Här är ytterligare tre korta recensioner av fadoskivor, först publicerade i tidskriften Lira.
Camané
Camané
Infinito Presente
Parlophone
Det är fem år sedan Camané kom med ett nytt album, och mycket är sig likt från den
gången. Det lyhörda och säkra kompet av José
Manuel Neto, portugisisk gitarr, Carlos
Manuel Proença, spansk gitarr, och Carlos
Bica, kontrabas. Samarbetet med poeten Manuela
de Freitas och kompositören och producenten José Mário Branco. Tyngdpunkten på traditionell fado. Camané har
alltid varit en bra sångare, och den närgångna texttolkningen från hans senare
skivor fortsätter, mer intensiv än någonsin. Mycket på denna skiva är nedtonat,
allvarligt, eftertänksamt, ibland rentav inåtvänt och smått grubblande – det är
sällan ett skivomslag stämmer så väl överens med musiken. Camanés inlevelse och
starka närvaro gör att även titeln – ”oändligt närvarande” – känns kongenial.
Camané har i över tjugo år byggt upp ett betydande konstnärskap inom fadon. Med
denna skiva tillförs det ytterligare djup och reflektion. Med sin avsaknad av
ytlighet och publikfrieri och sin koncentration och ärlighet kan Camané med
detta album ha skapat något som lever vidare även när han har avslutat sin
aktiva karriär.
(Lira nr 4 2015)
José Manuel
Neto
Tons de Lisboa
Egeac/Museu do Fado
José Manuel
Neto har i
över tjugo år tillhört eliten på portugisisk gitarr, eftersökt av ledande
fadosångare som vill ha honom som kompmusiker på skivor eller turnéer. Han
finns på massvis med skivor, normalt som en lika tekniskt driven som lyhörd och
följsam ackompanjatör. Först nu ger han ut en soloskiva. Och tämligen omgående
infinner sig en reflektion: det går rimligen inte att spela portugisisk gitarr
bättre. Netos spelteknik, fantasi, känsla för rytm och klang och musikantiska
glädje är häpnadsväckande. Med många skickliga kolleger i dagens fado framstår
han helt enkelt som den bäste, och som en fadons stora gitarrister genom
tiderna. Men till skillnad från många andra komponerar han inte. På skivan
håller han sig dels till fadonummer av äldre gitarrister som Armandinho, Jaime Santos och José Nunes,
dels till några nykomponerade stycken. Han spelar som så ofta med de skickliga Carlos Manuel Proença, spansk gitarr, och Daniel Pinto,
basgitarr; i ett fåtal spår tillkommer piano, slagverk och kontrabas. För
första gången uppträder Lissabons fadomuseum som skivutgivare, och man kunde
inte satsat klokare. En nödvändig skiva för alla som gillar portugisisk gitarr
och instrumental fado.
(Lira nr 4 2016)
Sandra Correia
Perspectiva
Menezes Entertainment
Sandra Correia är något äldre än de flesta
av dagens mest populära fadosångerskor och tillhör inte de stora namnen för en
internationell publik. Hon saknar deras lyskraft, men är en rutinerad
sångerska, medveten om sina begränsningar och resurser, och utformar en
uttrycksfull fado utifrån dem. Jag gillar alltså Sandra Correira, som med en
emellanåt lite sträv röst i lägre mellanregistret sjunger en nyanserad fado och
har lätt att nå publikkontakt. Även på skiva framtår hon som genuin, kunnig och
smakfull.
Ungefär hälften av materialet på albumet är
traditionell fado eller äldre standardnummer, resten nyskrivet i samma andra
och med bra texter. För kompet svarar Pedro
Viana, portugisisk gitarr, André
Ramos eller Miguel Ramos, spansk
gitarr, och Frederico Gato,
basgitarr. Även dessa är fina och kunniga musiker. Sammanfattningsvis en skiva
vars rykte kommer att spridas mest lokalt, men ett utmärkt exempel på den fado
som praktiseras på Lissabons fadoställen.
(Lira nr 4 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar