Fado och tango är
inte samma sak, men det finns vissa likheter mellan de två musikformerna. Båda
föddes i fattigkvarteren i stora hamnstäder – Lissabon och Buenos Aires – med
ett inflöde av människor från olika håll och med olika bakgrund, influenser som
förts långa vägar över Atlanten. Både fadons och tangons ursprungsmiljöer
präglades inte bara av fattigdom utan också av utbredd prostitution och
brottslighet, och musiken betraktades av många som en slummens musik att se ner
på. Visst finns det också likheter i melodiken, i känslouttrycken och i
texternas teman. Att fadon är betydligt äldre än tangon, att man inte dansat
fado sedan 1800-talet och att tangon har andra rytmer och en annan
instrumentering hindrar inte att även en hel del artister ser en stark
släktskap mellan de två traditionerna.
Av dagens artister
har till exempel sångerskorna Mísia och Cristina Branco sjungit tango, och även
en äldre sångerska som Maria Alice, populär åren kring 1930, gjorde det. En av
den traditionella fadons mest använda melodier är Joaquim Campos Fado Tango, som förmodligen fick det
namnet för att man tyckte att den liknade en tango (av de många textversionerna
har Cansaço, lanserad av Amália
Rodrigues, varit mest framgångsrik). Det är alltså ingen överraskning att en
skiva med samma namn, Fado Tango
(iPlay) nu presenterar vad som beskrivs som en syntes av fado och tango.
Musikerna i ensemblen
Al Mouraria är nya bekantskaper för mig. Sångerskorna Inês Graça och Iza de
Brito, Valentim Filipe på portugisisk gitarr, Paulo Ribeiro, accordeon, Tiago
Valentim, spansk gitarr, och Bruno Vitor på kontrabas är alla kompetenta
musiker som får den här tangoinspirerade fadon att fungera och låta njutbar.
Den portugisiska gitarren har en mer tillbakadragen roll än normalt i fado, och
Ribeiros accordeon är snarare det centrala i klangbilden.
Det är just det jag
tycker att det är – en tangoinspirerad fado. Allt är på portugisiska,
melodierna är nästan enbart välkända fadonummer, däribland flera traditionella
fados. Upphovsmännen är mestadels välbekanta för en fadopublik. Från tangon har
man fått en lite annorlunda klang genom att accordeon finns med, dessutom en lätt
rytmisk accent. Musiken är avspänd och behaglig, sångerskorna utmärkta med ett
plus för Graça som sjunger elegant och smakfullt, och det blir en tangoinspirerad
fado utan alltför mycket blod, svett och tårar. Ett trevligt och rekommendabelt
försök att göra något annorlunda av fadons melodiska material, men inget som
kommer att sätta så djupa spår i historien.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar