3 september 2016

Klassiska nedslag (25). Geniet på Drottninggatan

En dag tar jag fram en skiva som stått i hyllan i åratal utan att spelas. Det är Radiosymfonikernas och dirigenten Esa-Pekka Salonens inspelningar av Franz Berwalds (1796–­1868) två bästa symfonier, symfoni nr 3 i C-dur (Sinfonie singulière) och symfoni nr 4 i Ess-dur (ibland kallad Sinfonie naïve). Cd:n är utgiven 1991 på etiketten Musica Sveciae. Liksom när jag hörde symfonierna för flera år sedan slås jag av deras fräschör och vitalitet. Och här finns något typiskt berwaldskt, något personligt i tonspråket. Men vad är det egentligen?


Symfonierna är från 1845 och tämligen typiska för sin tid. Man kan kalla musiken för ett måttfull romantik på klassicistisk bas. Berwald följer i stora drag den klassiska symfoniformen vid denna tid, han utmanar inte publiken med extremt stora former eller harmoniska djärvheter. Han har inte tillfogat något utommusikaliskt innehåll i form av program. Det enda i den vägen är de karakteriserande orden singulière – egendomlig ­– och det lite missvisande naïve. Samtida tonsättare som han kan erinra om är Robert Schumann och Felix Mendelssohn. De kan ha inspirerat Berwald, och detsamma gäller Beethoven, Berlioz och Cherubini.

I kommetarhäftet till denna cd-utgåva har Erling Lomnäs utförligt beskrivit symfonierna och även berättat om Berwalds liv och tonsättargärning. Hellre än att försöka bidra med en egen beskrivning citerar jag ett par passager ur Lomnäs text som jag tror fångar in väsentligheter hos tonsättaren.

Ett frapperande drag i Berwald musik är odlingen av det oförutsedda. Det visar sig redan i valet av de minsta melodiska och rytmiska enheterna, motiven. De är i regel mycket korta, enkla men pregnanta. Ibland är inträdet oförmedlat, ibland ”växer” det ur ett tidigare motiv. Utmärkande är egenskapen att kunna ”utvecklas”, varieras på en mångfald sätt, ofta i flera led – för att ständigt ge nytt liv i satsen och för att knyta an till andra motiv eller sin ursprungliga gestalt./…/ En speciell motivtyp är de korta isolerade figurer som ofta uppträder i högt eller lågt register, gärna accentuerade. Funktionen kan vara flerfaldig: ibland är motivet dramatiserande, ibland väcker det osäkerhet, oro, ibland antyder det en egen stämma, ibland skapas en erinran om tidigare motiv eller fragment, ibland, och särskilt i orkestersatsen, ger det avstånds- eller djupverkan, skapar luft, ljus.
/…/
Överraskningar får ibland avbryta händelseutvecklingen – annars uppstår tråkighet, skriver Berwald (i sin kompositionslära; min anm.). Tråkig blir därför aldrig hans sats, däremot informationstät nästan i överkant – den kräver odelad uppmärksamhet. Och behovet av strukturerande och sammanhållande element blir stort. Sådana finner man också i den överskådliga uppbyggnaden med lätt urskiljbara delar och överbindningspartier, som ofta innebär vila i motiviskt avseende men uppladdning genom sekvensrörelser. Det viktigaste sammanhållande elementet torde ändå vara alla de samband, anknytningar och erinringar som Berwald åstadkommer i sitt spel med de ibland tillsynes disparata motiven, just som han framhåller i sin kompositionslära.

När jag tar del av en analys av det här slaget dyker två tankar upp. 1) Det kan inte vara lätt att komponera en bra symfoni med så mycket att tänka på, och 2) Hur mycket har jag egentligen missat när jag lyssnat till musiken?

Och egentligen har jag inte missat något. Det är precis detta, bland annat, som jag hört, fast jag saknar Lomnäs kompetens att beskriva det. Berwalds korta motiv – som för övrigt förenar honom med en senare stor nordisk symfoniker, Carl Nielsen – ger musiken ett sakligt, korthugget drag som balanseras av de milt lyriska sekvenser som man lätt förställer sig är inspirerade av nordiska naturintryck. Han var inte de långa smöriga melodiernas man, men han musik saknar därför inte värme och innerlighet. Jag föreställer mig honom utifrån dessa symfonier (hans symfoniska dikter ger ett något annat intryck) som en tonsättare som var snabb i huvudet. Han vred och vände inte sönder sina infall i oändlighet, utan går snabbt vidare till nästa idé när den första har gjort sitt. Och här kan man till och med ana ett lite hektiskt drag i musiken. Berwald vill komma i mål utan att tråka ut lyssnaren på vägen. De kontraster som Lomnäs nämner är mycket påtagliga i framförallt de två symfoniernas snabbare satser. De är överraskningar, vändpunkter, ibland rentav infall med en humoristisk underton.


Berwald hade musikaliskt påbrå och tillhörde en släkt som urspungligen kom från Tyskland. Han arbetade i många musikaliska genrer med mycket varierande framgång; ibland blev hans musik uppskattad och omtalad, andra gånger gick den närmast spårlöst förbi. Han bodde en tid i Berlin och vistades även i Paris, Wien och Salzburg för att vinna framgång hos en kontimental publik, och även om han lyckades till dels återvände han snart till Sverige. Han träffade Mendelssohn och hoppades nog att denne skulle uppskatta hans musikaliska talang, men Mendelssohn ska ha varit tämligen kallsinnig inför den. Den begränsade internationella ryktbarhet som den störste svenske tonsättaren nått har förmodligen sin förklaring i att Berwald skapade relativt få verkligt förstklassiga verk. Vid sidan av de två symfonierna som tagits upp här kan nämnas de två tidigare symfonierna, en del symfoniska poem och uvertyrer (framförallt den fantastiska uveryren till operan Estrella de Soria) samt en del kammarmusik, som stråkkvartetter, pianokvintetter och en stor septett för både stråkar och blåsare.

Både i hemlandet och utomlands hade Berwald svårt att leva på sin musikaliska verksamhet, åtminstone på den nivå han trivdes med, och han var tvungen att komplettera den med andra verksamheter. Som att driva ett ortopediskt institut i Berlin och senare bli disponent vid Sandö glasbuk i Ångermanand och slå sig på tegelslageri. Tre av hans symfonier spelades först långt efter de komponerades, tack vare insatser av andra svenska tonsättare. Sinfonie singulière uppfördes med Tor Aulin som dirigent i Stockholm först 1905, Ess-dursymfonin år 1878 under Ludwig Norman. Däremot spelades hans första symfoni i g-moll, som kallas Sinfonie sérieuse, under Berwalds livstid, 1843, medan hans andra symfoni, Sinfonie capricieuse i D-dur, inte uruppfördes förrän 1914.

Jag är osäker på om den cd med de två symfonierna som jag tagit upp här finns att få tag på fortfarande. Ett gott alternativ som definitivt är överkomligt är en Naxos-skiva med Helsingborgs symfoniorkester under Okko Kamu, inspelad 1995. Helsingborgarna är en mycket bra symfoniorkester. På denna skiva får man dessutom Berwalds pianokonsert i tolkning av pianisten Niklas Sivelöv. Det är ingen av de stora och omistliga pianokonserterna, men fin och mycket hörvärd musik av en Berwald som förefaller avspänd och full av musikantisk glädje.


Franz Berwald bodde i slutet av sitt liv på Drottninggatan 81B i Stockholm. Att det är fråga om samma gata som i dag har det namnet är det ingen tvekan om, Drottninggatan har hetat så sedan 1600-talet. Men huset på adressen är definitivt av nyare datum än Berwald. Han bodde inte i det huset, och inget minnesmärke där påminner om honom. Berwald kunde ha blivit begravd på Adolf Fredriks kyrkogård som ligger i grannskapet, men är det inte. Hans grav finns på Norra begravningsplatsen i Solna.

Här bodde Franz Berwald – men i ett annat hus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar