1 augusti 2014

Roberto Murolos Neapel

Det är nu flera decennier sedan jag kom i kontakt med Roberto Murolos musik genom en bekant som hade tre LP med den gemensamma titeln Napoletana. Där sjöng Roberto Murolo sånger från sin hemstad Neapel, i kronologisk ordning med det första exemplet från 1200-talet och sedan sånger fram till slutet av 1800-talet. Skivorna var genomarbetade kvalitetsprodukter med kommentarer kring musiken (dock enbart på italienska), sångtexter, översättningar till ”riksitalienska” eftersom Murolo sjöng på dialekt, ett fint illustrationsmaterial och en omsorgsfull formgivning. Skivbolaget var italienska Durium. Jag lånade skivorna, bandade av dem och lyssnade ganska mycket på musiken under några års tid.

När jag kom till Italien för första gången i mitten av 80-talet tänkte jag köpa med mig skivorna hem. Det var lättare sagt än gjort. Cd:n hade kommit och börjat ta över efter LP:n. Murolos inspelningar var redan gamla. Och de neapoletanska sångerna kanske var mindre gångbara i de norditalienska städer jag besökte än söderöver. Men till slut hittade jag dem, inte bara tre LP utan fyra med titeln Napoletana. Och den fjärde skivan var inte volym 4 utan volym 12. Minst tolv LP ingick alltså i serien, troligen tretton eller fjorton.
 
Så småningom gavs alla inspelningarna ur på cd. Tre cd-boxar om respektive två, två och tre cd kom 1997­–98 på etiketten Ricordi, med kommentarer, sångtexter etc i små bilagda häften, från 1200-talets Canto delle lavandaie del vomero till Marechiaro marechiaro från 1962. Alltsammans 162 sånger från Neapel i kronologisk ordning, inspelade 1963. Om cd-boxarna ännu finns att få tag på är jag osäker på. Men den som vill bekanta sig med Roberto Murolos musik har en del på Youtube att lyssna till. Det finns också gott om skivor, antingen sammanställningar av Napoletana-materialet eller andra inspelningar av Murolo. Han spelade in mycket, även på äldre dagar, och höll sig till sångerna från hemstaden.   
Neapoletanska sånger – nog ger uttrycket associationer till stora tenorer som sjunger O sole mio och liknande melodier som populära, publikfriande extranummer? Enrico Caruso sjöng neapoletanska sånger. Benianimo Gigli gjorde det. Luciano Pavarotti gjorde det, och Pavarottis förebild Giuseppe di Stefano var en fin uttolkare av neapoletanska sånger. Roberto Murolo konkurrerar inte med någon av dem.

Han hade varken röststyrka eller sångteknik som passar för opera. I stället sjunger han sångerna från Neapel som om de var visor, lågmält, intimt, återhållet men utan att väja för den känslosamhet som präglar många av dem. Det är en lågmäld musik för en mindre krets, enkel och omedelbar. Man kan påminnas om hur kort avståndet är mellan folkvisor och operaarior, att det snarare handlar om tolkningstradition och instrumentering än renodlade musikaliska skillnader i harmonik och struktur. Roberto Murolo har en mycket behaglig, mjuk röst, sjunger med inlevelse och sinne för nyanserna. Kompet på inspelningarna är genomgående Eduardo Caliendos lyhörda och diskreta gitarrspel. Att lyssna på dessa inspelningar i större mängd kan förstås bli lite monotont. Men jag har inte tröttnat på dem efter att ha återvänt till dem under många år.
En del av dem är glada och går i snabbt tempo, som La tarantella eller Dove sta Zazá. De mer rytmiskt intensiva numren har säkert fungerat som dansmusik. Många av sångerna låter som folkvisor och är det förmodligen också. Åtskilliga av de äldre har okända upphovsmän. En vemodig, längtande ton gör sig ofta påmind. Några sånger är så pass välkända att praktiskt taget alla har hört dem: Santa Lucia, O sole mio, Turna a Surriento och Core ´ngrato. En del påminner om operaarior som tagits ner till en mera opretentiös nivå. Som upphovsmän anges ibland kända tonsättare som Orlando di Lasso, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti och Giovanni Paisiello, men de flesta av upphovsmännen är specialiserade på den här typen av sånger, som Ernesto de Curtis för drygt hundra år sedan och Pietro Labriola något tidigare. Två av de nyare numren, Lazarella och Guaglione, känner jag igen som ”svenska” schlagers från min ungdom, men jag har glömt vad de hette på svenska och vem som sjöng dem.

Framförallt är Napoletana en överflödande rik samling av betagande melodier ­­– åtminstone för dem som inte är alltför allergiska mot de smäktande sydländska tonfallen. Det finns, tycker jag, en alldeles speciell atmosfär över dessa sobra, känsliga inspelningar. Vemodiga kvällar vid en sydlig kust, apelsinträd som bär frukt, doften av kryddor, minnen som kommer tillbaka när dagen svalnat, saknaden efter förlorad kärlek, eller gamla skolkamrater… Något i den stilen.

Roberto Murolo levde mellan 1912 och 2003. Hans musikaliska bana som sångare och gitarrist inleddes redan före andra världskriget och fortsatte in på hans ålderdom. Han var dessutom författare, journalist och kompositör. Han hade en lång, produktiv karriär och gjorde många skivor samt medverkade i en rad filmer. Napoletana är hans mästerverk. Insamlingen, arrangemangen, informationen om och inspelningarna av detta stora material var ett mångårigt projekt. Hans insats för att sprida kännedom om sångerna från hemstaden är enastående, och han har i efterhand blivit mycket hyllad för den.
Jag tror att Lissabon är den mest besjunga av alla städer genom hundratals sånger inom fadon. Men Neapel är möjligen på en andraplats i Europa, kanske i konkurrens med Paris. För många av Roberto Murolos sånger handlar om Neapel och dess människor, förr och nu, liksom om Neapels lantliga omgivningar och om havet där utanför. Vad beror det på att vissa städer inspirerar diktare och musiker mer än andra? Visst är det lätt att komma på musik om Lissabon, Neapel, Paris, London, Wien, Rom … Men var finns sångerna om Birmingham, Warszawa, Bryssel, Madrid och Milano?

Apropå fado hittade jag en notis på Internet om att Roberto Murolo skulle ha samarbetat med fadodrottningen Amália Rodrigues. Kombinationen av dessa två mycket olika röster och sångsätt låter onekligen spännande, men något resultat av ett sådant samarbete i form av inspelningar känner jag inte till. Den läsare av bloggen som vet mera är välkommen med upplysningar.

Till sist några representativa Youtube-spår från Roberto Murolos storslagna arbete Napoletana:






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar