Fram till hösten var 2017 ett ganska svagt år vad
gäller utgivning på cd av ny fado. Men så kom en rad av de mest intressanta
sångartisterna med nya skivor, som av en händelse på lämpligt tidsavstånd före
jul. Jag kommer den närmaste tiden att ta upp dem i bloggen och har egentligen
redan börjat med presentationen av Camanés
nya utgåva med sånger av Alfredo
Marceneiro (29 november). Här är lite om Aldina Duartes nya album.
Aldina Duarte. Quando Se Ama Loucamente. Sony Music. ****
Aldina Duarte är en artist som man kunnat
lita på. Hon har inte kommit med några överraskningar med sina nya utgåvor.
Förrän med dubbel-cd:n Romance(s)
(Sony Music 2015). Den första skivan innehöll 14 sånger i förväntad utformning,
den andra samma sånger i egendomliga, experimentella arrangemang som jag och
många andra fann mer förbryllande än lyckade. Med den nya skivan är Aldina
Duarte tillbaka i sitt vanliga spår.
Hon sjunger nästan enbart traditionell fado. Det
betyder att melodierna ofta är välkända för fadolyssnare som hört dem i andra versioner.
Det betyder också att Aldina Duarte ibland återvänder till melodier som hon
använt förut, på tidigare skivor eller på scenen. Hon sjunger till fadons mest
traditionella komp, portugisisk gitarr och spansk gitarr, som har åtföljt fadon
sedan den uppkom under första hälften av 1800-talet. På den nya skivan sjunger
hon till komp av Paulo Parreira,
portugisisk gitarr, och Rogério Ferreira,
spansk gitarr. De är rutinerade och kunniga musisker som svarar för ett fint
komp, dessutom de hon normalt sjunger till på fadohuset Senhor Vinho i Lissabon där
hon uppträtt i många år nu.
Aldina Duarte är en unik röst på dagens fadoscen, där
hon tilhör de mera erfarna och dokumenterade, nu 50 år. Hennes sång sätter
uttryck och kommunikation före teknisk virtuositet. Ibland finns ett drag av rollspel och dramatisering. Ingen annan kan som Aldina
Duarte gestalta känslor av utsatthet, underliggande dramatik, nervighet, till
och med desperation. Detta var en drabbande upplevelse redan när jag hörde hennes debutskiva Apenas o Amor (EMI 2004). Det är som om
hon med sin musik direkt anknyter till de hopplösa levnadsvillkor som fadon föddes
ur. På den nya skivan är hennes bräckliga tragiska underton tydlig i exempelvis
Beijo Enganador, Casa do Esquecimento och Anju
Azul.
Kärleken är det eviga temat i hennes musik, inte minst
kärleksförhållandens mera problematiska sidor med ensamhet, längtan, svek och
besvikelser. Skivans titel betyder ”när man älskar vanvettigt”, och det heter
också den enda sången som inte är en traditionell fado, men påminner om en
sådan. Aldina Duarte är flitig som poet och svarar för tio av de tolv
sångtexerna på skivan. (Här ingår också en dikt av Maria Gabriela Llansol, läst av João Barrento. Av någon anledning.)
Aldina Duarte är en helt egen röst i dagens fado och hennes
musik kan jag inte bedöma utifrån röstklang eller sångteknik. Det är fado som
inte räds de såriga och bittra känslorna och uttrycken, långt ifrån
underhållningsmusik. Duartes konsekvens är imponerade och respektabel, men den
innebär att hennes skivor bli tämligen lika varandra. Denna nya cd är bra, men det
är de tidigare också. Jag kan inte påstå att den nya skivan är ett steg framåt,
bakåt eller åt sidan. Jag lyssnar emellertid till den med behållning och
uppmärksamhet.
Tack för ännu ett tips! Jag har lyssnat till den här cd:n på Spotify. Gillade den mycket. Ingen "stor" röst, men oj vad fint hon använder den. Lågmält men nyansrikt. Och vilka musiker och arrangemang! Musikerna inte bara understödjer och ackompanjerar utan svarar med egna melodislingor. En favorit fick jag redan vid första lyssnigen: Quando Se Ama Loucamente
SvaraRaderaInom fadon har man inget emot vackra röster, men uttryck och texttolkning kommer först, och där kan man, som Aldina, göra mycket med en mera alldaglig röst. Det är roligt att höra henne i verkligheten, med samma gitarrister, när hon understryker orden med kroppsspråket. En mycket speciell sångerska.
SvaraRadera