6 oktober 2016

Maria Ana Bobone till Stockholm i december


Fadosångerskan Maria Ana Bobone har konsert i Stockholm den 14 december. Platsen är lite ovanlig i sammanhanget, och jag skulle tro att det är första gången fado framförs på jazzstället Fasching på Kungsgatan. Det blir också första gången sångerskan uppträder i Stockholm. Hon har sällskap av Bruno Mira, portugisisk gitarr, Pedro Pinhal, spansk gitarr, och Rodrigo Serrão, kontrabas.

Maria Ana Bobone är född 1974 och en av de sångasrtister som har varit med längst sedan fadon fick ett nytt uppsving med nya artister i början av 90-talet. Hon medverkade på en skiva redan 1994 och har sedan gjort några egna album där speciellt Fado & Piano från 2012 är intressant. Här kompar hon sig själv på piano när hon sjunger, i egna arrangemang.


Maria Ana Bobone kommer ursprungligen från Porto och är en lyrisk sopran med en pålitlig publik i hemlandet, där hon ofta uppträder på fadoställen i Lissabon. Hon är en av de bästa sångerskorna i den nya fadon men inte lika berömd utomlands som exempelvis Mariza, Cristina Branco, Carminho eller Katia Guerreiro, något som mest förklaras av att hon varit mindre aktiv på skiva och med utlandsturnéer. Hon har en gedigen musikutbildning och kom in i fadon utifrån, och hon berättade om detta när jag intervjuade henne för min bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag 2013). Därför citerar jag ett kort avsnitt ur intervjun här.

Jag har ingen familjeanknytning till fadon vilket annars är vanligt bland artister. Men jag brukade sjunga för mitt eget nöjes skull och i kyrkan i en kör och spelade piano när jag gick på konservatoriet. Jag kommer från en musikalisk familj. Det som hände var att fadosångaren João Braga tyckte att jag skulle kunna sjunga fado. Och han är en mycket viktig person, för han bjöd in många av de nya artisterna att sjunga med honom och han lyfte fram nya röster för publiken. Rodrigo Costa Félix, Mafalda Arnauth, Mariza, Cristina Branco och många andra ... de sjöng alla med João Braga.
Han bjöd in mig till en av sina konserter och jag var inte alls förberedd för det. Inom fado bör man känna till traditionen och det gjorde inte jag. Men jag blev gripen av musiken och orden och började intressera mig för det. Jag fick fler och fler inbjudningar till konserter, så jag måste lära mig.
Man säger att fadon är något man har inom sig, man har den med sig. Det hör du direkt hos en artist som Carminho, man hör att hon har växt upp med musiken. Jag sjöng enkelt, så jag måste lära mig att sjunga de ornamenteringar som är typiska för fadon. Men det är inte bara en fråga om teknik utan också känsla och stämning. Genom att arbeta med musiker som var djupt förtrogna med fadon, som Joel Pina, Carlos Gonçalves och Fontes Rocha, lärde jag mig av deras råd och anvisningar.”
För Maria Ana Bobones övriga tankar om sin musik och fadon hänvisar jag till boken. Allt talar för att det blir en fin konsert på Fasching!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar