I boken den
intressanta boken Musik och tanke –
huvudlinjer i musikestetikens historia från antiken till vår egen tid
(Rabén & Sjögren 1978, översättning Nils L. Wallin) skriver den norske
musikprofessorn Finn Benestad apropå impressionismen i musiken att den i stort
sett består av en enda tonsättare, Claude Debussy (1862–1918), låt vara att det
finns impressionistiska inslag hos andra tonsättare också.
Medan impressionismen
fick ett oerhört brett och mångfacetterat genomslag inom bildkonsten, förblev
den ganska obetydlig inom musiken. Det har förstås att göra med att
impressionismen försöker fånga ögonblicket: skiftningar, dofter, rörelser, ljus
och skuggor. Men musik är en rörelse i tiden, och ska lyssnaren följa denna
rörelse genom tiden med intresse krävs någon som håller de enskilda delarna av
musikstycket samman. Det kan vara teman, motiv, tonalitet, refränger etc., men
också de musikaliska former som publiken vant sig vid genom historien:
variationer, sonatform, fuga, rondo, chaconne och så vidare. Det ligger nära
till hands att ta Beethovens musik som exempel på ljudande former i rörelse som
uttrycker en stark vilja, kraft, intensitet och målmedvetenhet. Men om impressionismen
och Debussy skriver Benestad:
Ett karakteristiskt drag hos impressionismen är dess passivitet. Det
häftar något avsiktligt odramatiskt vid den. Det är oftare fråga om en
sammanställning är om en egentlig organisk utveckling. En konst som låter bli
att forma det problematiska måste i sitt uttryck bli odramatiskt. Inom musiken
innebär det att man saknar den dynamiska kraft, den intensiva strävan mot ett
mål, som finns i den klassisk-romantiska traditionen. Dessa drivkrafter –
harmoniska, melodiska och rytmiska – saknas nästan helt i Debussys verk.
/…/
För Debussy var upplevelsen av tiden ett väsentligt moment, den
oavbrutna ström i vilken det ena intrycket oavlåtligen avlöser det andra.
Likväl får man inte en känsla av att intrycken oförmedlat radas upp bredvid
varandra utan att de glider in i varandra: det förgångna blir nutid, och
nutiden blir framtiden. Det är statisk ro och inre dynamik i vackraste
förening.
Debussy kommer i sina skrifter
ofta mycket nära antiintellektualistiska hållningar. Han visar respekt för de
wienklassiska mästarna, men hans musikstudier hade gett honom ”ett hat mot den
klassiska genomföringstekniken, var skönhet bara är teknisk och endast kan
intressera förståsigpåarna bland oss”.
I kapitlet om
impressionismen finns flera citat från Claude Debussy själv. Han uttryckte sig
gärna i drastiska, provokativa formuleringar. Ett par citat kan ge en antydan
om hans musikestetik:
Låt oss slå fast att skönheten i ett konstverk alltid kommer att förbli
mystiskt, det vill säga det är omöjligt att riktigt förklara hur den är skapad.
Låt oss till varje pris hålla fast vid denna magi, som är så typisk för
musiken, ty bland konstarterna ör det just musiken, som är mest känslig för det
magiska.
/…/
Musiken borde i all enkelhet försöka att behaga; inom sådana gränser
kan man kanske finna den största skönhet. Det mycket komplicerade är oförenligt
med konst. Skönheten ska appellera till sinnena, den ska ge oss en ögonblicklig
glädje, bör göra intryck på oss, smyga sig på oss utan att vi behöver anstränga
oss.
Dessa ord kan man ha
i minnet när man lyssnar till Debussys orkesterstycke Jeux från 1912–13. Avsaknaden av teman och sammanbindande element i
stycket gör det faktiskt inte lättare att förstå; tvärtom skulle jag tro att de
flesta skulle uppfatta det som ganska svår musik. Det kan bero på att lyssnaren
förväntar sig inslag i musiken som Debussy har avstått ifrån. En lång rad stora
tonsättare har lärt oss att det ska dyka upp huvud- och sidoteman, repriser och
kadenser. Men det som finns är en följd av lyriska intryck, uppradade efter
varandra i drygt 17 minuter i den inspelning med New Philharmonia Orchestra och
dirigenten Pierre Boulez som jag har lyssnat på. Jag tyckte själv det vara ett
knepigt stycke första gångerna jag hörde det, och eftersom det är balettmusik
skapad för Nijinskijs berömda ryska balett i Paris tänkte jag att det inte
fungerar om man inte ser dansarna. Men även baletten ska ha bestått av lösa
episoder utan inbördes sammanhang. Med medvetenheten om Debussys estetik är musiken
lättare att följa. Som så mycket annat av Debussy är det musik full av
spännande klanger, sinnliga intryck, luftighet, ljus och färger … det är bara
det att man inte har en aning om vad som ska ske i nästa ögonblick.
Claude Debussy må ha
varit ensam som renodlad impressionistisk tonsättare. Man har var också unik
och en av de mest fängslande konstnärspersonligheterna kring förra
sekelskiftet. Bekvämare ingångar till Debussys orkestermusik är exempelvis
sviterna La mer, Nocturnes och Iberia. Och
naturligtvis Prélude à l’après-midi d’un
faune, mästerverket som för de flesta innebär det första mötet med Debussys
orkestermusik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar