För en tid sedan – den
19 juli i år – skrev jag under rubriken Coimbras
fado up to date lite om ett par album med fado från Coimbra, inspelad av
några av de bästa musikerna av i dag. Coimbras fado, den manliga, akademiska
traditionen, som vi så ofta får höra med storheter från förr, är betydligt
svårare att få tag på i sin nutida skepnad. Det första albumet tar upp äldre
sånger från universitetsstaden, det andra presenterar både äldre och nyare
material.
Sedan dess har en
tredje skiva i serien dykt upp, Mensagens
(Fado ao Centro), som bara innehåller nyskrivet. För fullständighetens skull
vill jag nämna den också. Liksom de tidigare domineras den av tenoren João
Farinha, som svarar för sex av de tolv vokala inslag som skivan rymmer. Fyra sjungs
av Hugo Martins, som är ungefär lika bra och påminner en hel del om Farinha,
och två av Carlos Pedro, också en hörvärd sångare, dock snäppet svagare än de
andra två. Sex kompetenta gitarrister medverkar i olika konstellationer; mest
Hugo Gamboias på portugisisk gitarr.
Coimbras fado är känd
för några modiga och ännu mycket respekterade musiker som i sin musik kommenterade
samhällsförhållanden under diktaturtiden, främst sångarna och trubadurerna José
Afonso och Adriano Correia de Oliveira. Det fick de betala ett högt pris för
med fängelse, censur och/eller förföljelse av den politiska polisen. Mensagens betyder budskap, men även om
ett engagemang för samhällsfrågor framskymtar även på detta album, så är det
främsta budskapet att Coimbras fado av i dag är mycket beroende av traditionen,
både musikaliskt och motivmässigt. Fadon i staden förefaller vara utformad
enligt en tämligen enhetlig estetik, sångarna sjunger med varierande kompetens
inom i stort sett samma stil, baserad på den ”klassiska” coimbrafadon från
början av 1900-talet.
Ibland påpekas
coimbrafadons anknytning till en medeltida balladtradition. Därför tycker jag
det är intressant att flera av de nutida sångerna på detta album tar upp motiv
från en berömd tragisk kärlekshistoria från tidig medeltid, berättelsen om Inês
och Pedro. Den har en mytisk prägel men går att historiskt dokumentera. Den som
vill veta mer om det berömda kärleksparet kan vända sig hit till denna adress,
som jag lånat bilden från:
Som sagt ansluter
dessa moderna sånger till äldre coimbrafado. Det är mestadels långsamma
melodier framförda med känsla och god sångteknik, verkligen vacker musik, även
om jag kan tycka att coimbrafado kan bli lite monoton i större doser. Dessa
exempel på hur musiken praktiseras i våra dagar bör vara av intresse för alla
som tycker om Coimbras fado och i likhet med mig undrat över hur den lever
vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar