9 september 2013

Recension i HiFi & Musik

En tanke med denna blogg var att den skulle utgöra ett litet marknadsföringsstöd till min nyutgivna bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag). Detta har jag dock glömt bort tills jag blev påmind genom en recension i tidskriften HiFi & Musik nr 9/2013. Recensenten Bengt Eriksson är en välkänd musikjournalist som skrivit i olika tidningar sedan decennier. Så här säger han om min bok:

"Jag kan inte tänka mig att någon i Sverige vet mer om portugisisk fado än Ulf Bergqvist. I tidskriften Lira fortsätter han envetet att recensera nya fadoskivor. (Sen kan det vara ett litet helsike att få tag på vissa rekommenderade album – men det är en annan sak.)

Nu har Bergqvist också gett ut en grundläggande bok om portugisisk fadosång och musik, från traditionen in i nutiden. ”En vägvisare till musiken och musikerna”, som titeln så exakt lyder. Kunnigt och intressant. Och trots all faktakunskap: inte det minsta svårläst. Samt – det är ju viktigast – lyssningslockande. Alltså en perfekt bok för den svenska publik som upptäckt Portugals fadotradition genom nya sångerskor som Cristina Branco och Mariza.

Just kapitlet ”Den nya fadon” – där Bergqvist påpekar att den inte är så ny – är extra intressant för mig, som tycker om när traditioner lever vidare genom nya generationer, tankar, liv, åsikter och influenser. Också spännande – och kanske förvånande – att hälften av de åtta ”Röster om fadon i dag” som intervjuas – Ricardo Ribeiro, Pedro Moutinho, Marco Rodrigues och Rodrigo Costa Félix – alltså är män.

I Sverige har flera av de nya, yngre fadosångerskorna blivit kända och hörda. Men hur många av oss har hört en enda av ovannämnda fadosångare? Som sagt: lyssningslockande och alla fyra finns på Spotify, upptäckte jag precis …"

Boken kan beställas från GML Förlag eller genom Internetbokhandlare som Adlibris, Bokus, Bokia och flera andra. Den kan också beställas hos vanliga bokhandlare.