6 september 2016

Ana Moura till Stockholm

Sedan en tid annonseras det på stan och i tidningar om att fadosångerskan Ana Moura har konsert i Konserthuset den 2 oktober. Vanligen har fadons ledande sångartister inga svårigheter att dra fulla hus till mindre lokaler som Södra teatern eller Kulturhusets hörsal. Konserthuset är mera vanskligt, speciellt som biljettpriserna dras uppåt med den större lokalen. Ana Mouras mer berömda kollega Mariza fyllde nyligen Konserthuset till cirka två tredjedelar … och vi får hoppas att den livaktiga marknadsföringen av Ana Mouras konsert lockar en betydande publik.


Ana Moura är född 1979 och sedan länge en väletablerad och populär artist i Portugal. Hennes tidiga karriär på scen och skiva präglades av samarbetet med gitarristen, poeten, kompositören, arrangören, skivproducenten med mera Jorge Fernando, som styrde upp det mesta kring hennes fyra första album och skrev en stor del av hennes repertoar. Skivorna är bra men tämligen lika varandra, och det är lätt att förstå att Ana Moura sedan ville pröva något nytt. Det blev på de senaste två albumen ett samarbete med amerikanska studiomusiker och en mer internationellt anpassad musik.

Den portugisiska gitarren finns fortfarande där. Ana Moura sjunger på portugisiska och hon tar upp några traditionella fados. Även om hennes kompmusiker är rutinerade och skickliga, innebär närmandet till en internationell marknad och en bredare musikstil att fadons karakterstiska drag trängs åt sidan en aning. Sådant är inte populärt bland konservativt sinnade fadolyssnare. Om Ana Moura har skaffat sig nya beundrare genom sin förnyelse, så har hon också gjort en del fadoentusiaster mera skeptiska.

Jag tycker hennes nya skivor är bra. Hon är en intressant sångerska med en kraftfull, intensiv altröst som inte liknar så många andras. Sångerskor som Gisela João eller Filipa Cardoso påminner lite om henne, men det är sannolikare att publiken känner till Ana Moura, som varit verksam längre tid och på större scener. Om hennes nyare musik är ett fjärmande från den genuina fadon eller en förnyelse av den får framtiden utvisa. Hörvärd lär hon vara i vilket fall som helst då hon framträder i Stockholm. Förhandsinformtionen om konserten säger tyvärr inget om vilka kompmusiker hon har med sig.

Här är ett litet smakprov från hennes tid med Jorge Fernando. Det är han som har skrivit orden och musiken i Os Búzios.



3 kommentarer:

  1. Jag har också noterat annonserna. Synd bara att jag är på resa i Tyskland vid detta tillfälle.

    SvaraRadera
  2. Du finner nog någon fin musik i Tyskland i stället. Och jag kan förvarna om att fadosångerskan Maria Ana Bobone sjunger på Fasching den 14 december. De har nog inte lika generös budget för annonsering ...

    SvaraRadera
  3. Tack för det tipset! Ska notera det i min kalender.

    SvaraRadera