Jag tillhör
Beatles-Dylan-generationen, det vill säga dem som fick sitt musikintresse
stärkt av lyssnandet till The Beatles och Bob Dylan i tonåren. Och det verkar
som om ungdomens musik följer med genom åren. De många brittiska rockgrupper
som följde i Beatles kölvatten sade sig ofta spela blues eller åtminstone vara
inspirerade av blues. I den mindre stad där jag bodde fanns inga bluesskivor
att köpa och bibliotekets annars välförsedda förråd av musik var mycket
knappare när det gällde blues. Under ett sommarjobb i Stockholm passade jag på
att lyssna på blues under luncherna, då jag smet in i ett varuhus där man kunde
lyssna på skivor. Det ska sägas: inte ens på det stora varuhuset fanns det mer
än en bråkdel av all den bluesmusik som man kan hitta i nätbutiker i dag. Jag
hörde John Lee Hooker, Snooks Eaglin och Lightnin’ Hopkins. (Den sistnämnde har
förblivit en bluesfavorit.)
Om det förr var svårt
att hitta fram till intressant musik, så finns i dag allt möjligt i överflöd,
inte bara på skiva utan också som nedladdningsbara filer eller på Spotify eller
Youtube. Man får alltså välja ut vad man vill fördjupa sig i. För mig har det
inte blivit blues, men jag har alltid gillat musiken. Inte minst den
lantliga, ofta äldre tradition där musikerna klarade sig med en akustisk
gitarr.
På skivmärket
Complete Blues finns billiga cd med en mängd blues av de klassiska namnen. De tre
skivor jag tar upp här är alla bra: generöst med speltid, fina inspelningar,
all väsentlig information och vettiga introduktionstexter.
Blind Lemon
Jefferson: Black Snake Moan
Få bluessångare kan
tävla med Blind Lemon Jefferson (1893?–1929) när det gäller legendarisk status.
Skivan har undertiteln The First Country
Blues Superstar, vilket inte är någon överdrift. Jefferson anses också vara
skaparen av Texasbluesen som senare kom att utvecklas vidare av främst Sam
Lightnin’ Hopkins (1912–82), som träffade Jefferson när han (Hopkins) var
mycket ung, spelade med honom och var den blinde sångaren till hjälp.
Jefferson kom från en
småstad i Texas och började som gatumusiker. Han sjöng till en början många
religiösa sånger men övergick alltmer till blues. Han blev snart uppskattad,
inbjöds till större orter och reste mycket. I mitten av 20-talet
uppmärksammades han av skivbolaget Paramount, och han gjorde under de kommande
åren många inspelningar på den etiketten, de flesta i Chicago. Inspelningarna
gjorde honom populär, berömd och ekonomiskt oberoende. Han skaffade sig bil och
chaufför. En vinterdag 1929 fastnade ekipaget i en snöstorm utanför Chicago, chauffören
övergav sångaren, kanske i avsikt att hämta hjälp, och Jefferson avled i
snöstormen.
Han sjöng sånger som
hette sådant som Bad Luck Blues, Broke and Hungry, Prison Cell Blues och One
Dime Blues, titlar som berättar om ett hårt och fattigt liv – som Jefferson
alltså inte levde sedan han blivit framgångsrik. Snarare vittnar titlarna och
texterna om bluesens schabloner, som säkerligen vann gensvar bland den svarta
publiken, van vid fattigdom, rasism och personliga olyckor.
Några av skivans
inspelningar hörde jag för många år sedan i utgåvor med betydligt sämre
ljudkvalitet. Här är ljudet mestadels helt acceptabelt och det är lätt att höra
att Blind Lemon Jefferson var en stor bluessångare. Rösten var kraftig och
klangfull, sångstilen är expressiv men ändå behärskad. Han var också en mycket
skicklig gitarrist. Mitt första intryck var att gitarrspelet framförallt är
funktionellt. Lyssnar man närmare, till exempel till den berömda Matchbox Blues, framstår det dessutom
som rikt varierat, kreativt och rytmiskt flexibelt. Kort sagt: en lysande
representant för den gamla lantliga bluesen.
Charley Patton: Hang
It on the Wall
Charley Patton
(1887 eller 1891–1934) kom från Edwards i Mississippi och blev den förste
betydande representanten för den inflytelserika bluesstil som brukar kallas
deltablues. Wikipedia beskriver den så
här: ”Deltablues är en av de tidigaste bluesmusikstilarna och föddes
under sent 1800-tal. Stilen kallas deltablues då den uppstod i deltat mellan Mississippifloden och Yazoofloden i delstaten Mississippi. De
första inspelningarna av deltablues gjordes i slutet av 1920-talet. Stilen på
inspelningarna kännetecknas av att en ensam sångare ackompanjeras av sin gitarr
som ofta spelas med en slide (en stål- eller glashylsa) på
ena fingret som förs över gitarrsträngarna och ger ett
klagande ljud som förstärker sångarens bluessång.”
Typiskt för deltabluesen är också en intensiv, tung rytm i
gitarrstämman, ett kraftfullt sångsätt med stark utlevelse och korta fraser.
Deltabluesen är kanske den viktigaste ingrediensen i den Chicagoblues som
senare uppstod som en följd av migrationen från Mississippi till storstäderna,
främst Chicago, på grund av arbetslösheten i södern efter depressionen.
Som ung började Charley Patton sjunga på festligheter vid
plantagerna i Mississippi och på lokala nöjesetablissemang. Han blev snart
populär och tjänade bra, pengarna spenderades inte bara på kläder och kvinnor
utan också på sprit och kokain, vanor som bidrog till att förkorta Pattons liv.
Han beskrivs som en mångsidig underhållare som kunde sjunga med olika röster,
liksom i dialog med sig själv, och höll på med olika gitarrtrick som att spela
med gitarren bakom ryggen och liknande. En showman, men först av allt en
bluessångare som kom att påverka många andra.
På skiva spelades han in av Paramount först 1929. Därigenom
blev han en ersättare för bolagets stjärna Blind Lemon Jefferson då denne hade
avlidit. Han spelade gitarr robust och rytmiskt och använde ibland gitarren som
slaginstrument. Rösten är kraftig och skrovlig, sångsättet intensivt. Hans
musikaliska framtoning var en kontrast mot hans spensliga och kortvuxna
gestalt. Hans mest kända inspelning Pony
Blues finns förstås med i urvalet på detta album. Jag tycker att High Water Everywhere i två delar är
höjdpunkten. Här tar Patton upp ett vanligt tema i sydstaternas blues, de ofta
återkommande översvämningarna i flodområdena kring Mississippi och dess bifloder.
Blind Willie McTell:
Atlanta Strut
Medan Blind Lemon
Jefferson tillhör Texastraditionen inom bluesen och Charley Patton
Mississippibluesen, så representerar Blind Willie McTell (ca 1901–59) en tredje
viktig linje i bluesens utveckling, östkustbluesen. Den kan rent allmänt sägas
vara lite mjukare, mera melodisk än bluesen från Mississippideltat, som McTell
ändå påverkades av, främst är det gäller gitarrspelet.
Blind Willlie McTell
kom från staden Thomson i Georgia och kom främst att utöva sin musik i Atlanta.
Han började musicera redan som barn, uppträdde som gatumusiker och gjorde sina
första skivinspelningar 1927. Han uppträdde och spelade in skivor ända fram
till 1957, men under de senare åren sjöng man mest religiösa sånger. McTell
kunde försörja sig på sin musik men hade inte samma kommersiella framgång som
Blind Lemon Jefferson och andra, mer allmänt populära sångare. För eftervärlden
framstår han emellertid som en av de största inom öststatsbluesen. ”Jag vet en
sak, ingen kan sjunga blues som Blind Willie McTell”, har Bob Dylan sagt, ett
uttalande som citeras på skivomslaget. McTells rykte ska naturligtvis baseras
på hans musik och inte på ett citat från Dylan, men om McTells rykte kan
påverkas av Dylans beröm, så varför inte?
Jag kan inte minnas
att jag hörde Blind Willie McTell då jag lyssnade mycket på blues, troligen är
den här skivan min första kontakt med hans musik. Jag tycker mycket om den. Bland
Willie McTell hade en fin, klangfull, behaglig röst, och på skivans
inspelningar, som omfattar tiden 1927–35, låter han ung. Han var också, som så
många bluessångare, en utmärkt gitarrist som gärna använde instrumentet för imitativa
effekter, det vill säga för att illustrera andra ljud. Vid sidan om Leadbelly
(1888–1949) var han väl den ende mera berömde bluesman som spelade tolvsträngad
gitarr, även om han började med en vanlig sexsträngad. Det ger musiken en
fyllig, mjuk klang som är tilltalande.
Blind Willie McTell
sjöng främst blues, men på skivan finns också ett par snabbare, starkt rytmiska
nummer som antyder att han också spelade dansmusik. Mitt intryck av den här
skivan är att Blind Willie McTell är en av de stora bluessångarna, en av de
absolut bästa rösterna med en lite mjukare och mera melodisk stil än sångarna
från Mississippi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar