Cristina Branco. Menina.
Universal. *****
Sångerskan Cristina Branco har under många år givit ut nya album vars sånger samlats kring ett bestämt tema. Ibland är temana tydliga, som tiden i Kronos (Universal 2009) eller resor i vid bemärkelse som i Ulisses (Universal 2005). Temat är lite mer dunkelt i hennes nya album Menina, som betyder flicka. Cristina Branco uppger i en intervju för tidningen Diário de Notícias att det började med att hon drömde att hon såg Diego Valázquez berömda målning Las meninas på Pradomuseet i Madrid. Med ”meninas”, ett portugisiskt ord, avses här de kungliga barnens tjänsteflickor i 1600-talets Spanien. Figurerna i konstverket ledde till tankar om flickor och de roller de tar eller tvingas ta i livet. ”Vid en bestämd ålder är vi alla små flickor. Och skivan, mycket transparent och genomlyst, är mycket feminin, den andas kvinna”, enligt Cristina Branco.
Detta kan vara
intressant att veta som en förklaring till titeln men inte nödvändigt att känna
till när man tar del av musiken. Branco har ofta gjort nedslag i andra
musikformer än fadon och tagit in instrumentklanger som egentligen är fadon
främmande. På den nya skivan finns inget sådant. Musiken utspelas inom en
närmast kammarmusikalisk ram av piano, portugisisk gitarr och kontrabas. Allt
är på portugisiska; ingen tango, ingen chanson. Pianisten Luís Figueiredo kompar tillsammans med den smakfulle och
skicklige Bernardo Couto på portugisisk gitarr medan Bernardo Moreira är basist.
När jag intervjuade
Cristina Branco (se bloggen den 17 februari 2015) frågade jag henne om hon
medvetet försöker utvidga fadons musikaliska uttryck. Därtill föranledd av mitt
intryck av att hon gärna sjunger så knepiga sånger att de knappast har en chans
att bli standardnummer eller ens ingå i andra sångerskors repertoar. Hennes
svar var ett obetingat ja. Hennes försök att utveckla fadon musikaliskt kan vara ett skäl till att en del konservativt sinnade fadovänner är skeptiska till om
det verkligen är fado hon sjunger.
Menina
är hennes tolfte album (fjortonde om man också räknar två samlingsutgåvor) och
hon är den så kallade nya fadons mest produktiva artist som nu varit verksam på
skiva i tjugo år. Ingen annan artist sedan 1990 har heller lanserat så mycket nyskrivet
material. Bortsett från hyllningen till Amália
Rodrigues, Cristina Branco Live
(Universal 2006), har hon inte varit särskilt beroende av standardnummer. Av de
tolv sångerna på Menina är det bara
Amália Rodrigues och José António
Sabrosas Ai, Esta Pena de Mim som
är ett standardnummer, resten nyskrivna sånger. Bland upphovsmännen finns
exempelvis Pedro da Silva Martins och Luís Severo (text och musik), Mário Laginha (musik) samt Maria
do Rosário Pedreira och António Lobo
Antunes (text).
Musiken är
övervägande intim och koncentrerad. Det ska sägas: detta är inte Cristina
Brancos mest lättsmälta album. Hon drar sig inte för att ställa krav på lyssnarna,
och flertalet av sångerna kräver uppmärksamhet och flera genomlyssningar.
Undantagen är främst det nämnda standardnumret, den snabba, lättsamma Boatos samt en mjuk, betagande melodi
som heter Alvorada där pianisten övergår
till att spela casiotone, som låter
som en liten orgel. Sången är ett smycke med bestående lyskraft i den allt digrare samlingen av vackra Brancotolkningar.
Vad sångerna handlar
om är svårt att beskriva. Kärlek och relationer ibland, stämningar och bilder.
De är fulla av blickar, synintryck, ljud och drömmar och känns ibland lite
privata, som om sångerskan använde musiken som dagbok och samtalspartner. Men Cristina
Branco betonar i den nämnda intervjun att sångerna inte behöver handla om henne själv
utan om någon … som väl varit, eller är, en flicka. Hon sjunger som vanligt
oklanderligt med ljus sopran, osvikligt omsorgsfull i varje ton och accent och med en självfallen
bärighet i rösten. I sånger som Não Há
Ponte Sem Nós och Quando Eu Canto får
det anmärkningsvärda resultat.
Den avslutande titeln
Quando Julgas Que Me Amas känns igen
från skivan Não Há Só Tangos Em Paris
(Universal 2011) liksom kompositören Mário Laginha. Men det rör sig om en
annan tonsättning av Antunes dikt. Detta är för mig skivans bästa spår, där Cristina
Branco sjunger enbart till piano och bas, glasklart och distinkt, och förenar
ett lyrisk innerlighet med en mild melankoli.
När hennes musik en
gång i framtiden ska summeras, tror jag det mest bestående intrycket blir att
hon mutat in ny mark för fadon genom att öppna en lyrisk dimension som starkt erinrar
om intima poetiska visor eller till och med klassisk romans. Här finns både en
sofistikerad finish och en reflektion som går på djupet. Hennes konstnärliga
integritet för henne ut på marker som få andra fadoartister vill eller kan beträda.
Att en del fnyser åt detta och tycker att hon sviker fadon, är lite för fin i
kanten, är, som man brukar säga, deras problem.
Din recension lockar mig verkligen att skaffa den här skivan. Jag blev mycket imponerad av Branco när jag hörde henne här i Uppsala häromåret.
SvaraRaderaSom sagt: inte särskilt publikfriande, men jag gillar den. Såg att den nu finns hos Amazon i England, även för nedladdning av enstaka spår.
SvaraRaderaJag hittade den på Spotify! Helt underbar musik, oavsett hur man vill kategorisera den.
SvaraRaderaSpotify förstås! Jag är så gammaldags att jag glömmer bort att det finns. Roligt att du tycker om musiken.
SvaraRadera