15 september 2017

Fadoprinsessor (4). J–L

Joana Almeida *
Joana Almeida, som ännu inte fyllt 20 år när detta skrivs, har förutsättningar att bli en verkligt betydande sångerska om hon sköter sina kort rätt. Hon har en fin röst, förtrogenhet med fadotraditionen, känsla, uttryck och närvaro – det är sällan ett framtidslöfte i denna ålder har nått så långt. Materialet på Youtube är begränsat, av dålig kvalitet och gör Almeida inte rättvisa.



Joana Amendoeira *
En av de mest aktiva sångerskorna i dagens fado. Joana sjunger regelbundet på fadohusen A Parreirinha i Alfama och O Faia i Bairro Alto, dessutom på andra scener i Lissabon. Hon har konserter och gör turnéer och har, trots att hon ännu är ung (född 1982), redan givit ut nio album (och en samlingsskiva). Med sin passion för fado är hon både populär och respekterad. Hon kan inte konkurrera med en del andra sångerskor när det gäller röststyrka eller ekvilibristisk sångteknik, men har utifrån sina förutsättningar utfomrat en fadostil som är lågmäld, smidig, varm och empatisk. Hennes musik är ofta innerlig med en betoning av poetiska stämningar, men det finns också exempel på mera uppsluppna och svängiga tongångar. Hennes andra cd Aquela Rua (Espacial 2000) står sig än, trots ett något konventionellt sångurval, och i övrigt rekommenderas À Flor da Pele (H M Música 2008), Amor mais Perfeito (CNM 2012), Muito Depois (CNM 2016) och särskilt Sétimo Fado (Nosso Fado 2010).


Joana Amendoeira.



Joana Costa
Sångerskan från Porto gav 2008 ut Recado (SPA) med en intressant, föga publikfriande, lite kantig och sårig fado med en starkt vemodig underton, lite påminnande om Aldina Duarte. Jag har inte hört mera om henne sedan dess.



Joana Melo *
Sångerskan, som tills vidare inte finns på skiva, sjunger på farohuset Fado em Si i Alfama och ofta på Mascote da Ataleia i Bairro Alto. Hon är rutinerad, kunnig, kraftfull och uttrycksfull, en bra sångerska med fin publikkontakt.


Joana Melo.


Joana Veiga
Ung sångerska som sjunger på fadohuset A Parreirinha i Alfama. Hörvärd men inte märkvärdig. Youtubeklippen är från Adega Machado i Bairro Alto, där hon uppträdde tidigare.


Joana Veiga, Frederico Gato, basgitarr.


Katia Guerreiro *
Född i Sydafrika och uppvuxen på Azorerna har Katia Guerreiro kommit in i fadon utifrån. Hon har varit med länge och tillhört de allra främsta under många år. Med musikalitet, fin röst, känsla för dynamik och textolkning har Katia Guerreiro skapat uttrycksfull och vacker fado, och den lilla kantighet som förr fanns i hennes röst har slipats av så att hennes sång numera också präglas av ett omsorgsfullt och känsligt detaljarbete. Som många andra hanterar hon traditionell fado och standarnummer men har också bidragit med många nya sånger, ofta skapade av hennes medmusikanter. Skivan Tudo o Nada (SomLivre 2005) innebar ett stort steg framåt då den kom, och en liknande standard bibehåller Katia Guerreiro på album som Fado (Sony 2008), Os Fados do Fado (KG Produções 2009) och Até ao Fim (KG Produções 2014). Katia Guerreiro är inte en sångerska som måste ge ut sina alster i egen regi för att inga skivbolag är intresserade, utan gör det för att ha kontroll över produktionen ­– KG Produções är hennes eget bolag.





Liana
Liana, som kommer från Coimbra och egentligen heter Liliana Andreia Carvalho da Costa, debuterade med en skiva med det tidstypiska namnet Fado.pt (Different World 2004). Detta var fadosånger i kombination med en elektronisk lekstuga. Rekommenderas inte. Sedan har Liana sjungit en tid med Stockholm Lisboa Project med folkmusik från Skandinavien och Portugal samt återgått till en mera normal fado, som på skivan Embalo (Animal 2014). Hon tillhör det breda mittfältet inom fadon med sångerskor som är kompetenta men inte omistliga.



Liliana Luz
Även Liliana Luz tillhör detta breda mittfält. Jag tycker om hennes skiva Espelho da Saudade (Espacial 2015), som givetvis inte är bland de första man bör skaffa, och hör henne gärna i verkligheten. Det kan man göra på fadohuset Senhor Vinho, där hon uppträtt under senare år.





Linda Leonardo
Också ett exempel på den breda kompetensen inom dagens fado, även bland tämligen okända sångerskor. Linda Leonardos musik är genuin, aningen gammaldags i stilen, men nyanserad och uppmärksam mot orden. Skivan Mystery of Fado (ARC 2007) dokumenterar denna sångerska, som är lite äldre än de flesta andra på fadoscenen.



Luísa Rocha
Ytterligare en bra sångerska med känsligt, omsorgsfullt sångsätt, med en utmärkt debutskiva i Uma Noite de Amor (David Ferreira Investidas Editoriais 2011), där rösten i mellanregistret hjälps av ett föredömligt gitarrkomp. Luísa Rocha kan höras på fadohusen Fado em Si och Páteo de Alfama. Tyvärr gör materialet på Youtube henne inte riktigt rättvisa.



Nästa avsnitt kommer den 18 september.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar