För några år sedan återpublicerade jag i bloggen en
rad recensioner av fadoskivor som ursprungligen skrevs för musiktidskriften Lira. Sedan dess har
recensionsverksamheten dragits ner, men fortfarande tar jag upp en och annan ny
fadoskiva i Lira, särsskilt sådana
album som jag tycker förtjänar uppmärksamhet. Här fortsätter jag blogginläggen
från 2014 med namnet Recensioner i repris, nu med skivor som jag skrivit om i
Lira sedan dess. Uppmärksamma läsare av bloggen kommer nog att känna igen de
flesta av albumen eftersom jag brukar kommentera dem med större utförlighet i
bloggen. Här är det emellertid Lira-recensionerna som gäller. Jag avstår här från att värdera albumen med asterisker.
Antologi
Queens of Fado – The Next
Generation
ARC
Skivan är en uppföljning av New Queens of Fado från 2016. Den presenterar åtta aktuella
fadosångerskor, de flesta födda på 80-talet, med två spår vardera. Tre av dem –
Carminho, Gisela João och Cuca Roseta – tillhör de bästa som
framträtt under senare decennier, men även Raquel
Tavares och Carla Pires är väletablerade med flera album bakom sig. Också Yolanda Soares och Cláudia Aurora sjunger hörvärt på detta album, medan den minst
kända, Joana Rios, ger ett blekare
intryck.
Repertoarmässigt är albumet väl varierat med generöst tilltagen speltid. Tre små mästerstycken ingår: Gisela Joãos Meu Amigo Está Longe, Carminhos As Pedras da Minha Rua och Cuca Rosetas Quem És Tu Afinal. Det finns massvis med antologier med fado och denna, med bara ny fado hämtad från olika skivor, hävdar sig väl. Dock är titeln inte pricksäker: det finns en talangfull skara av sångerskor födda på 90-talet som just nu uppmärksammas och lovar mycket inför framtiden. Det är de som är nästa generation, och kanske dyker de upp i nästa volym i serien.
Repertoarmässigt är albumet väl varierat med generöst tilltagen speltid. Tre små mästerstycken ingår: Gisela Joãos Meu Amigo Está Longe, Carminhos As Pedras da Minha Rua och Cuca Rosetas Quem És Tu Afinal. Det finns massvis med antologier med fado och denna, med bara ny fado hämtad från olika skivor, hävdar sig väl. Dock är titeln inte pricksäker: det finns en talangfull skara av sångerskor födda på 90-talet som just nu uppmärksammas och lovar mycket inför framtiden. Det är de som är nästa generation, och kanske dyker de upp i nästa volym i serien.
(Lira nr 5 2017)
Liana
Embalo
Sångerskan Liana,
som har sjungit fado sedan 90-talet utan att bli särskilt uppmärksammad
utomlands, är här mest känd för att ha ingått i Stockholm Lisboa Project som
gjort ett par skivor där hon medverkar. Som fadosångerska är hon emellertid
värd att höra; inte någon av de allra bästa men i skiktet därunder. Hon har en
ljus lyrisk sopranröst och sjunger de melodiska linjerna utan större
ornamenteringar, tar ut notvärdena ordentligt och kan trycka till stavelserna
och nå en större intensitet. Jag föredrar henne när hon sjunger mera
återhållet, och sånger som Joaquim
Campos Palavra Amena eller Paulo Valentims Segredo tillhör det bästa på denna skiva, som innehåller lite
traditionell fado, i övrigt både äldre standardnummer och nyskrivet. Kompet med António Dias, portugisisk gitarr, Nelson Aleixo, spansk gitarr, och Francisco Gaspar, basgitarr, är
kompetent och fungerande utan att vara exceptionellt. En rätt trevlig skiva med
en sångerska som har sin plats på fadoscenen, dock utanför det starkaste
strålkastarljuset.
(Lira nr 4 2015)
Gonçalo Salgueiro
Sombras e Fado
CNM
Med sitt fjärde album på femton år befäster Gonçalo Salgueiro sin ställning som en av den
moderna fadons mest lysande röster. Han har en behaglig slank tenor och är skicklig
på att frilägga långa, ornamenterade melodiska linjer, varför hans röst och
sångsätt kommer bäst till rätt i långsamma nummer. Men han är också rolig att
lyssna till i snabba sånger, som han sjunger med entusiasm och energi och en
avväpnande ledighet. Rösten har en särskild stabilitet och lyster i höga lägen.
Gonçalo Salgueiro är flitig som textförfattare och svarar för hälften av
texterna på den nya skivan, som innehåller en blandning av traditionell fado,
några äldre standardnummer förknippade med Amália
Rodrigues, samt en del nyskrivet. Guilherme
Banza, portugisisk gitarr, Rogério
Ferreira, spansk gitarr, och Francicso Gaspar, basgitarr, samt några
ytterligare instrumentalister och i ett par spår en liten orkester gör gedigna
och smakfulla insatser. Men framförallt är detta en stark vokal prestation av
en sångare med en sober och engagerad fado, utan skarpa kanter men med desto
större elegans.
(Lira nr 3 2017)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar