener av världsartister inför en publik som betalat hundratals kronor för att höra dem genomföra ett omsorgsfullt utarbetat scenprogram.

Det är en delikat uppgift för dagens ledande fadomusiker att dels förvalta en gammal tradition, dess motiv, uttryck och stilar, dels presentera den med en professionalism som gör den attraktiv för en växande utländsk lyssnarskara. Mariza har under många år visat att hon lyckas med det. Några andra som har 1) varit med i många år, 2) utarbetat en personlig stil med integritet, 3) nått en mycket hög professionell nivå, och 4) bidragit till fadons moderna repertoar är Camané, Cristina Branco och Katia Guerreiro. Vem man gillar mest är en smakfråga. Vem som är bäst kan man ha en åsikt om, men det handlar om fyra olika sätt att närma sig fadon och lika skiljaktiga sätt att uttolka den. Ojämförliga storheter. Det enda säkra är att någon ny Amália Rodrigues inte är i sikte.

Om några år är det sannolikt att den unga, för en utländsk publik tämligen nya sångerskan Carminho bör räknas till denna rutinerade elit. Hon är det största löftet inför framtiden för närvarande, men hon är långtifrån ensam som sådant. Och Carminho sjunger på Kulturhuset i Stockholm den 8 oktober.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar