A Jangada de Pedra. Fado Violado. SPA. ***
Fado och flamenco är
storslagna musiktraditioner i två grannländer på samma halvö. Det är inte
underligt att många har funderat på om de skulle kunna kombineras. Amália
Rodrigues sjöng spanska sånger som flamencokännare visserligen förnekar är äkta
flamenco, men som tydligt är inpirerade av den musiken. På 90-talet gjorde
sångerskan Cidália Moreira ett försök att förena fado och flamenco på skivan Fado Cigano, utan att riktigt lyckas. De
två musiktyperna är väsensskilda, och jag tror en del av svårigheterna med att
förena dem är att fadons regelbundna melodiska former inte samsas så lätt med
flamencons intensiva, men också improvisatoriskt varierade gitarrytmer.
Gruppen A jangada de
Pedra gör här ett nytt försök och bevisar återigen att man inte utan vidare gör
flamenco av fadon, eller tvärtom. Men även om detta inte är en lyckad förening
av två mycket olika musikstilar finns det ändå en hel del gott att säga om
skivan. Sångerskan Ana Pinhal sjunger med energi och temperament, och
gitarristen Francisco Almeida är utomordentligt skicklig. Bäst fungerar det i Los Piconeras, som är en av de spanska
sånger som Amália Rodrigues sjöng, medan långsammare och långsträckta
fadomelodier blir segmenterade av flamencogitarren. Skivan är emellertid
ambitiös, och jag betvivlar att nästa försök att förena fado och flamenco
kommer att överträffa detta.
Duarte. Sem Dor
Nem Piedade. Montepio. ***1/2
Den unge sångaren
Duarte, med en bakgrund som rockmusiker och musiklärare, har funnnits med i
fadon några år nu och ger här ut sin tredje cd, ”utan smärta eller medlidande”.
Det är en ambitiös produkt i utformning och uppläggning, och Duarte har ett
idealiskt stöd i kompmusikerna José Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos
Manuel Proença, spansk
gitarr, Daniel Pinto, basgitarr, och Bernardo Moreira, kontrabas. Ytterligare
några musiker medverkar i enstaka spår med blåsinstrument, accordeon och
slagverk.
Skivan domineras av
traditionell fado till dikter av Duarte själv. Till albumet, som är indelat i
fyra ”akter”, finns texterna med även i engelsk översättning. De är ofta
självreflekterande kring minnen, känslor och existentiella frågor. Duarte har
på skiva en vek och nedtonad röst, han sjunger omsorgsfullt och allvarligt.
Inför publik är det svårare att sjunga så, och när jag hörde Duarte sjunga på
fadohuset Senhor Vinho i Lissabon för något år sedan gjorde han ett betydligt
kraftfullare intryck.
Samma sak kan sägas
om en sångare som Pedro Moutinho, vars på skiva intima och lågmälda stil
kompletteras av mera utspel och röststyrka inför publik. Det är i och för sig vanligt
att fadosångare är bättre inför publik än i studion, och just Duartes fall tycker jag skillnaden är
betydande. Jag har svårt att riktigt fängslas av hans inspelningar, till skillnad
från Pedro Moutinhos, men vet inte vad det beror på. Som sagt: detta är seriöst
och anspråksfullt. Att jag inte faller för det kanske inte alls är Duartes fel.
Liana. Embalo.
Animal. ***
Liana gjorde på
90-talet en problematisk debut med albumet fado.pt,
en tidstypisk titel. Där sjöng hon standardnummer till tungt elekroniskt komp,
en ovanligt misslyckad kombination som mindre var hennes fel än hennes
producents. Sedan dess har hon blivit känd som sångerska med ensemblen
Stockholm Lisboa Project (där hon inte längre ingår). Liana har sjungit fado
länge. Hur hon låter i dag kan man ta del av på det nya albumet.
Hon har en ljus
lyrisk sopranröst och sjunger de melodiska linjerna utan större
ornamenteringar, tar ut notvärdena ordentligt och kan trycka till stavelserna
och nå en större intensitet. Jag föredrar henne när hon sjunger mera
återhållet, och sånger som Joaquim Campos Palavra
Amena eller Paulo Valentims Segredo
tillhör det bästa på denna skiva, som innehåller lite traditionell fado, i
övrigt både äldre standardnummer och nyskrivet. Kompet med António Dias,
portugisisk gitarr, Nelson Aleixo, spansk gitarr, och Francisco Gaspar,
basgitarr, är kompetent och fungerande utan att vara exceptionellt. Det är en
rätt trevlig skiva med en sångerska som har sin plats på fadoscenen, men utan
att tillhöra de allra bästa.
Beatriz. Beatriz.
Beatriz. ***
Sångerskan Beatriz
kommer från Coimbra och ser mycket ung ut, troligen kring 20 år. Det är enorm
trängsel på fadoscenen, särskilt vad gäller nya sångerskor, och det kan inte
vara lätt att locka till sig ett skivbolag som vill satsa på en ny sångerska
utan rutin. Beatriz har alltså givit ut sin debutskiva på egen hand. Att det
ändå finns folk som tror på henne framgår av den fina samling kompmusiker som
ställer upp. Här finns till exempel Bernardo Couto och Guilherme Banza på
portugisisk gitarr och Carlos Manuel Proença, spansk
gitarr, liksom Ricardo Dias på piano, samt ytterligare några musiker i enstaka
nummer.
Detta är en typisk
debutskiva av en ung artist som ännu inte har någon som skriver nytt material.
Alltså huvudsakligen standardnummer. Det har fördelen att publiken känner igen
musiken, men också nackdelen att det finns andra, sannolikt överlägsna
versioner att jämföra med. Foi Deus
är en av Amália Rodrigues finaste inspelningar, från 1952, och jag tycker det
är konstigt att dagens sångartister sjunger sången när de borde misstänka att
de inte ens kommer i närheten av den klassiska tolkningen. Mellan Amálias och
Beatriz versioner är det inte bara en skillnad utan praktiskt taget en avgrund.
Även när det gäller andra nummer lanserade av Amália Rodrigues och Maria Teresa
de Noronha är Beatriz tolkningar svagare, men det låter i alla fall hyggligt om
snabba nummer som A Bia da Mouraria
och Marcha da Mouraria.
Sångerskan är sopran
med ljus röst och tydlig kännedom om fadons frasering och ornamentering. Här
och där lyser den bristande rutinen igenom, hon låter helt enkelt lite osäker.
Jag lyssnar till denna sångerska ungefär som jag ser en ung lovande idrottare. Med
mycket träning, goda rådgivare och vettigt material kan det bli något.
Utgångspunkten är sångerskans entusiasm och en fin röst. Men det är en bra bit
kvar.
Anabela. Casa
Alegre. SPA. ***1/2
Anabela (Pires) är
inte fadosångerska utan sjunger allt möjligt med tonvikt på musicals och en
populärmusik som jag skulle vilja kalla vispop. Den är lätt och luftig och
Anabela brukar hålla sig med goda kompmusiker, som här, där bland andra Diogo
Clemente medverkar på basgitarr eller spansk gitarr och Marino de Freitas på
basgitarr.
Anabela är en mycket
skicklig sångerska som jag gärna lyssnar till. Rösten är vacker, sångsättet
avspänt och naturligt, och Anabela har en uppenbar musikalitet som kommer till
uttryck i fin timing och en elegant frasering. När hon då och då tar upp en
fadosång är det med sedvanlig elegans och balans. Här finns bara en, Só Hoje, som är en variant av Amadeu
Ramis melodi Fado Zeca. Resten av
materialet är nyskrivet. En sång som Oh
Minhas Amigas har klart schlagertycke och finns med i två versioner; i den
bästa medverkar också den kapverdiska sångerskan Lura. Några av de andra
sångerna är riktigt trevliga. Bäst gillar jag dem där Anabelas röst och sång får
ordentligt utrymme.
Anabela är en
rutinerad artist som redan 1995, 17 år gammal, sjöng i Eurovision Song Contest
för Portugal och tog en tiondeplats. Hon är sedan dess en populär och välkänd
artist i hemlandet. Som sagt: hon är en skicklig, musikalisk och charmig
artist. Hennes problem – fast jag betvivlar att hon själv ser det som ett problem
– är att hon är mycket bättre än det hon sjunger. Jag skulle önska att hon fick
hantera ett musikalisk material som motsvarar hennes kompetens. Och det gör hon
inte heller på denna skiva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar