Fernando Farinha (1928–88) är en av fadons fixstjärnor som många år efter sin död
behåller sin popularitet. Som bäst var han kring 1960, vilken många
skivinspelningar vittnar om. Canção de
Lisboa är en intressant text som är äldre än så, ursprungligen från
30-talet av en Luís da Silva Gouveia,
men Farinha har lätt bearbetat texten i den inspelade versionen. Musiken är av
gitarristen Jaime Santos.
Som synes handlar texten om
hur fadon förändrats från att ha varit en folkmusik i Lissabons
fattigkvarter, en miljö som inte bara präglades av umbäranden utan också av
kriminalitet och prostitution, till att bli en bredare, mera städad
populärmusik. Detta kan vem som helst intyga som tar del av en modern
fadokonsert; man sjunger inte längre om kriminalitet och prostitution, musikerna
är professionella artister på rejält avstånd från en slummiljö där de i allmänhet aldrig befunnit sig. Texten
bibehåller alltså sin aktualitet, låt vara att drömmen om Hollywood torde
förbli en dröm även för dagens artister.
Quando o fado era cantado
Pelas tabernas de Alfama
Nimguém diria que o fado
Viesse a ter boa fama.
Era a canção da bebedeira
E do calão, da rufiagem e
Capelão
E dos fadistas de samarra.
E mal diria a Madragoa e a Mouraria
Que, em Lisboa, ainda haveria
Assim tal gosto pela
guitarra.
Adeus, tardes de toiradas
Com guitarras e cantigas.
Adeus, noites bem passadas
Com bom vinho e raparigas.
Hoje, as fadistas são
tratados por artistas
E aclamados nas revistas
Com ovações delirantes.
Vestem do bom e por ser
chique e ser de tom
Já vão à tarde ao Odeon
Se as matinés são elegantes.
Hoje, o fado já não tem
A rufiagem por tema.
Puriu-se, já é alguém
E até já vai ao cinema.
O fado agora é perdido a toda
a hora
E ouvido pelo mundo fora
Com alegria e agrado.
E há-de chegar a Hollywood
E ter lugar, pois não se
ilude
Quem pensar que há-de ser o
nosso fado.
Fernando Farinha kompas av Raul Nerys berömda Conjunto de
Guitarras. Här är inspelningen från 1960:
När fadon blev sjungen
på tavernor i Alfama
var det ingen som sade
att fadon skulle bli berömd.
Det var sånger om fylleri,
på slang, om brottslihet och
Capelão (en gata)
och om fadistas i samarra (rock
med pälskrage).
I Lissabon var den förtalad
i Madragoa och Mouraria,
som tyckte lika mycket om
gitarren.
Farväl, tjurfäktningskvällar
med gitarrer och sånger.
Farväl, nätter för längesedan
med gott vin och flickor.
I dag behandlas fadistas som
konstnärer
och hyllas i revyer
med vansinniga ovationer.
De klär sig fint och för att
vara stiliga
går de redan på eftermiddagen
till Odeon
om matinéerna har lite klass.
I dag har fadon inte längre
kriminaliteten som tema.
Den har blivit städad,
och är redan på väg till
filmen.
Fadon nu förloras hela tiden,
den är öppen för världen därute,
gärna och med glädje.
Den vill komma till Hollywood
och ta sin plats, så att den
inte får för sig
att den måste förbli vår
fado.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar