Aldina Duarte. Romance(s). Sony Music 2 cd. ****
Om man frågar en
fadomusiker om vad fado egentligen är, får man ofta till svar att det är handlar
om att berätta historier. Och det är också ett sätt att beskriva Aldina Duartes
musik. Hennes sånger blir ofta små dramer där sångerskan går in i en roll; det
är lite av teater över hennes musik, inför publik understruket av hennes mimik
och rörelser. Ingen annan av dagens sångerskor kan som Aldina Duarte gestalta
känslor av utsatthet, vemod och sårbarhet. Det är hennes signum som ger henne
en särställning på dagens fadoscen.
Innehållet på den nya
skivan passar henne förstås perfekt. De fjorton sångerna med texter av Maria do
Rosário Pedreira, till melodier ur den traditionella fadons melodiförråd,
skildrar ett kärleksförhållande från början till slut: från det första mötet,
förlovning och giftermål, vardagslivet, misstankar om otrohet, svek, avsked,
sorg och längtan och till slut en nystart. Aldina Duarte har rika möjligheter
att spela ut hela sitt register och gör det som mest övertygande när sångerna
tar upp de mera plågsamma sidorna av förhållandet. Hon kompas mycket säkert att
José Manuel Neto eller Paulo Parreira på portugisisk gitarr och Rogério
Ferreira på spansk gitarr.
Den första skivan –
detta är en dubbel-cd – tillhör det absolut bästa Aldina Duarte har gjort. Den
andra skivan är mera problematisk. Åter får vi höra samma sånger men i en annan
omgivning. Producenten Pedro Gonçalves spelar nästan alla instrument som förekommer: spansk gitarr,
elgitarr, piano, bas, orgel med mera, ingetdera med virtuositet. Aldina Duarte
sjunger som vanligt, men på ett par spår är rösten förvrängd, kanske för att
det ska låta som en riktigt urgammal inspelning. Att Camané, Ana Moura och
Filipa Cardoso medverkar i enstaka spår hjälper inte upp helheten särskilt
mycket. Arrangemangen stöder inte sångerna som gitarrerna gör på den första
skivan, det låter mest konstigt. Klangen är inte tilltalande.
Aldina Duarte har
hittills haft en mycket konservativ framtoning: nästan alltid traditionell fado
till det ursprungliga kompet av spansk och portugisisk gitarr. Det gör att
hennes tidigare fyra album inte bara är jämna utan också ganska lika varandra.
Det är alltså lätt att förstå hennes behov av förnyelse. När jag frågade henne
om framtidsplaner för något år sedan, svarade hon att hon inlett ett samarbete
med en pianist. Och det låter intressant! Aldina Duarte med en lyhörd och skicklig
pianist skulle kunna bli något exceptionellt, och det är bara att hoppas att
det projektet blir av. Denna skiva med underliga, monotona och tråkiga
arrangemang begriper jag inte. Kanske finns en poäng med experimentet som jag
inte har upptäckt. Den drar ner helhetsintrycket; att jag ändå rundar av mitt
omdöme uppåt till fyra asterisker beror på att förstaskivan är Aldina Duarte i
högform, i en omgivning som passar henne desto bättre.
Så skiva två drar ner
genomsnittsintrycket av Aldina Duartes nya album. Men den som är intresserad av
förstklassig, personligt gestaltad ny fado bör inte missa den första.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar