Cuca Roseta. Luz. Sony Music. ****
På omslaget till Cuca
Rosetas förra skiva Riû (Universal
2015) avbildas sångerskan med ett brett leende, och albumet präglas av förnöjsamhet.
Jag tycker att den nya skivan Luz för vidare den positiva stämningen. Luz betyder ljus och tre av
sångerna heter Luzinha, Luz Materna
och Luz do Mundo som för att understryka
den ljusa atmosfären.
Albumet är ganska likt sin föregångare även musikaliskt.
Här åtföljs hon av en skara musiker som är större än den vanliga
gitarrkonstellationen inom fadon, men vilka som medverkar varierar mellan
inspelningarna. Ângelo Freire finns
med nästan genomgående på portugisisk gitarr och är lyhörd och skicklig, men
samma instrument trakteras av Luís
Guerreiro och Mário Pacheco på
ett par spår. Diogo Clemente
medverkar på olika akustiska gitarrer, och även Pedro Jóia finns med i en inspelning. Alla gitarristerna spelar
fint. Dessutom: piano, slagverk, stråkar.
En sångartist inom fadon väljer mellan gammalt och
nytt, oftast en blandning. Nya artister väljer oftare gammalt eftersom nya
artister sällan har några som kan förse dem med nyskrivet material. Hos Cuca
Roseta, som efter fyra album och många framgångsrika framträdanden och turnéer
är rutinerad, överväger det nya. Delvis är hon själv upphovskvinna till både
texter och musik. Det är inte ovanligt att artister själva skriver texter, men
däremot är det få som komponerar musik. Cuca Roseta är en av de få. Men framför
allt är hon sångerska.
Hon har en ljus, något tunn, vacker och smidig sopran
som har ett bredare användningsområde än renodlad fado. På en Youtubefil kan
man höra henne sjunga Franz Schuberts
Ave Maria kompetent på sitt eget bröllop.
Hon kan också sjunga med en lite jazzig frasering. Eller låta lite brasiliansk.
Men på denna skiva finns i huvudsak två typer av sånger. Snabbare nummer som
närmar sig populärmusiken, närmast ett slags vispop, definitivt i fadons
utmarker. Och långsammare sånger där sångerskan kan sjunka in i melodin,
ornamentera fraserna och utmejsla detaljerna. Oftast föredrar jag de senare,
som är innerligare, uttrycksfullare och mer kommunikativa, men det är roligt
att höra henne även när hon befinner sig nära populärmusiken. Hon sjunger lätt,
ledigt, musikaliskt och elegant, arrangemangen är luftiga och smakfulla,
stämningen lättsam med inslag av humor.
Cuca Roseta vid kulturcentret i Belém, Lissabon. |
Men jag föredrar alltså de sånger där Cuca Rosetas
uttrycksfullhet får större spelrum, särskilt om kompet drar sig tillbaka lite
och lämnar plats för röstklangen. Som är på en gång klar och mild, distinkt och
alltid pricksäker på tonlägen och tidsvärden. På skivan finns två äldre
fadonummer: Triste Sina, en sång som Amália Rodrigues lanserade på 50-talet,
och en ny textsättning, Luz Materna, av en av den traditionella fadons
vackraste melodier, Fado Perseguição
av Carlos da Maia, lanserad av
sångerskan Maria Alice omkring 1930.
Cuca Rosetas version är noggrann och nästan lika bra som Gonçalo Salgueiros på hans förra skiva (en ny kom i oktober som jag
återkommer till). Nya sånger i samma anda som de invanda fadonumren är mycket
tilltalande. Helder Moutinho har
skrivit Ai o Amor, för mig skivans
bästa spår. Cuca Rosetas egen Saudade e
Eu liksom Mário Pachecos melodi Contemplação med text av Cuca Roseta tillhör
också skivans höjdpunkter. Två folkmelodier, Rosinha da Serra d’Arga och Alecrim
bidrar till omväxlingen. Den första i snabbt, dansant tempo, medan den senare är
enkel och blid, med en omedelbar attraktionskraft.
Luz är hennes fjärde album. Det första, Cuca Roseta (Surco 2011), var något mer
konventionellt till repertoarvalet, vilket är vanligt för debutanter, men det
finns mycket på den skivan att återkomma till, en av de starkaste debutskivorna
från senare år. Hennes andra skiva Raíz
(Universal 2013) presenterar Cuca Roseta som textförfattare och kompositör. Med
de två senaste tycks hon ha funnits sin stil med kombinationen av lättsamt och
innerligt. Så länge hon inte överger den musik där hon satsar sina känslor och sinnesstämningar
har hon lätt att kommunicera. Som bäst sjunger hon med värme, intimitet och
hängivenhet. Hennes nya skiva bedömer jag som i nivå med den närmast föregående, dock utan en så anslående höjdpunkt som Verdes S ão os Campos är på den skivan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar