11 maj 2014

Fadoprofilen (34): Marco Rodrigues

Marco Rodrigues (1982), är från norra Portugal och kom till Lissabon år 1998. Vann sångtävlingen Grande Noite do Fado året därpå. Han har sedan dess uppträtt på Café Luso och andra scener. I dag sjunger han på fadohuset Adega Machado i Bairro Alto. Av de nya rösterna är Marco Rodrigues en av de bästa och gör med sitt starka engagemang för texten och sin uppenbara musikalitet en allvarlig fado som till stor del bygger på traditionella melodier. Han är också en god gitarrist (spansk gitarr) och ackompanjerar sig själv då han sjunger.
Jag intervjuade Marco för min bok Fado – en vägvisare till musiken och musikerna (GML Förlag). Detta är bara ett kort utdrag ur intervjun.
– Jag började sjunga i min pappas band när jag var åtta år. Jag brukade sjunga och spela slagverk vid konserter runt om i norra Portugal där vi bodde, mest portugisisk populärmusik. Jag har sjungit fado i tretton år. När jag var tonåring anmälde min mamma mig till Grande Noite do Fado. Jag vann tävlingen och fadon har följt mig sedan dess. Några månader senare anlitades jag av Café Luso, ett av Lissabons äldsta fadohus.
När jag kom till ett fadohus för första gången blev jag helt förälskad i fadon. Musiken var så intensiv, melodierna så vackra och den magiska portugisiska gitarren som fyller ut när sångaren hämtar andan gör fadon till en unik och särskild musikform. Det finns en sorts mystik i helheten. Jag kan tänka mig att sjunga annan musik ibland eftersom sång är min passion, men jag kommer alltid att sjunga fado.
För många utlänningar är fado helt enkelt den musik som Amália Rod- rigues sjöng. Hur skulle du vilja förklara fado för någon som aldrig har hört musiken?

– Jag skulle helst vilja ta med dem till ett fadohus eller till en konsert för att förklara. Fado är musik som uttrycker känslor, melankolisk men inte alltid sorgsen. Den berättar om människors liv och upplevelser och om platser, och den kräver kreativitet av sin utövare. Det är också den musik som representerar det portugisiska folket med dess speciella egenskaper. Den förtjänar all den uppmärksamhet den fått i Portugal och runtom i världen.
Vad är speciellt med dig som fadista?
– Det är alltid svårt att tala om sig själv. Som artist vill jag bli bedömd av publiken. Om jag är publik vill jag se en fadista som är talangfull, ärlig och hängiven musiken. En fadista måste kunna uttrycka meningen i varje ord han sjunger för att förmedla fadons hela känsla. Det är min utmaning varje gång jag framträder.
Några exempel på Marco Rodrigues musik


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar