Gonçalo Salgueiro. Mãe. Estoril.
****
Tidigare
i år gav Gonçalo Salgueiro ut skivan Sombras e Fado (CNM), en bra
skiva som jag skrev om i bloggen den 2 april. I oktober utkom i Portugal den
nya Mãe. Något brådstörtat kan tyckas. Ordet mãe betyder
mamma. Gonçalo Salgueiro kommenterar inte skivan i häftet som hör till,
men har yttrat sig i en tidningsartikel (Diário de Notícias den 30 september).
Där säger han bland annat: ”Att spela in denna skiva var ett sätt att uthärda
smärtan efter en sorg och att dela den känslan med andra./…/ Jag gjorde den
inte bara för mig själv, utan också för dem som lyssnar och har varit med om
samma sak.” Formuleringar som dessa kan knappast tolkas på andra sätt än att
skivan är en hyllning till hans mamma efter hennes bortgång.
Det är alltså en personlig skiva, vilket understryks av att Gonçalo
Salgueiro har skrivit texterna till nio av de fjorton numren. Kärleken till
modern och saknaden efter henne är genomgående tema, och det finns en påtaglig
ton av smärta och sorg över helheten. Förlusten av en älskad förälder har de
flesta varit med om, eller kommer att uppleva, och det är på så sätt en allmänmänsklig
situation som sångaren beskriver. Hur pass mycket den kan vara en tröst även
för andra är svårt att avgöra. Alla kan nog känna igen sig i saknaden, men
varje förlust är också en individuell erfarenhet, och att förlora en mycket
gammal förälder är inte riktigt samma sak som när en mamma, som i Gonçalo
Salgueiros fall, går bort vid en ålder då hon rimligen borde ha många år kvar.
Det personliga i denna utgåva tycker jag inte är den förlorar på; tvärtom är
det lätt att sympatisera med den.
Att Gonçalo Salgueiro är en av de allra bästa sångarna i
dagens fado har han bevisat på flera tidigare album, som tydligast kanske på Fado (CNM) från 2009. Han har en sober
tenorröst och sjunger med en omsorg i tonbildningen som antyder en gedigen
skolning. I hans sångstil ingår också en ornamenterad melodisk linje, något som
är vanligt bland sångartister från södra Portugal. På denna skiva
tränger tonen av sorg och smärta igenom den eleganta ytan, men Gonçalo
Salgueiro sjunger ändå smakfullt och säkert. Han har en stark förankring i traditionell
fado, och här är det välkända upphovsmannanamn ur fadohistorien som står bakom
de flesta av melodierna: Miguel Ramos,
Armando Machado, Alfredo Marceneiro, Francisco Carvalhinho med flera. För
fadolyssnare är flera av melodierna välkända.
Skivan är jämn utan några tydliga höjdpunkter. Gonçalo Salgueiro kompas av Sandro Costa, portugisisk gitarr, Ivan Cardoso, spansk gitarr, och Eurico Machado, basgitarr. De är säkert kompetenta musiker, man
tillbakadragna på denna skiva. De tar alltså inte en särskilt framträdande
plats i ljudbilden. Gonçalo Salgueiro sjunger lika bra som på de närmast
föregående albumen, men han saknar det lyhörda och sensibla stöd som den
moderna fadon har skämt bort lyssnarna med. Det är som om gitarristerna överlät
till sångaren att göra det mesta av jobbet. Något saknas, men det låter rätt bra
ändå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar