De senaste åren har jag listat de enligt min mening
bästa nyutgivna skivorna med fadomusik från det nyss gångna året. Så även denna
gång, och nu kan vi se tillbaka på 2017, som började lite avvaktande och
tveksamt, men under hösten utkom en rad intressanta skivor, och det är ingen
svårighet att ställa samman en lista på tio hörvärda nya album. Det ska sägas
att av de tio är det en (Tânia Oleiro)
som utkom just i slutet av 2016 och jag tar med den här för att jag skrev om
den först i början av 2017. Den helt nyutgivna Autrora Agora av João Braga har
bara funnits någon vecka när detta skrivs, och den får därför vänta till nästa
nyårs lista, om jag anser att den förtjänar det. Samtliga album i
sammanställningen har jag skrivit om i bloggen; för utförligare presentation
hänvisar jag till det datum som gäller i varje fall.
Att rangordna
olika album på detta sätt är egentligen en omöjlig uppgift. Särskilt gäller det
placeringarna 4–8, där artisterna är mycket olika och besvärliga att jämföra.
Vad den ene är bra på kanske den andra inte ens bryr sig om att
försöka med och tvärtom. Det är stor skillnad mellan exempelvis Cuca Rosetas
lätta, eleganta populärsånger som kompletterar hennes rena fadoinspelningar och
Aldina Duartes allvarliga och inträngande uttolkning av traditionell fado. Så
ta inte listan med alltför stort allvar. Som vanligt börjar topplistan
bakifrån.
10. Miguel
Ramos. Aqui na Alma. Egeac/Museu
do Fado.
Jag tvekade här mellan Miguel Ramos debutskiva (24
augusti) och André Vaz sympatiska Fado (Egeac/Museu do Fado)(2 april), men
Miguel Ramos större eftertryck och energi fällde utslaget.
9. Marco
Rodrigues. Copo Meio Cheio.
Universal.
Marco Rodigues är en pålitlig sångare med en säker känsla
för fado och han gör bra ifrån sig på en skiva som liknar hans föregående album.
17 december.
8. Gonçalo
Salgueiro. Mãe. Estoril.
En sorgsen och personlig skiva och hyllning till
sångarens nyligen bortgångna mor. Salgueiro sjunger lika bra som annars men
hade förtjänat ett lite mera aktivt komp. 28 december.
7. Carolina.
Encantado. Sony Music.
Carolina är en bra sångerska med en mild, böjlig
sopran och hon sjunger med värme. Hennes andra cd är ungefär i paritet med
debutskivan. 3 augusti.
6. Cuca Roseta.
Luz. Sony Music.
Duktig, mångsidig sångerska med en ljus och smidig
röst. Skivan blandar lätta, eleganta sånger som vetter åt populärmusiken med långsammare,
mera innerliga spår. 14 december.
5. Tânia Oleiro.
Terços do Fado. Egeac/Museu do Fado.
Säker debutskiva från en sångerska som tack vare sin
begåvning och rutin var välkänd före debuten. Sopran med ett litet vibrato som
ger musiken ett lite anspänt, nervigt drag. 17 januari.
4. Aldina
Duarte. Quando Se
Ama Loucamente. Sony Music.
Med sitt allvar, sin förmåga till
dramatisering och sin koncentration kring traditionell fado med endast
gitarrkomp är Duarte en särpräglad och intensiv röst som övertygar igen. 11
december.
2. Ana Laíns. Portucalis. Seven Muses.
Ana Laíns lägger större vikt vid folkmusik än fado på
denna skiva, men fadon finns där, plus några moderna sånger. Hög ambitionsnivå,
fina arrangemang, fenomenal sång genomgående av en artist som aldrig varit
bättre. Jag låter denna dela andraplatsen med nästa album i listan, för de mycket höga topparnas skull. 20 december.
2. Gonçalo
Salgueiro. Sombras e Fado. CNM.
Suverän sångare som till säkert komp serverar en något
ojämn skiva. Men topparna lyfter albumet mycket högt, precis som i fallet med Ana Laíns ovan. Tenor med slank röst och
ormenterat sångsätt. 2 april.
1. Camané. Canta Marceneiro. Warner Music Portugal.
Camané tar sig inte bara an Merceneiros slitstarka
melodier utan också de gamla texter han sjöng. En hängiven och märklig
prestation med inlevelse, intensiv textolkning och stark närvaro. Ingen tvekan
om förstaplatsen. 29 november.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar