Flera recensioner av fadoskivor som först publicerades i musiktidskriften Lira.
Carolina
Carolina
Carolina
Sony Music
Efter flera års praktik på fadoställen i Lissabon är Carolina en välkänd sångerska, dock
mest under namnet Lina Rodrigues. Hon är född i Tyskland 1984. När hon nu
utkommer med sitt första egna album är det efterlängtat. Föga överraskande är
det också en mycket fin debut. Carolinas största tillgång är en mycket vacker
röst i sopranläge, men hon visar också stor förtrogenhet med fadons frasering
och uttryckssätt.
Musiken är omsorgsfull, känslig, innerlig och lyrisk,
och hon är bäst i långsamt tempo eller mediumtempo. Av sina kolleger påminner
hon kanske mest om Cuca Roseta. Repertoaren är en blandning av
traditionell fado, standardrepertoar och nyskrivet, men allt är omisskännlig
fado.
Bernardo Couto på portugisisk gitarr spelar
med en fantasi och ledighet som är rolig att a del av, och Luís Pontes på spansk gitarr liksom Ricardo Cruz på basgitarr eller kontrabas är skickliga de med. Hel
klart är Carolina en av de bästa vi kan höra inom ny fado för närvarande, och
jag tror att vi kan vänta oss mycket vacker musik av henne i framtiden.
(Lira nr 3 2014)
Rodrigo Costa
Félix
Fados de Amor
ARC Music/Naxos
Rodrigo Costa
Félix är
uppvuxen med fadon och har själv varit verksam på fadokrogar och konserter sam
i radio och tv i över tjugo år. Fados de
Amor är hans andra soloskiva. Han framhåller sångare som João Braga och Carlos Zel som förebilder – artister med en central roll i fadons
kretsar men inte de största namnen för en utländsk publik. Det finns sångare
med starkare och mer glansfulla röster än Rodrigo Costa Félix, men han är
skicklig och hans fado vårdar traditionen och bygger på en uppmärksam
texttolkning, ofta också ett lågmält och liksom konverserande sångsätt.
Följaktligen passar han bra på mndre scener där det finns en tydlig
kommunikation mellan artister och publik. Han kompas förtjänstfullt av sin fru Marta Pereira da Costa på portugisisk
gitarr. Pedro Pinhal på spansk
gitarr och Rodrigo Serrão
på bas är pålitliga musiker som gör ett bra jobb även denna gång. Albumet är en
blandning av traditionell fado och nyskrivet. En väl framförd, seriös och
poetisk fado kring kärleksmotiv.
(Lira nr 3
2014)
Carminho
Canto
Efter sina två
första album Fado och Alma är Carminho etablerad som en av de stora inom dagens fado. Hennes nya
cd Canto (”Jag sjunger”) visar upp
ett lite bredare register än de föregående. Carminho är bra på att uttolka
traditionell fado, men här finns bara fyra sådana sånger; det övriga är mest
nyskrivet, delvis av Carminho själv. Hon prövar också en mer varierad
instrumentering med bland annat stråkklanger och diskret slagverk. Men
gitarrerna står i förgrunden. En rad fina gitarrister medverkar, mest Ângelo Freire på portugisisk gitarr och
Diogo Clemente på spansk, vilket är
så bra som det kan bli.
Carminho har
tidigare övertygat genom sin kraft och energi, och på denna skiva finns också
många exrmpel på att hon behärskar ett eftertänksamt och lågmält uttrycksssätt.
Jag tycker hon är en förunderlig sångerska som oupphörligt skapar spännande
ornamenterade melodilinjer med stora dynamiska kontraster. Känslan, närheten
till texten och det personliga uttrycket finns alltid på plats. Troligen den
bästa nya fadokivan utgven 2014, fullt i klass med hennes tidigare.
(Lira n 1 2015)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar