7 februari 2017

Hasse Z (4). Mark Twain

Liksom den första texten av Hasse Z som publicerades här, Zorn, kommer Mark Twain från samlingen Porträtt, som gavs ut av Albert Bonniers Förlag 1949. De händelser som Hasse Z berättar om ägde som framgår rum under 1890-talet. När texten publicerades först finns det ingen uppgift om.




Mark Twain

En vacker augustiafton någon gång i slutet av 90-talet mötte jag utanför Operakällaren Söndags-Nisses redaktör, Hugo Vallentin. Han kom rätt emot mig och sade:
– Vi reser om en timme! Har du något att packa så gör det strax!
– Vart reser vi?
– Till Jönköping.
– Varför just dit?
– Jag kan inte säga det nu. Det är möjligt att du får veta det då vi kommer fram.
   Hugo Vallentin for till Jönköping. Och jag for med. Helt naturligt, ty på den tiden gjorde man utan betänkande det som föll en in. Ibland också vad som föll andra in.
   Vi tog in på Standard hotell, vill jag minnas. Ett nytt, elegant hotell, med låga mahognysängar. Ett sådant minne jag har.
   Vid framkomsten sade jag till Vallentin:
– Jag är en nyfiken person. Det har redan gått mer än tolv timmar sedan vi började den här lustturen – till vad ändamål?
– Mark Twain bor här utanför! På Sanna. Hos Kellgren. Jag har rest hit för att intervjua honom för Aftonbladet. Jag har ett rekommendationskort från Harald Sohlman. Och så vet jag förfärligt mycket om Mark Twain.
– Den riktige Mark Twain är här i Sverige? Mr Samuel Langhorn Clemens, han som skrivit Tom Sawyer och allt det andra, han bor här i Småland, på svenska bondlandet. Vem har lurat i Sohlman det? Det är bra gjort.
– Det är den riktige Mark Twain som är här. Han har följt med Kellgren från institutet i London, där han behandlas för någon åkomma. Men han är här fullkomligt inkognito. Och har absolut sagt ifrån att han ej vill träffa några journalister.
– Då måste vi naturligtvis söka upp honom! Sådan var man i slutet av 90-talet. Ingen respekt för privatlivets helgd. Nu är som bekant de unga journalisterna helt annorlunda.
   Vi åkte ut till Sanna. Jag minns icke mycket av platsen. Där var vackert. Där låg en mängd villor bebodda av Kellgrens patienter, till större delen utlänningar. Där vajade också utländska flaggor i mängd. En internationell koloni mitt i Småland. Förnäma människor som sökte krafter och hälsa hos undermannen Kellgren, vars manuella behandlingsmetoder vunnit världsrykte.
   Vi rullade fram i solljuset mellan de vackra villorna tills Vallentin plötsligt stannade skjutsen och sade:
– Där är den amerikanska flaggan. Säkert bor han där.
   Vi fortsatte sedan mot villan. En äldre dam satt på verandan. Jag hoppade ur vagnen, hälsade och frågade om Mr Clemens tog emot.
– Nej, sade den gamla damen under det hon noga granskade mig, Vallentin, vagnen, hästen och skjutspojken, nej, Mr Clemens tar inte emot någon människa. Är herrarna journalister är det ännu omöjligare.
– Är Mr Clemens mycket sjuk?
– Han är egentligen inte sjuk. Endast litet allmän svaghet. Bor här med sin fru och dotter för att vila. Reser sedan tillbaka till London.
– Intar Mr Clemens sina måltider i villan?
– Alla.
– Tar han promenader?
– Nej, nu svarar jag inte mera. Herrarna får vara goda och resa hem.
   Vi hälsade och drog oss tillbaka. Betalade skjutsen och promenerade sakta framåt vägen. Naturligtvis hade vi klart för oss att vi skulle träffa Mark Twain. Det gällde endast att finna den rätta och behagligaste formen.
  Vi stannade utanför en större byggnad med öppna fönster. Vi tittade in. Där inne var en gymnastiksal, där unga gymnaster i vita dräkter behandlade sina patienter, masserade dem och gav dem rörelser. En av de unga assistenterna kände jag igen. Det var en vän till mig, en ung Lewenhaupt. Han upptäckte mig, blev tydligen angenämt överraskad och kom fram till oss. Vi hälsade och Lewenhaupt fick veta vårt ärende.
– Det finns ett sätt, sade han. Jag skall vara hos honom och ge behandling om en stund. Följ med mig.
   Så gjorde vi sällskap till Mark Twains villa. Den gamla damen hade lämnat verandan. Den unge greven var som hemma hos sig, vi följde honom in, först genom en tambur och så till ett stort ljust vardagsrum.


   Där satt Mark Twain.
   Det fanns inga tvivel om att det ej var han. Det vita huvudet med lejonmanen, de stora mustascherna och så den helvita dräkten som han alltid bar. Mark Twain älskade vita kläder. Vid stora banketter i New York uppträdde han till och med i vit frack.
   Vi stod stilla i dörröppningen. Något visst hejdade vår journalistiska iver. Mark Twain såg på oss forskande med sina bruna ögon, förstod vad det gällde och flyttade blicken för att finna en utväg att komma undan. Vi spärrade dörren till verandan och framför honom bugade redan greve Lewenhaupt, som snabbt och kort presenterade oss båda. Mark Twain fann sig i sitt öde, kastade en blick på Sohlmans kort och och sjönk tillbaka i sin vilstol. En stunds stilla tystnad under vilken jag kände en stor glädje över att endast vara ett åsyna och iakttagande vittne.
   Mark Twain satt leende i sin stol och mellan fingrarna rullade han det lilla visitkortet. Framför honom på bordet låg hans tobakspipa, en gammal, svart och inrökt pipa. Jag såg den och jag tänkte: det är den pipan Kipling ville stjäla till minne av den store amerikanen. Den pipan, bränd och svart av tobakssaft, även jag skulle vilja ha den.
   Flugorna surrade omkring oss och klättrade också upp och ned på Mark Twains vita dräkt. Vallentin bröt tystnaden med den fråga som inte kunde undgås, den fråga som varje intervjuare alltsedan Noaks dagar framställt till en utlänning.
  Vad tyckte Mr Clemens om Sverige?
   Mr Clemens strök med handen bort flugorna från sin kavaj och svarade:
– Här är rätt mycket flugor.
   Vallentin medgav detta.
– Men, sade han, i Norrland är det mycket värre, där har vi moskiter.
– Då kan vi vara glada, att vi inte är där, svarade Mark Twain.
   Ny pinsam tystnad och så en verkligt genialisk fråga från Vallentin:
– Är det något mera Mr Clemens vill ha sagt?
   Mark Twain tänkte ett ögonblick och så sade han med ett leende:
– Det finns en sak som pressen måhända skulle kunna hjälpa mig med. Jag har rest från Amerika och hit med Cooks resebyrå. Byrån har haft hand om hela mitt bagage och det har totalt förkommit. Trots stora ansträngningar från vår sida har vi ej lyckats får tag på det. Saken är den att för något år sedan reste tyske kejsaren till Jerusalem med samma Cooks resebyrå. Direktören för byrån, Mr Cook själv, blev så skakad av den ära som drabbade honom genom nåden att befordra denne höge resande att han blev högfärdsgalen och avled. Han tog med sig i graven hemligheten hur man ska sköta en resebyrå. Och på den grunden finns det nu ingen möjlighet för byrån att hitta mitt bagage. Om inte möjligen den svenska pressen med sin stora makt ville hjälpa till. Då finns kanske en utväg.
   Vallentin ställde genast Aftonbladet och hela den övriga svenska pressen till Mr Clemens förfogande, varpå samtalet antog en mjukare och lättare form. Jag har glömt vad vi talade om, men jag kommer alltid att minnas Mark Twains vackra ansikte med de bruna, livliga ögonen, hans stilla goda leende, då han vid avskedet gav oss sin förlåtelse för det vi förstört hans morgonfrid.


   Vi lämnade inte Sanna den dagen. Kellgren höll oss kvar i flera dagar och under den tiden gjorde vi närmare bekantskap med Mark Twain och hans familj. Hans dotter var en ung flicka av sällsynt skönhet, en indiantyp. Hon var Mark Twains älsklingsbarn. Vi lärde också känna den gamla husföreståndarinnan, som satt på vakt mot intervjuare. En dag berättade hon mig att familjen Clemens var folk med underliga vanor. Varje afton låste de in sig i pappa Marks rum. Och vad de där hade för sig funderade man mycket över tills städerskan, som kunde och brukade kika i nyckelhål, avslöjade hemligheten: familjen Clemems satt på golvet och blåste upp kuddar och bolster. De låg på luft! Upptäckten oroade städerskan till den grad att hon hotade att lämna sin plats. Hon var rädd att det amerikanska sällskapet skulle flyga i luften.
   En dag lämnade vi Sanna sedan vi gjort vår avskedsvisit hos Mark Twain och förgäves försökt förmå honom att fortsätta resan till Stockholm. Mr Clemens skakade leende sitt vita huvud – han hade alls inte något begär att se Sveriges huvudstad. Han var fulkomligt nöjd med flugorna på Sanna.


   Dock – en vecka senare kom jag på Hamngatan i Stockholm och där bland alla de goda svenskarna mötte jag Mark Twain. Han kom där i sin vita dräkt, ensam och okänd. Journalisten i mitt hjärta sade: Här måste något göras! Alarmera pressen! Så fick han se mig, våra ögon möttes och han hälsade med en nick och en vänlig gest.
   Jag stod stilla på trottoaren, såg honom glida in i gatans vimmel, och kom mig inte för att alarmera någon press. I det ögonblicket var jag en dålig journalist eller måhända en bit av en fin och hänsynsfull människa. Låt oss hoppas det senare.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar