Male Voices of Fado (ARC) ****
Detta album
recenserade jag för tidskriften Lira
där följande rader finns med i det senaste numret:
Det finns massvis med
samlingar med fado. Tanken att bara ta med män på ett album har realiserats
flera gånger tidigare. Men nu är det på en skiva som distribueras i Sverige,
vilket lyckligtvis inte är det enda skälet att rekommendera den. Det är en bra
antologi med rejält tilltagen speltid. 17 sångare visar i 19 spår upp inte bara
en stor variation i röster, utan också olika sångstilar. Flera av dagens
ledande sångare finns med, men också några viktiga namn ur den äldre generation
som dagens musiker ser som förebilder. Lyssnaren inser lätt varför musiker som Alfredo Marceneiro, Fernando Maurício, Fernando Farinha, Max
och Carlos Ramos fortfarande har
stor aktualitet. Urvalet i en antologi kan man alltid ha åsikter om. Jag saknar
främst ett par av de äldre, Carlos do
Carmo och Vicente da Câmara, och
yngre sångare som Pedro Moutinho
eller Marco Rodrigues hade lika
gärna kunnat få plats som de valda. Men det är marginella synpunkter. Detta är
en bra introduktion till fadons manliga sångare som förhoppningsvis kan leda
till ett större intresse även för dem som inte fått plats.
Brincar aos Fados (Farol) ****
Även detta är en
antologi, men den innehåller inga återutgivningar. Allt är nyinspelat, och på
skivan medverkar sångartisterna Camané,
Joana Amendoeira, Cristina Branco, Ricardo Ribeiro, Maria Ana
Bobone, Mafalda Arnauth, Rodrigo Costa Félix, Katia Guerreiro, Jorge Fernando, Ana Sofia
Varela, Carlos Leitão och Celeste Rodrigues. Den är tillkommen på
initiativ av Rodrigo Costa Félix, som också är producent. Hans fru Marta Pereira da Costa kompar på
portugisisk gitarr, och efter många års praktik har hon blivit riktigt
skicklig. De rutinerade Pedro Pinhal på
spansk gitarr och Rodrigo Serrão på
kontrabas kompletterar föredömligt.
Brincar
betyder leka, och jag antar att titeln kan översättas med ”fado på lek”. Vari
består då det lekfulla? Musiken låter som modern fado brukar låta. Lekfullheten
finns i de trevliga små teckningar som kombineras med foton av allvarliga
sångare. Det finns dessutom i texterna, som samtliga handlar om fadon. Detta är
absolut inte ovanligt, fado har ofta handlat om sig själv även förr i tiden.
Men här är motivet renodlat – det rör sig alltså inte om sånger som personligt
känslouttryck. Inget om ensamhet, längtan, kärlek eller sorg.
Både Camané och
Cristina Branco sjunger om fadons starka ställning i dagens musikvärld, Branco
om dess internationella framgångar vilka hon själv i stor grad medverkat till
genom flitigt turnerande. Rodrigo Costa Félix sjunger om ”fadons far” med
vilket han avser Fado Menor, den
äldsta av alla traditionella melodier. Jorge Fernando kommenterar roligt och
lite syrligt debatten om fadons ursprung, och Joana Amendoeira tar upp saudade, fadons grundläggande känsla
eller livsinställning av vemod och längtan. Saudade
när man är barn, sjunger hon, är när man tvingas stanna i sängen med influensa
eller halsfluss och ta medicin medan man vet att kompisarna är ute och spelar
fotboll … med mera på samma tema.
Joana Amendoeira. |
Alla texter är
skrivna av Tiago Torres da Silva.
Alla melodier är traditionell fado och välbekanta för den som har hört mycket
av musiken. Texterna är intressanta, fyndiga och ofta roliga. Det går
visserligen alldeles utmärkt att tycka om fado utan att begripa ett ord, men i
just detta fall rekommenderar jag en läsning av texterna, även om den som i
mitt fall måste genomföras med hjälp av lexikon. Lekfullheten kring detta
projekt uppstår i mötet mellan de välkända melodierna, som är så förknippade
med känslosamma poetiska schabloner, och de sakliga moderna texterna. Här finns
en distanserad ton som ger utrymme för såväl fakta som ironi och humor. Och,
som sagt, lekfullhet.
Det är en fin skiva
också musikaliskt, även om speltiden på 34 minuter är i kortaste laget. De
medverkande sjunger och spelar så bra som man kunde hoppas, med ett extra plus
för de kvinnliga rösterna. Joana Amendoeira, Cristina Branco och Maria Ana
Bobone är mycket bra, Mafalda Arnauth ännu bättre och Katia Guerreiro helt
särklassig. Hon står för samlingens bästa spår med Num Gesto Que Se Adivinha.
Carlos Leitão är mest
känd som gitarrist (spansk gitarr) men visar sig också vara en hygglig sångare.
Celeste Rodrigues är en av fadons stora sångerskor och underbar i många
inspelningar från 50- till 70-tal. I dag är hon bara skuggan av sin forna
storhet. Så varför är hon med här? Kanske är det en hyllning till henne att hon
får avsluta skivan. Kanske ville hon själv. Med sin medverkan här sätter hon
troligen ett rekord – jag har i alla fall inte hört talas om någon annan
sångartist som sjunger fado på skiva vid 91 års ålder.
Katia Guerreiro: Até ao Fin (KG Produções) *****
Katia Guerreiro har
varit en ledande röst inom den nya fadon under lång tid. Detta är hennes sjunde
cd. Av de tidigare har jag alltid haft en förkärlek för Tudo ou Nada från 2005, som fortsätter att vara en av bästa
prestationerna inom den nya fadon. Denna nya cd är på samma nivå men ganska
annorlunda.
Något har hänt med
Katia Guerreiros röst. Förut kunde den i starka partier bli lite hård och
skarp. Det har försvunnit, sannolikt med hjälp av en sångpedagog; nu har rösten
en större mjukhet över hela registret. Katia Guerreiro har egenskaper som gör
hennes sång oavbrutet fängslande: hon är hemmastadd i fadons
ornamenteringsteknik, hon borrar sig in i texterna, hon kan skapa varierade,
spännande melodiska linjer. Med sin hängivenhet och uppmärksamhet mot texten
kan hon göra sådana ord trovärdiga som hos andra skulle låta banala. Därmed
inte sagt att texterna är svaga på denna cd.
Katia Guerreiro
kastar sig utan reservationer in i de starka, personliga känslorna om kärlek,
ensamhet, saknad och vemod. Titlar som Quero
Cantar Para a Lua (”jag vill sjunga för månen”), Sei Que Estou Só (”jag vet att jag är ensam”) och Até ao Fim (”ända till slutet”) antyder
en hel del om stämningsläget. Men här finns också snabbare, mer rytmiskt
intensiva sånger som Fado dos Contrários,
som är en traditionell fado, Fado
Triplicado. Personligen tycker jag att Katia Guerreiro är mest till sin
fördel i de långsamma och känslosamma sångerna där hennes tolkningsförmåga är
mest verkningsfull.
Hon har alltid vårdat
den traditionella fadon, men en hel del på denna cd är nyskrivet. Det gäller
också Nesta Noite (”i denna natt”),
tonsatt av hennes förre gitarrist (portugisisk gitarr) Paulo Valentim, som försöker göra detta till en traditionell fado
genom att kalla den Fado Mafalda. Det
skulle vara roligt om det lyckades, för det är en mycket vacker melodi. På
denna skiva kompas Guerreiro av Luís
Guerreiro och Pedro de Castro på
portugisiska gitarrer, João Veiga, Artur Caldeira och André Ramos på spanska gitarrer, och Francisco Gaspar, basgitarr. På ett spår dyker dessutom veteranen
och basgitarristen Joel Pina upp, nu
94 år ung. Kompet är diskretare än vad denna omfångsrika namnuppräkning kan
antyda, och fungerar utmärkt.
Jag värderar detta
album mycket högt, ungefär som Tudo o
Nada, men har intrycket att det är något svårare att ta till sig direkt.
Det finns inget publikfriande, inga kända slagnummer, och musiken – särskilt i
de långsamma sångerna – är intim, återhållen och lite inåtvänd. I albumets
sista sång, Eu Gosto Tanto de Ti (”jag
tycker så mycket om dig”) blir den direkt privat – sången är en innerlig och
rörande kärleksförklaring till den nyfödda dottern Mafalda.
António Zambujo: Rua da Emenda (Universal) ***½
António Zambujo har inte varit med på fadoscenen lika länge som Katia
Guerreiro, men även han är nu framme vid sin sjunde cd. En produktiv man
alltså. Han har alltid varit intresserad av att vidga fadons domän genom
influenser från andra musikformer, främst brasilianskt, fransk chanson och
folkmusik, särskilt från regionen Alentejo i söder som kan kommer ifrån. Det
finns också den förnyelse i instrumenteringen, där de vanliga gitarrerna slår
följe med diverse andra instrument, till exempel blåsinstrument som klarinett och
trumpet. Det lyckas mycket bra, arrangemangen är luftiga och originella.
António Zambujo är själv en skicklig gitarrist (spansk gitarr) och hans
ledsagare på portugisisk gitarr, Bernardo
Couto, är en av de bästa i dag.
Zambujo är på scenen
en charmerande och synnerligen avspänd personlighet. Hans lediga sätt präglar
också musiken, där det låter som om sångaren att bekvämt tillbakalutad och utan
anspänning tar sig igenom sång efter sång. António Zambujo har en trevlig,
något tunn röst och hans musik är behaglig att lyssna till, men är det utan
något motstånd. Till skillnad från Katia Guerreiro, som låter som om hon koncentrerar
sig på varje ord, finns risken att Zambujo med sin speciella sångstil låter aningen
loj och monoton. Jag tycker det är arrangemangen som gör att den här skivan
ändå känns hyggligt varierad. Blåsarklangerna i Pica do 7 är roliga och spännande, och liknande arrangemang finns
lite varstans. Zambjuo sjunger Serge
Gainsbourgs La Chanson de Prévert
på franska men till komp av portugisisk gitarr och det låter utmärkt, ett av de
bästa spåren. Det kan också noteras att Zambujo gärna sjunger valser.
Man kan förstås fråga
sig om detta är fado eller något annat. Zambujo töjer som sagt gärna på
ramarna, och en viktigare fråga är om det är bra musik. Jag har lätt att förstå
att António Zambujo är en av de mest populära artisterna inom fadon i dag,
samtidigt som jag lyssnar med större uppmärksamhet på andra sångartister. Rua da Emenda är bra produktion som jag
troligen ändå inte kommer att återkomma till särskilt ofta.
Ulf, hur får man tag på Katia Guerreros nya cd? Kollade på amazon.fr men hittade den inte där.
SvaraRaderaSven-Erik
Hej! Hon har givit ut den på sitt eget produktionsbolag, så den kanske inte tar sig så lätt utomlands som om det gällt ett stort bolag. Men den går att beställa från fnac.pt vilket jag har gjort. Hälsningar Ulf
SvaraRaderaFantastisk sångerska, Katia Guerrero. Kolla också hur hon gör en angolansk rap/världsmusiklåt som fado tillsammans med låtskrivaren, Anselmo Ralph. Starkt och övertygande i en lite lättare genre. https://www.youtube.com/watch?v=lH6qAB1_mbc
SvaraRaderaSka beställa nya skivan från fnac. Ulf, tack för tipset! Sven-Erik
Kul inspelning!
SvaraRaderaUlf