Några kilometer
utanför Heraklion, den största staden på Kreta med cirka 160000 invånare,
ligger resterna av palatset i Knossos, som är det mest anmärkningsvärda minnet
av den minoiska kultur som föregår den klassiska grekiska epoken. Människor har
levt i trakten åtminstone sedan strax efter 6000 f.Kr. Under bronsåldern
uppfördes palatset i Knossos som den främsta – men långtifrån enda –
manifestationen av den minoiska civilisationen.
Jag har tidigare
skrivit om ruinstaden Efesos i Tukiet (10 juni 2014). Det är ingen tvekan om
att Efesos är både större och mera välbevarat än Knossos, men så är ruinstaden i
västra Turkiet också mycket yngre. Men det långa tidsavståndet, liksom de många
frågetecknen kring den minoiska kulturen, gör Knossos fantasieggande. En
sevärdhet av samma dignitet som Efesos.
I Knossos har det
funnits två palats. Det äldre uppfördes omkring 1900 f.Kr. och förstördes av en
naturkatastrof omkring 200 år senare. Eftersom Kreta inte är vulkaniskt kan man
inte skylla det på något vulkanutbrott eller jordskalv på ön. Troligare är att
ett stort skalv inträffat i havet utanför ön och skapat en väldig flodvåg som
förstörde palatset. Det byggdes emellertid upp igen, större och praktfullare än
tidigare, och existerade fram till ungefär 1400 f.Kr., då palatset härjades av
en väldig brand och förstördes. Det minoiska riket bestod under ytterligare ett
par tre hundra år innan det assimilerades av det grekiska.
När palatset var som
störst omfattade det 1 500 rum och 22 000 kvadratmeter i fem plan, att jämföra
med Åhléns varuhus i centrala Stockholm. Mycket är osäkert om Knossos och den
minoiska stadsstaten, till exempel hur många som bodde där. Uppskattningar på mellan
500 och 5 000 personer finns för själva palatset och mellan 15 000 och 100 000
invånare i hela stadsstaten. De flesta bodde alltså i palatsets omgivningar.
En modell i trä av
palatset (som mest var byggt i kalksten) när det var som störst finns på
arkeologiska museet i Heraklion:
I Knossos äldre
historia vävs myt och historia samman. Gudar agerar tillsammans med människorna,
straffar och belönar dem. En legend berättar om Minotaurus, till hälften
människa och till hälften tjur. Minotauros höll till i Knossos i en labyrint som var konstruerad av uppfinnaren Daidalos på uppdrag av kung Minos. Kungen, som givit namn åt den minoiska kulturen, var inte en enda person.
Minos var en titel som gick i arv mellan kungarna, ungefär som farao i Egypten inte
var ett namn utan en ämbetstitel. Men några av kungarna kan också ha hetat
Minos. Myten om Minotaurus förklarar de talrika avbildningarna av tjurar som fanns
i Knossos. (Den musikhistoriskt intresserade kan notera att även Idomeneos,
känd från Mozarts opera Idomeneo, är
en del av det mytiska stoffet kring Knossos.)
Till det mest gåtfulla kring den minoiska kulturen i Knossos
hör skriftspråken Linear A (under det första palatsets tid) och Linear B (det
andra palatset). Språken har satt myror i huvudet på språkforskare i många
decennier, och enligt Wikipedia finns det ännu ingen säker uttolkning av Linear
A, medan däremot en språkintresserad arkitekt, Michael Ventris, kunde tyda
Linear B i början av 50-talet. Det som då framkom var inga litterära mästerverk
utan texter som skrevs i administrativa syften, för räkenskaper och handel. Linear
B är skriftspråk för mykenska, den äldsta varianten av grekiska.
Minoerna på Knossos
levde främst av produkter från omgivningarnas jordbruk och boskapsskötsel.
Många av palatsets rum användes inte som bostäder utan för förvaring av olja,
vin, spannmål och andra livsmedel, och en del var avsedda för administrationen
eller för religiösa ceremonier. Samhället anses ha varit välorganiserat.
Speciellt imponerande är systemet för distribution av vatten, både tillförsel
av färskvatten till palatsets olika avdelningar och bortforsling av smutsigt
vatten. Av dessa system finns tydliga spår i dagens Knossos.
Minoerna hade en kung
och en drottning, som hade egna rum i palatset. Man kan förmoda att de hade
omfattande kontakter med andra folkslag eftersom handeln var betydelsefull, och
det var vanligt med besökare på palatset.
Drottningens rum på Knossos. |
Det verkar också som
om minoerna var ett fredligt folk. Av den mängd föremål som grävts fram i och
kring palatset är vapen och annan krigsutrustning en försvinnande liten del.
Forskarna har också förvånats över avsaknaden av en skyddsmur runt palatset. De
två skulpterade tjurhornen på bilden nedan anses finnas på plats för att
avskräcka fientligt sinnade besökare. Man kan undra vilka som blev skrämda av
dem.
"Tjurhornen" är till höger i bilden. |
I Knossos finns den
äldsta amfiteatern i Medelhavsområdet. I jämförelse med andra antika teatrar är
den anspråkslös. 500 personer kunde få plats här. Och då inte för att titta på
teaterpjäser – som kanske inte ens existerade, de första stora grekiska
dramatikerna Aischylos och Sofokles levde mycket senare – utan för att delta i
politiska och religiösa sammankomster.
Amfiteatern. |
Minoerna var
religiösa, men vad deras religion egentligen gick ut på är svårt att få grepp
om i dag. Den grekiska mytologiska apparaten uppstod senare och har trängt in i
mytbildningen kring Knossos. Man trodde på en treenighet mellan himmel, jord
och underjord och dyrkade en ”jordmoder” i både offentliga ceremonier och
privata sammanhang. Lämningarna på Knossos visar att det förekom offer till
jordmodern.
De döda begravdes omsorgsfullt på begravningsplatser utanför palatset. Dessa kistor finns på Arkeologiska museet i Heraklion. |
Av freskerna i
Knossos kan man dra slutsatser om vilka skönhetsideal som var förhärskande,
inte så olika vår tids. Uppenbarligen var en slank kropp och smal midja något att
eftersträva. På bilderna avbildas människorna (eller eventuellt gudarna) alltid
i profil, dock med ögon sedda framifrån. Originalfreskerna, liksom en del
pelare, har ersatts av rekonstruktioner och förvaras nu på museer där de är
bättre skyddade för yttre påverkan.
Fresken finns nu på Arkeologiska museet i Heraklion. |
Minoerna hade ett
högt utvecklat sinne för konst och konsthantverk. Det mesta som bevarats finns
i dag främst i de arkeologiska museerna i Heraklion och Chania på Kreta.
Mängden föremål och den hantverksskicklighet med vilken de skapats ger ett
överväldigande intryck.
Förvisso kan man säga
att de former och proportioner som kännetecknar skålar, urnor, kärl och andra
bruksföremål inte är unika för minoerna. Någon enskild upphovsman bland Knossos
hantverkare och konstnärer kan inte göra anspråk på upphovsrätt. Snarare är det
så att olika kulturer kommer fram till samma formspråk som vackert och
funktionellt, helt oberoende av varandra. En lekman har ingen möjlighet att
avgöra om ett föremål kommer från Kreta, Mellanöstern, Indien, Kina eller
Afrika. Men att se föremålen från Knossos är ändå extra spännande eftersom de är
det äldsta av detta slag som finns i Europa. Detaljutformningen av ornament och
ytmönster är också imponerande.
Många av föremålen
ser märkligt moderna ut. Nutida formgivare använder samma former i sina
arbeten. De förekommer genom hela historien. Ändå kan man bli förbluffad när
man vandrar omkring bland samlingarna på museet i Heraklion. De flesta av
föremålen är mellan 3 500 och 4 000 år gamla.
När blev det modent
med wokpannor i Sverige? Var det femton–tjugo år sedan? Jag tror till och med
att wokpannan blev utnämnd till årets julklapp något år. En spännande nyhet
från Asien! Men wokpannor fanns redan i Knossos.
Vanligt te drack
minoerna inte. Men visst hade de tekannor som ser ut ungefär som moderna
tekannor. I stället för teblad användes olika örter.
Man drack sitt örtte
ur koppar. Vad sägs om de här – verkar de inte komma från keramikverkstaden på
modet?
Och vem kan tro att
vasen, utformad som en moden shoppingväska, är 3 500 år gammal?
Arkelogiska museet i
Heraklion är ett trevligt, modernt museum i stadens centrum. Minnena från den
minoiska eran är helt dominerande i samlingarna, men här finns också föremål
och konstverk från senare grekiska epoker. Som statyn av Pluto och Persefone
med den trehövdade hunden Kerberos. En staty för hundvänner – från cirka 200
f.Kr.
Inte ett ord om den
bedrövliga ekonomiska situationen i Grekland har sagts här. Men det är
naturligtvis ett faktum att offentliga institutioner som museer ligger illa
till när staten måste spara på allt. Hur de arkeologiska museerna på Kreta
finansierar sin verksamhet har jag ingen aning om. Men eftersom samlingarna och
de enastående minnena från minoisk tid inte bara är vaggan till den grekiska
kulturen utan också till de europeiska, så borde omsorgen om dem inte bara vara
en fråga för Grekland utan för hela Europa. Och de vittnesbörd från en dunkel
forntid som förvaras på Kretas arkeologiska museer har vi inte råd att låta
förfalla.
På Kreta blommar enorma mängder av oleander. Den giftiga växten används som stängsel längs många av vägarna. |
Vilken intressant och bra post/inlägg! Jag skulle vilja tipsa om böcker, som handlar om den minoiska kulturen och Knossos, skrivna av Rodney Castleden - kolla in länken härnere:
SvaraRaderahttps://www.amazon.com/Minoans-Life-Bronze-Age-Crete/dp/041508833X/ref=sr_1_1?keywords=Rodney+Castleden&qid=1564252369&s=gateway&sr=8-1
Med Vänlig Hälsning
/X-Chel
Tack för kommentar och tips! Det var nu länge sedan jag besökte Knossos och om jag någon gång återkommer och vill känna mig mera påläst kan ditt tips komma till pass. Dessutom kanske för andra av bloggens besökare.
SvaraRadera