Sedan en tid
annonseras det på stan och i tidningar om att fadosångerskan Ana Moura har konsert i Konserthuset
den 2 oktober. Vanligen har fadons ledande sångartister inga svårigheter att
dra fulla hus till mindre lokaler som Södra teatern eller Kulturhusets hörsal.
Konserthuset är mera vanskligt, speciellt som biljettpriserna dras uppåt med
den större lokalen. Ana Mouras mer berömda kollega Mariza fyllde nyligen Konserthuset till cirka två tredjedelar … och
vi får hoppas att den livaktiga marknadsföringen av Ana Mouras konsert lockar
en betydande publik.
Ana Moura är född
1979 och sedan länge en väletablerad och populär artist i Portugal. Hennes
tidiga karriär på scen och skiva präglades av samarbetet med gitarristen,
poeten, kompositören, arrangören, skivproducenten med mera Jorge Fernando, som
styrde upp det mesta kring hennes fyra första album och skrev en stor del av
hennes repertoar. Skivorna är bra men tämligen lika varandra, och det är lätt
att förstå att Ana Moura sedan ville pröva något nytt. Det blev på de senaste
två albumen ett samarbete med amerikanska studiomusiker och en mer
internationellt anpassad musik.
Den portugisiska
gitarren finns fortfarande där. Ana Moura sjunger på portugisiska och hon tar
upp några traditionella fados. Även om hennes kompmusiker är rutinerade och
skickliga, innebär närmandet till en internationell marknad och en bredare
musikstil att fadons karakterstiska drag trängs åt sidan en aning. Sådant är
inte populärt bland konservativt sinnade fadolyssnare. Om Ana Moura har skaffat
sig nya beundrare genom sin förnyelse, så har hon också gjort en del fadoentusiaster
mera skeptiska.
Jag tycker hennes nya
skivor är bra. Hon är en intressant sångerska med en kraftfull, intensiv
altröst som inte liknar så många andras. Sångerskor som Gisela João eller Filipa
Cardoso påminner lite om henne, men det är sannolikare att publiken känner
till Ana Moura, som varit verksam längre tid och på större scener. Om hennes nyare
musik är ett fjärmande från den genuina fadon eller en förnyelse av den får
framtiden utvisa. Hörvärd lär hon vara i vilket fall som helst då hon
framträder i Stockholm. Förhandsinformtionen om konserten säger tyvärr inget om
vilka kompmusiker hon har med sig.
Här är ett litet
smakprov från hennes tid med Jorge Fernando. Det är han som har skrivit orden
och musiken i Os Búzios.
Jag har också noterat annonserna. Synd bara att jag är på resa i Tyskland vid detta tillfälle.
SvaraRaderaDu finner nog någon fin musik i Tyskland i stället. Och jag kan förvarna om att fadosångerskan Maria Ana Bobone sjunger på Fasching den 14 december. De har nog inte lika generös budget för annonsering ...
SvaraRaderaTack för det tipset! Ska notera det i min kalender.
SvaraRadera